رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از تاثیر رای آمریکا در وام‌دهی IMF گزارش می‌دهد

بی‌اعتنایی صندوق بین‌المللی پول به توصیه‌های ترامپ

چندی پیش ترامپ به نمایندگان کشورش در نهادهای اقتصادی بین‌المللی دستور داده بود از هیچ تلاشی برای جلوگیری از دستیابی ایران به منابع مالی این نهادها فروگذار نکنند؛ اما مدیرکل صندوق بین‌المللی پول (IMF) در تازه‌ترین اظهارنظر خود، هرگونه تغییری در سیاست این نهاد در خصوص وام‌دهی به ایران بر مبنای اشارات آمریکا را رد کرده است.

23 مهر 1396
کد خبر : 10566
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
چندی پیش ترامپ به نمایندگان کشورش در نهادهای اقتصادی بین‌المللی دستور داده بود از هیچ تلاشی برای جلوگیری از دستیابی ایران به منابع مالی این نهادها فروگذار نکنند؛ اما مدیرکل صندوق بین‌المللی پول (IMF) در تازه‌ترین اظهارنظر خود، هرگونه تغییری در سیاست این نهاد در خصوص وام‌دهی به ایران بر مبنای اشارات آمریکا را رد کرده است.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول

کریستین لاگارد، رئیس فرانسوی صندوق بین‌المللی پول  (IMF) در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: دلیلی نمی‌بینیم که در دستورالعملی که از هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده‌ایم تغییری دهیم و همانند سابق به فعالیت ادامه می‌دهیم.

بر اساس گزارش ایندیا تودی، این اظهارات لاگارد در پاسخ به پرسشی درباره سیاست جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفته که پیش‌ازاین از نمایندگان کشورش در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی خواسته بود برای ایران وام یا اعتبار فراهم نکنند.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً برای اعمال فشار بر ایران، به نمایندگان کشورش در نهادهای اقتصادی بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی دستور داده بود که از هیچ تلاشی برای جلوگیری از دستیابی ایران به منابع مالی این نهادها فروگذار نکنند.

دونالد ترامپ در 9ماهی که از آغاز ریاستش بر کاخ سفید می‌گذرد، تهدیدهای رسانه‌ای و کاغذی زیادی علیه ایران و برخی کشورها داشته که البته بخش عمده آنها بی‌مبنا و فاقد اثرگذاری بوده است.

ترکیب سهم کشورها در آرا و تصمیمات صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که آمریکا سهم 16.7درصدی دارد و جزو کشورهای اثرگذار در این صندوق به شمار می‌رود اما رأی این کشور به‌تنهایی نمی‌تواند سرنوشت اعطای وام به کشورها را تغییر دهد.

یکی از وظایف اصلی صندوق بین‌المللی پول، حفظ توازن در تراز پرداخت‌های 189کشور عضو صندوق است که این کار در قالب اعطای وام از منابع صندوق به کشورهای دارای کسری تراز پرداخت‌ها صورت می‌گیرد. به‌جز در مواردی که شدت بحران مالی ناشی از کسری تراز پرداخت‌ها بسیار زیاد باشد و احتمال سرایت بحران به سایر کشورها نیز احساس شود، معمولاً رقم وام اعطایی از سوی صندوق چندان هنگفت نیست و مهلت بازپرداخت وام نیز به‌جز در موارد استثنایی معمولاً بین 3تا 5سال است.

بررسی روابط مالی ایران و صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ایران از زمان پیوستن به این نهاد بین‌المللی در 29دسامبر 1945(دی‌ماه 1323شمسی) تاکنون تنها دو بار و آن‌هم به میزانی اندک از وام‌های صندوق بهره‌مند شده است.

در زمان ابلاغ دستور ترامپ به نمایندگان آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس ارشد مسائل بانکی گفته بود: صندوق بین‌المللی پول (IMF)  تسلیم این خواسته رئیس‌جمهور آمریکا نخواهد شد چراکه اگر این صندوق یا سایر نهادهای مالی بین‌المللی بخواهند بدون طی مراحل سازمانی خود، در برابر چنین تصمیماتی تسلیم باشند، آثار وجودی خود را از دست خواهند داد و نقشی که این سازمان‌ها در حوزه‌های بازار پولی ایفا می‌کند کمرنگ‌تر خواهد شد.

مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تصریح کرده بود: وظایف صندوق بین‌المللی پول (IMF) مربوط به سیاست‌های پولی کشورها و تراز پرداخت‌های آنهاست و شاخه‌ای از تنظیم بازارهای مالی که باید توسط بانک‌های مرکزی و دولت‌ها رعایت شوند را دنبال می‌کنند که با سیاسی شدن این صندوق، عملاً آثار این وظایف و عملکردها نیز خنثی خواهد شد.

به گفته مستخدمین حسینی، نکته قابل‌تأمل در مورد وام‌های صندوق بین‌المللی پول این است که ارقام این وام‌ها در مقابل منابع ارزی کشورها کاملاً ناچیز است اما در مقابل بانک‌های بزرگ این کار صندوق را ملاک وام‌دهی به کشورها قلمداد می‌کنند و اهمیت وام گرفتن از صندوق نیز همین است.

اینک اما، مدیرکل صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرده است: هیچ تغییری در سیاست این وام‌دهنده در خصوص وام‌دهی به ایران بر مبنای اشارات آمریکا وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، کریستین لاگارد، رئیس فرانسوی صندوق بین‌المللی پول در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن اعلام کرده است: دلیلی نمی‌بینیم که در دستورالعملی که از هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده‌ایم تغییری دهیم و همانند سابق به فعالیت ادامه می‌دهیم.

در همین رابطه