رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران

از تاکید بر همکاری دوجانبه ایران و اوکراین در زمینه گردشگری تا راه‌اندازی کمیسیون گردشگری در مجلس

تاکید بر همکاری دوجانبه ایران و اوکراین در زمینه گردشگری، ضرورت راه‌اندازی کمیسیون گردشگری در مجلس و بررسی چالش‌های صنعت گردشگری از جمله محورهای بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران بود.

04 مهر 1396
کد خبر : 10324
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تاکید بر همکاری دوجانبه ایران و اوکراین در زمینه گردشگری، ضرورت راه‌اندازی کمیسیون گردشگری در مجلس و بررسی چالش‌های صنعت گردشگری از جمله محورهای بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران بود.

بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با حضور هیات رئیسه و اعضا، کارشناسان، مدیر هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا)، معاون سازمان نظام پزشکی، رئیس اتاق همدان و سایر فعالان صنعت گردشگری برگزار شد.

ابتدا احمد اصغری ضمن ارائه گزارش عملکرد کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران طی دو ماه گذشته، گفت: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته نشست تخصصی بررسی نقش و عملکرد استارتاپ های گردشگری در اتاق ایران برگزار شد که بازتاب خوبی در عرصه گردشگری کشور داشت.

تاکید بر همکاری دوجانبه ایران و اوکراین در زمینه گردشگری

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با بیان اینکه حضور در دومین گردهمایی نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری خارج از کشور در کرمان، حضور در دومین گردهمایی تجلیل از فعالین گردشگری منطقه اروند و تشکیل دبیرخانه همایش ملی گردشگری ورزشی در خرمشهر از دیگر اقدامات انجام شده در مرداد و شهریور ماه سال جاری بوده است، اظهار کرد: در این بین هیات رئیسه و اعضا نیز در سمینار اتاق‌های شمال غرب حضور یافتند.

وی با اشاره به سفر هیات اقتصادی ایران به سرپرستی مهندس شافعی به اکراین، تصریح کرد: هم‌زمان با این سفر در دیدارهای جداگانه با مسئولان گردشگری اوکراین برای توسعه روابط گردشگری به تبادل نظر پرداخته شد.

اصغری ادامه داد: همچنین در نشست با انجمن‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی فعال در زمینه گردشگری اوکراین، زمینه‌های همکاری دوجانبه در زمینه گردشگری بین دو کشور را بررسی و ارزیابی کرده و در زمینه درمان و گردشگری سلامت، صدور ویزا و پایبندی به قوانین کشورها و همچنین برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در تهران و کی‌یف با هماهنگی اتاق ایران و اوکراین هماهنگی‌های لازم به عمل آورده شد.

رهایی از درآمدهای نفتی در گرو توجه به صنعت گردشگری

وی با اشاره به اینکه گردشگری برای کشوری مانند ایران که وابستگی شدید به درآمدهای نفتی دارد، می‌تواند به عنوان راهی برای رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی و خروج از اقتصاد تک‌محصولی باشد، تصریح کرد: هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیای اقتصاد ملی است. اقتصاد مقاومتی به کاهش وابستگی‌ها و تاکید روی مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است. اقتصاد مقاومتی نمی‌پذیرد که صرفاً مصرف‌کننده باشد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه برای رشد صنعت گردشگری باید زیرساخت‌های این صنعت فراهم گردد تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی نسبت به این امر سوق یابند، ادامه داد: در این میان می‌توان از تجربه کشورهای موفق در این عرصه نیز بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سند بیست ساله چشم‌انداز ایران در افق 1404 باید 20 میلیون گردشگری به کشورمان وارد شوند که برای تحقق چشم‌انداز در نظر گرفته‌شده باید از هم‌اکنون تلاش شود تا زیرساختار این امر مهم فراهم شود.

ضرورت راه‌اندازی کمیسیون گردشگری در مجلس

در ادامه ابراهیم بای سلامی با اشاره به اینکه بازار گردشگری کشورمان محدودیت دارد و هم‌اکنون نیاز به توسعه و رشد این صنعت در کشورمان حس می‌شود، گفت: درآمدهای نفتی سبب شده تا به طور شایسته به صنعت گردشگری توجه مناسب نشود.

مدیر هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا) با بیان اینکه رشد فعالیت بخش خصوص در صنعت گردشگری نیازمند توجه بخش دولتی است، اظهار کرد: در این بین می‌توان اذعان کرد که گروه اقتصادی دولت خیلی اعتقادی به صنعت گردشگری به عنوان ابزار درآمدزا در حوزه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه ششم توسعه، سند راهبردی توسعه گردشگری را ارائه کند، تصریح کرد: این در حالی است که در لایحه پیشنهادی برنامه ششم توجه خاصی به گردشگری از سوی دولت نشده بود.

بای سلامی با اشاره به اینکه برای توسعه گردشگری نیاز به هزینه و درنظر گرفتن اعتبارات است، افزود: باید برای پرورش این صنعت زیرساخت‌ها را افزایش دهیم.

مدیر هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه دانش صنعت گردشگری کشورمان کم است، گفت: باید وضعیت و تحلیلی از وضعیت گردشگری کشورمان به دست بیاوریم تا بدانیم در چه جایگاهی قرار داریم.

وی با بیان اینکه امروزه برخی از کشورهایی که جاذبه تاریخی و طبیعی خاصی ندارد نیز در تلاش هستند صنعت گردشگری‌شان را راه‌اندازی و تقویت کنند، افزود: این امر در صورتی است که اگر مسئولان تدبیر خاصی نکنند بازار رقابتی گردشگری برای کشورمان سخت خواهد شد.

بای سلامی با بیان اینکه هم‌اکنون در بین گردشگران خارجی ورودی به ایران، کشورهای اروپایی نقشی ایفا نمی‌کنند که امری قابل تأمل است، ادامه داد: در تحقیق دانشگاهی از 29 گردشگر هندی که به ایران سفر کرده بودند، این افراد روزی یک دلار هزینه کرده بودند که جای تعجب دارد.

مدیر هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود کمیسیون گردشگری در مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: باید گفتمان اهمیت رشد و توسعه صنعت گردشگری را ترویج کنیم و بر این اساس نیاز به توجه بیشتر در حوزه قانون‌گذاری و اتخاذ سیاست مشخص است.

ضرورت رفع چالش‌های صنعت گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

علی‌اصغر زبردست نیز در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران بر اهمیت و ضرورت رفع چالش‌های صنعت گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد.

رئیس اتاق همدان تصریح کرد: بخش خصوصی توان و ظرفیت بالقوه زیادی برای ایجاد رشد و توسعه صنعت گردشگری کشورمان دارد از این رو مسئولان باید توجه بیشتری به این بخش داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران به عنوان بزرگ‌ترین بخش پارلمان بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی در پیگیری امور صنعت گردشگری ایفا کند.

در پایان بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران نیز از عبدالملکی، نایب رئیس سابق کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران تقدیر شد.

در همین رابطه