رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در همایش تجاری ایران و گرجستان مطرح شد

گرجستان پل ارتباط میان آسیا و اروپا

همایش تجاری ایران و گرجستان به همت اتاق مشترک ایران و گرجستان با حضور سفرای دو کشور در اتاق ایران تشکیل شد.

13 شهریور 1396
کد خبر : 10024
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش تجاری ایران و گرجستان به همت اتاق مشترک ایران و گرجستان با حضور سفرای دو کشور در اتاق ایران تشکیل شد.

سفیر ایران در گرجستان در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های همکاری ایران و گرجستان گفت: گرجستان از نظر وسعت و جمعیت بسیار کوچک‌تر از ایران است اما ظرفیت خوبی برای کار با اروپا و آسیای مرکزی دارد.

سید جواد قوام شهیدی با بیان اینکه باید راه‌های تعامل دوجانبه میان ایران و گرجستان را بیابیم، گفت: در بعضی موارد می‌بینیم که فضای رؤیایی از گرجستان برای تجار ایرانی ترسیم شده است که باید بگویم این‌گونه هم نیست و سرمایه‌گذاران زیادی هم بوده‌اند که در گرجستان دچار مشکل شده‌اند و نتوانسته‌اند کار خود را پیش ببرند.

به گفته شهیدی فعالیت‌های کوچک و پراکنده در گرجستان خیلی نتیجه‌بخش نیستند و کارهای کلان و بزرگ‌تر به نتیجه خوب می‌رسند.

سفیر ایران در گرجستان در بخشی از سخنانش به مشکلات بانکی در روابط تجاری میان دو کشور اشاره کرد و گفت: روابط بانکی کم‌کم به حالت عادی برمی‌گردد اما سرعت این بهبود خیلی کم است.

 به گفته قوام شهیدی بسیاری از بانک‌های گرجستان خصوصی بوده و بخش زیادی از سرمایه آن‌ها متعلق به کشورهای غربی است که تابعی از بانک‌های بزرگ هستند و سیاست‌هایشان را به بانک‌های گرجی تحمیل می‌کنند.

قوام شهیدی از اعزام هیاتی از بانک مرکزی گرجستان به ایران و تشکیل کارگروه مشترک برای حل سریع‌تر مشکلات بانکی خبر داد.

سفیر ایران در گرجستان همچنین گفت:  ششمین اجلاس کمیسیون مشترک  همکاری‌های اقتصادی  ایران و گرجستان 17  و 18 مهرماه  در تفلیس برگزار می‌شود و دو کشور باید از این کمیسیون برای بهبود روابط و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌ها بهره بگیرند.

گرجستان نقش پل ارتباطی میان آسیا و اروپا را دارد

سفیر گرجستان در ایران هم در همایش مشترک دو کشور گفت: گرجستان کشور کوچکی است اما موقعیت جغرافیایی خوبی دارد و می‌تواند نقش یک پل را میان آسیا و اروپا ایفا کند و کالاهای ایران می‌تواند از طریق بنادر گرجستان به اروپا و شهرهای ترکیه و اوکراین و رومانی برود.

چاخ واش ویلی همچنین از ساخت یک ترمینال باری در آستارا خبر داد و گفت: با ساخت این ترمینال تجار ایرانی می‌توانند کالاهای خود را مستقیم به گرجستان بفرستند.

سفیر ایران در گرجستان با اشاره به لغو روادید دوطرفه میان ایران و گرجستان و افزایش سفرهای ایرانی‌ها به گرجستان گفت: اکثر پروازهای میان دو کشور به‌صورت چارتر انجام می‌شود اما باید در فکر ایجاد خطوط هوایی باشیم و این موضوع باید در کمیسیون مشترک دو کشور پی‌گیری شود.

چاخ واش ویلی از همکاری ایران و گرجستان در زمینه ساخت پالایشگاه در گرجستان، ارسال مواد غذایی به گرجستان، همچنین همکاری در زمینه داروسازی و کاشی‌کاری با شرکت شستا خبر داد.

او همچنین بر تسهیل فرایند ثبت شرکت در گرجستان تأکید کرد و گفت: ثبت شرکت در گرجستان بسیار راحت است و ظرف 15 دقیقه می‌توانید شرکت ثبت کنید؛ اما اینکه در آینده می‌خواهید با این شرکت چه کنید و چه فعالیتی را انجام دهید مهم است.

سفیر ایران در گرجستان همچنین از تلاش این کشور برای پیوستن به ناتو خبر داد و گفت: پیوستن به ناتو برای ما مقدمه عضویت در اتحادیه اروپا است.

توجه سند جامع کمیسیون به توسعه زیرساخت‌ها

مدیر کل دفتر امور بین‌الملل وزارت کار با اشاره به سیاست‌های دولت دوازدهم در عرصه بین‌الملل گفت: تعامل فعال با همه کشورها برای ما بسیار مهم است. همچنین رشد فراگیر در همه بخش‌ها با مشارکت و توسعه بخش خصوصی به دور از نگاه تبعیض‌آمیز مهم‌ترین هدف و رسالت دولت دوازدهم است.

سید حسن هفده تن از تدوین سند جامع کمیسیون ششم ایران و گرجستان خبر داد و گفت: بحث زیرساخت‌ها خیلی مهم است و باید در سند آورده شود؛ یکی از این زیرساخت‌ها حذف مالیات مضاعف است. تعرفه‌های ترجیحی نیز باید عادلانه باشد تا به رقابت سالم میان تجار دو کشور منجر شود. موانع بانکی و گمرکی هم از مهم‌ترین موانع هستند که باید رفع شوند؛ موافقت‌نامه تجارت آزاد هم باید در سند کمیسیون دیده شود.

هفده افزود: اگر در زیرساخت‌ها مشکلی نداشته باشیم بخش خصوصی خودش کوتاه‌ترین مسیر را برای رسیدن به توسعه پیدا می‌کند.

او تصریح کرد: امیدواریم در کمیسیون مشترک شاهد کلنگ زنی پروژه‌ها باشیم و نه انعقاد تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه جدید.

رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه همکاری‌ها، بر اهمیت برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور تأکید کرد.

سیده فاطمه مقیمی با اشاره به دو بندر پوتی و باتومی گفت: این دو بندر مهم گرجستان می‌توانند در روابط تجاری دو کشور نقش مهمی داشته باشند.

مقیمی افزود: معضل بزرگی در حمل‌ونقل میان دو کشور وجود دارد و آن تردد کامیون‌های ایرانی در گرجستان است چراکه تعدد مجوزهای تردد در گرجستان محدود است و باید این محدودیت رفع شود تا تجار بتوانند فعالیت کنند.

ابوالفضل رهنما، مدیرکل روابط تجاری دوجانبه معاون بین‌الملل اتاق ایران هم در این نشست با اشاره به صحبت‌های بعضی حاضران در مورد کوچکی گرجستان گفت: کوچکی و بزرگی کشورها مبنای ارزیابی آن‌ها نیست و گاه کشورهایی هستند که باوجود مساحت کم جایگاه بالایی دارند و گرجستان برای ما این‌گونه است.

وزیر تعاون، کار، رفاه اجتماعی ریاست کمیسیون  مشترک  همکاری‌های اقتصادی  ایران و گرجستان را بر عهده دارد.

 

در همین رابطه