رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شافعی در نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران

پرداخت تسهیلات به بخش تولید و صنعت، مکانیسم مشخصی ندارد

در نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران، موضوع اتلاف منابع از سوی رئیس پارلمان بخش خصوصی مورد انتقاد قرار گرفت. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: پرداخت تسهیلات به تولید و صنعت هیچ مکانیسم و رویکرد مشخصی ندارد، بنابراین سرمایه‌ها به جای اینکه عایدی برای کشور داشته باشد، حیف‌ومیل می‌شود.

29 مهر 1396
کد خبر : 10661
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

روسای کمیسیون‌های اتاق ایران در نشستی با هیات رئیسه اتاق ایران به بررسی وضعیت صنایع و تولید در حوزه‌های مختلف پرداختند و از روند ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی، انتقاد کردند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست با اشاره به برگزاری همایش روز ملی صادرات، از اتلاف منابع در کشور انتقاد کرد و گفت: اقتصاد ایران با کمبود منابع روبه‌روست اما متأسفانه بدون توجه به این واقعیت منابع خود را به هدر می‌دهد. برای مثال در روند ارائه تسهیلات هیچ رویکرد و برنامه مشخصی ندارد و این موجب شده منابع وارد سیستم‌هایی شود که عایدی برای کشور و نظام نخواهد داشت.

رئیس اتاق ایران همچنین به نیاز صنعت به نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات اشاره و تصریح کرد: تولید در ایران شکاف عمیقی از نظر تکنولوژی با تولید سایر کشورها دارد. قرار بود سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها، صرف نوسازی ماشین‌آلات برای کاهش بهای تمام شده تولید شود اما دولت از همان ابتدا سهم تولید را نادیده گرفت و همچنان از پرداخت آن سر باز می‌زند.

در این جلسه همچنین ابراهیم بهادرانی گزارشی از روند تدوین لایحه بودجه سال 97 ارائه داد. بهادرانی به چالش‌های موجود در بودجه اشاره کرد و گفت: با وجود تأکید بسیار در مورد لزوم جدایی بودجه از درآمدها، همچنان وابستگی زیادی بین آنها دیده می‌شود. از طرفی هزینه‌های دولت به شدت افزایش پیدا کرده و  هزینه‌هایی که در بخش‌های عمرانی صورت می‌گیرد روند نزولی داشته است.

وی که در حال حاضر مسئولیت ستاد بودجه سال 97 در اتاق ایران را به عهده دارد در ادامه سخنانش گفت: مواجه دولت با پدیده کسری بودجه مشکل دیگری است که طی چند سال گذشته به طور مداوم اتفاق افتاده و متأسفانه راهی برای مقابله با آن لحاظ نشده است؛ باید راهکاری در این رابطه پیدا کرد تا شاید سال آینده دچار کسری بودجه نشویم.

بر اساس اطلاعات موجود طی 5 ماهه ابتدای سال، دولت با 17 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است.

در همین رابطه