رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در اتاق اصفهان مطرح شد:

توسعه پایدار بدون مشارکت زنان در جامعه قابل دسترسی نیست

همایش «زهرا، مظهر جهان شمول خدا » با حضور بانوان کارآفرین از سراسر کشور در اتاق اصفهان برگزار شد.

15 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1065
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران به نقل از روابط عمومی اتاق اصفهان، زهرا اخوان نسب، معاون امور بانوان اتاق اصفهان در این همایش گفت: زنان نقش موثری در فعالیت های اقتصادی دارند ولی میزان مشارکت آنان در فعالیت های اقتصادی هنوز اندک است .

وی با اشاره به رویکرد تازه اتاق اصفهان در اختصاص 30 درصد کرسی کمیسیون های تخصصی به بانوان گفت :ارتقاء جایگاه کمیسیون بانوان به معاونت در اتاق بازرگانی  نشان از حمایت این تشکل از توانمندسازی بانوان در عرصه های اقتصادی است .

 وی از برگزاری نشست های تخصصی اقتصادی و بازرگانی بانوان فعال اقتصادی با کارشناسان به صورت ماهانه در اتاق خبر داد و گفت:آشنا شدن با امور گمرکی ،بازرگانی ،بانکی و غیره از جمله عناوین برگزاری این نشست هاست که با استقبال  بانوان روبرو شده است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان مهمترین ماموریت اتاق بازرگانی نسبت به اعضایش بویژه بانوان را آموزش و توانمندسازی دانست و گفت: در این راستا همایش ها و نشست های آموزشی متعدد از سوی معاونت امور بانوان در موضوعات مختلف بازرگانی و اقتصادی برگزار شده است.

اخوان نسب توجه به مشاغل خانگی، توسعه شبکه ارتباطی بین بانوان و ایجاد هم افزایی بین بانوان شاغل در سازمان های دولتی و بخش خصوصی را از دیگر رویکرد های معاونت بانوان در سال جاری عنوان کرد.

نقش زنان در توسعه پایدار ایران بسیار مهم و اثرگذار است
ایران غازی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با بررسی نقش زنان در توسعه پایدار کشورها گفت: توسعه پایدار به عنوان یکی از بسترهای تعالی و رشد انسان و زمانی روی می دهد که مشارکت همه گروه های اجتماعی  در آن جلب شود.
غازی تاکید کرد: توسعه پایدار بدون مشارکت زنان در جامعه قابل دسترسی نیست و این تجربه را کشورهای توسعه یافته پس از سالها آزمون و خطا بدست آوردند.

وی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت هر کشور را بانوان تشکیل می دهند،افزود:کشورهای توسعه یافته توانستند از این نیروی بالقوه برای توسعه پایدار بهره گیرند .

غازی با تاکید بر اینکه دیگر نمی توان زنان را به صورت اعضای نامریی جامعه  در نظر گرفت ،افزود:با وجودی که سال ها نقش زنان در اقتصاد نادیده گرفته می شد ولی امروز با فعالیت پیگیر و مستمر بانوان شاهد ظهور استعدادها و نبوغ آنان در بخش های مختلفیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: نرخ مشارکت بانوان در اشغال امریکا 64 درصد در اروپا 62 درصد و در خاورمیانه 22 درصد است و این در حالی است که درصد اشتغال زنان در کویت 88 درصد ،در سنگاپور 85 درصد ،سوئد 86 دصد و در ایران 20 درصد است .

غازی حضور بانوان در سطح مدیریت را بسیار اندک دانست و گفت:روند مسوولیت پذیری بانوان در بنگاه های اقتصادی کشورهای توسعه یافته  رو به صعود است ولی این روند در ایران و کشورهای آسیایی هنوز کُند حرکت می کند .

وی داشتن اعتماد به نفس ،داشتن چشم انداز ،مصمم بودن ،انگیزه داشتن ،خلاقیت ،پشتکار و تلاش را از ویژگی یک بانوی کارآفرین برشمرد و گفت: موانع فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی پیش روی اشتغال و کارآفرینی بانوان در ایران است که با همت آنان می توان این موانع را برداشت.

ارتباط بانوان و تشکل های آنان با نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز تقویت شود

عزت شریعتی، فعال امور زنان در این همایش گفت:بانوان کارآفرین نقش بسزایی در اقتصاد و بازرگانی ایران دارند. وی خواستار همکاری تشکلهای بانوان با مجلس  شورای اسلامی بویژه کمیسیون های تخصصی شد و گفت: ارتباط بانوان با  کمیسیون های  مجلس می تواند خواسته ها و نیازهای آنان را در صحن علنی مجلس مطرح کند.

وی با اشاره به حضور پررنگ نمایندگان زن مجلس  شورای اسلامی گفت:نمایندگان علاوه بر فراکسیون بانوان باید در فراکسیون های دیگر مجلس حضور فعال داشته باشند.

شریعتی تاکید کرد:اتاق های بازرگانی می توانند با سازمان دهی بانوان پیشنهادات کاربردی به دولت و مجلس در موضوع توانمندسازی بانوان  ارایه دهند .

وی ارتباط بانوان با شورای شهر به عنوان پارلمان شهر را مهم و اثرگذار دانست و گفت:شورای شهر می تواند حلقه اتصال برای انتقال دانش و توانمندی های بین شهروندان بویژه بانوان باشد .  

در پایان این همایش از 20 بانوی کارآفرین و صادرکننده نمونه استانی و ملی  و همچنین 50 عضو اتاق بازرگانی که نامشان از القاب  حضرت فاطمه زهرا(س) برگرفته شده بود ،تجلیل شد. همچنین میثاق نامه معاونت امور بانوان اتاق بازرگانی به امضای بانوان فعالان اقتصادی و شرکت کنندگان در همایش رسید.

 

موضوعات :
در همین رابطه