رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

هادی خانیکی تاکید کرد

ضرورت توجه به هزینه‌های اجتماعی تولید برق

هادی خانیکی رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات از رسانه‌ها خواست تا به موضوع تولید برق و بعد اجتماعی آن توجه کنند.

25 مهر 1396
کد خبر : 10605
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
هادی خانیکی رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات از رسانه‌ها خواست تا به موضوع تولید برق و بعد اجتماعی آن توجه کنند.

دکتر هادی خانیکی

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با بیان اینکه متأسفانه رسانه‌ها کمتر به هزینه‌های اجتماعی تولید برق می‌پردازند، گفت: وقتی می‌گوییم برق مسئله است ارزانی یا گرانی آن مطرح می‌شود درحالی‌که کمتر به ادراکات و مطالبات اجتماعی توجه می‌شود.

هادی خانیکی در نشست تعریف و توسعه گفتمان صنعت برق گفت: وقتی مسئله آب به‌صورت جدی مطرح و کمیابی این منبع حیاتی برای کشور حس شد، رویکردهای متفاوتی در آن باره مطرح شد. نخستین رویکرد نقد سیاست‌های گذشته مانند سدسازی بود.

در آن رویکرد بررسی شد که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان حوزه آب مقصران کم آبی بودند یا خیر؟ درباره این مسئله که کمبود آب، مسئله‌ای فنی است یا اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، ابهام‌هایی وجود داشت و در نهایت معلوم شد همه در این‌باره مقصر هستند؛ از حکومت، دولت و سیاستگذاران تا نخبگان و عامه مردم. از طرفی مشخصه این مسئله جهانی است که دامنه‌اش به ایران هم کشیده شده است.

وی ادامه داد: آنچه ما حس کردیم این بود که فهم مشترکی درباره آب شکل گرفت و یک چرخش موضوعی از حوزه‌های فنی مهندسی به علوم اجتماعی شکل گرفت به‌طوری که از ابهام‌های اولیه کاسته و رساله‌ها و پایان نامه‌هایی در این‌باره نوشته شد. وی با بیان اینکه اگر خطر کمبود برق جدی شود شاید این مسئله هم مانند آب جدی تلقی شود، تصریح کرد: در بررسی‌های مربوط به احساس خطر درباره ابر روندها، مسائل زیست‌محیطی و آب به‌عنوان مسئله مطرح شده‌اند. سؤال ما این است که آیا مسئله برق نیز به موضوع مهم جامعه تبدیل می‌شود یا خیر؟

وی با بیان اینکه توسعه پایدار از سوی دولت‌ها به‌خصوص دولت‌های رانتیر مورد غفلت قرار گرفته، ابراز داشت: در چنین شرایطی که مردم نیز احساس اهمیت نمی‌کنند نهادهای مدنی و رسانه‌ها مسئولیت دارند تا اقشار کمتر حساس را حساس کنند. گفتمان برق برداشت‌های عوامانه نیست و منظور فهماندن منظور هیأت‌های حاکمه و دستگاه‌ها به مردم نیست. متأسفانه بسیاری از مفاهیم ارتباطی دچار این مسئله و برداشت‌های عوامانه شده‌اند. تبدیل شدن برق به‌عنوان گفتمان یعنی وادار کردن گفت‌وگو درباره برق درخصوص تولید، توزیع و مصرف آن.

خانیکی تأکید کرد: در موضوع توزیع برق، می‌توان به بی‌توجهی به خطوط فشار قوی، خطر محیط‌زیستی، خطر سلامتی، برق دزدی و... پرداخت و در فرایند مصرف برق می‌توان به این مسئله پرداخت که با چه نگرشی برق را مصرف می‌کنیم. وی یادآور شد: باید به این مهم و دریافت رسید که وقتی آب نباشد جامعه چطور می‌شود یا برق نباشد وضعیت واحدهای اجتماعی به چه شکل در می‌آید.

موضوعات :
در همین رابطه