رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در دیدار رئیس اتاق ایران با نماینده ویژه رئیس جمهور فیلیپین عنوان شد

سرمایه‌گذاری شرکت چینی برای ایجاد کارخانه متانول در ایران

هیات تجاری مرکب فیلیپینی- چینی به سرپرستی نماینده ویژه رئیس‌جمهور فیلیپین به اتاق ایران آمد و با فعالان اقتصادی ایران به مذاکرات اقتصادی پرداخت.

01 مهر 1396
کد خبر : 10270
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نماینده ویژه رئیس‌جمهور فیلیپین در رأس هیات تجاری مرکب فیلیپینی- چینی به اتاق ایران آمد و با رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران دیدار کرد.

غلامحسین شافعی نیز در این نشست، با اشاره به عضویت ایران و فیلیپین در سازمان‌های منطقه‌ای گفت: حضور تأثیرگذار ایران در اکو و فیلیپین در آ.سه.آن می‌تواند همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای را افزایش دهد و دو کشور می‌توانند در کشورهای ثالث در منطقه آ.سه.آن و اکو با یکدیگر همکاری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، حوزه‌های نساجی، معادن، داروسازی، طلا، وسایل الکترونیکی و ساختمان را از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری ایران و فیلیپین عنوان کرد.

شافعی افزود: دو کشور با ظرفیت‌های متنوع خود همچنین می‌توانند در زمینه‌های خدمات فنی و مهندسی، سدسازی، ساختمان‌سازی، شبکه گازرسانی و اکتشاف نفت با یکدیگر همکاری داشته باشند.

رئیس اتاق ایران همچنین بر لزوم فعال شدن کمیسیون مشترک دو کشور تأکید کرد و گفت: فعال شدن کمیسیون مشترک دو کشور در شرایط فعلی کمک فراوانی به مناسبات اقتصادی می‌کند.

شافعی تبادل هیات‌های اقتصادی میان دو کشور را ضروری دانست و گفت: هیات‌های اقتصادی بیشتری باید بین دو کشور مبادله شوند تا ضمن شناخت بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی یکدیگر، از فرصت‌های موجود استفاده بیشتری کنند.

 نماینده ویژه رئیس‌جمهور فیلیپین در این نشست گفت: در این سفر دو هدف عمده را دنبال می‌کنیم. یکی اینکه به دنبال خرید نفت خام از ایران برای مدت طولانی هستیم و دیگر اینکه قصد داریم کارخانه متانول را با خرید مواد اولیه و خام از ایران در منطقه پارس ایجاد کنیم.

دن شیا افزود: ما برای احداث یک واحد پتروشیمی در فیلیپین به خرید نفت به مدت 20 تا 25 سال نیاز داریم و می‌خواهیم این نفت را از ایران وارد کنیم.

شیا همچنین از انجام مطالعات امکان‌سنجی برای احداث کارخانه متانول با سرمایه‌گذاری اولیه 1.2 میلیارد دلار و در مساحت 100 هکتاری در منطقه پارس خبر داد.

او گفت: قصد داریم کارخانه متانول با ظرفیت سه تا پنج میلیون تن را در منطقه پارس احداث کرده و صد در صد تولیدات را هم به آسیا و چین ارسال کنیم؛ صد در صد تأمین مالی این پروژه هم توسط دولت چین انجام می‌شود. امیدواریم دولت چین هم در این زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام دهد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور فیلیپین همچنین گفت: ما در جریان هستیم که کشور قطر در میدان نفتی مشترک خود با ایران، بیشتر از این کشور برداشت می‌کند. نماینده شرکت نفت و گاز ساینوپک (Sinopec) در این دیدار حضور دارند و می‌توانند تجربیات خود را در این زمینه به‌طرف ایرانی منتقل کنند تا ایران این میدان نفتی مشترک را توسعه دهد.

رئیس اتاق ایران پس از شنیدن سخنان نماینده ویژه رئیس‌جمهور فیلیپین گفت: ما درمجموع ذخایر انرژی شامل نفت و گاز در جهان رتبه نخست را داریم. همچنین با توجه به نیروی زیاد جوان و تحصیل‌کرده ایرانی و اینکه ایران از کم‌ریسک‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری است، سرمایه‌گذاری مشترک برای هر دو کشور مفید بوده و عامل نزدیک کننده دو کشور خواهد بود.

شافعی همچنین با تأکید بر حمایت اتاق از پروژه سرمایه‌گذاری فیلیپین در ایران گفت: ما تشکل‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگی داریم که در زمینه نفت و گاز فعال هستند و ظرفیت خوبی برای همکاری در این زمینه‌ها دارند.

با حضور این هیات در اتاق ایران، همچنین فعالان اقتصادی چینی با همتایان خود دیدار و موضوعات تخصصی را بررسی کردند.

در همین رابطه