رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست ماهانه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران تشریح شد

دستاوردهای حضور ایران در جیتکس 2017

نشست ماهانه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور اعضا برگزار شد و محمد رضا طلایی، رئیس کمیسیون به تشریح دستاوردهای پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس 2017 و برنامه‌های آتی کمیسیون پرداخت.

01 آبان 1396
کد خبر : 10701
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست ماهانه کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با حضور اعضا برگزار شد و محمد رضا طلایی، رئیس کمیسیون به تشریح دستاوردهای پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس 2017 و برنامه‌های آتی کمیسیون پرداخت.

محمد رضا طلایی در این نشست گفت: با همکاری فدراسیون ICT اتاق ایران و با حمایتی که معاونت علمی، صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت ارشاد از تشکل‌ها انجام دادند امسال پاویوون ایران در جیتکس برگزار شد.

وی ادامه داد: امسال 12 شرکت در پاویوون ایران حضور داشتند که 8 شرکت با حمایت معاونت علمی و 4 شرکت با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت کرده بودند. همچنین 29 استارتاپ هم در این نمایشگاه حضور یافتند که 12 شرکت با حمایت اتاق تهران، 10شرکت با حمایت نظام صنفی ، 6 شرکت با حمایت اتاق اصفهان و یک شرکت به صورت مستقل حاضر شده بودند.

موفقیت ایرانی‌های حاضر در پاویوون ایران در جیتکس

رییس کمیسیون ICT  اتاق بازرگانی ایران با ذکر موفقیت‌های استارتاپ‌های ایرانی حاضر در پاویوون ایران در جیتکس دوبی گفت: در بخش استارتاپی 465 شرکت از 42 کشور حضور داشتند که 54 شرکت به مرحله نهایی جایزه 180 هزار دلاری شیخ محمد راه یافتند و ایران با داشتن 4 نماینده در این مرحله بیشترین تعداد استارتاپ‌های حاضر در مرحله نهایی را از آن خود کرده بود.

وی ادامه داد: البته این استارتاپ‌های ایرانی در مرحله نهایی از رقابت بازماندند اما خود این موضوع که 4 شرکت ایرانی در بخش استارتاپی بین این تعداد شرکت از کشورهای مختلف موفق به راهیابی به مرحله نهایی شدند تبلیغ بسیار مناسبی برای ایران بود. توجه داشته باشید که هدف ما این است که در دیگر کشورها ICT ایرانی را مطرح کرده و فعال بودن این حوزه در ایران را به همگان نشان دهیم.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران افزود: همچنین 28 نفر از مجموع بخش خصوصی و دولتی برای بازاریابی این رویداد در جیتکس حاضر بودند.

سفر مسئولان 25 شرکت ICT ایرلند به ایران

محمدرضا طلایی همچنین گفت: در نشست  B2B بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در جیتکس دوبی، با مذاکره‌ای که با مجموعه‌ای ایرلند به نام Enterprise Ireland داشتیم مقرر شد این مجموعه دولتی که در زمینه نوآوری و خلاقیت در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند، به دعوت سفیر ایران در دوبلین به همراه وزیر تجارت، بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایرلند  طی روزهای 6 و 7 آذر ماه به ایران سفر کند.

طلایی افزود: با مذاکراتی که صورت گرفت قرار است 25 شرکت ICT نیز همراه این مجموعه به ایران بیایند که فرصت مناسبی برای همکاری است. همچنین قرار است به دعوت رئیس اتاق ایران، نشستی بین محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات با وزیر تجارت ایرلند برگزار شود تا زمینه همکاری‌ها میان دو کشور در حوزه ICT بررسی شود.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران ادامه داد: باتوجه به مذاکراتی که در جیتکس انجام شد این مجموعه اعلام کردند که آمادگی سرمایه‌گذاری در ایران را داشته و همچنین برای حضور دربازارهای ثالث مثل عراق و افغانستان آمادگی همکاری با نمایندگان کشورمان را دارند. علاوه بر این‌ها، مساله سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها از دیگر مواردی است که این مجموعه ایرلندی مایل به همکاری با ایران در خصوص آن است.

سهم اندک بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها

در این جلسه عبدالرضا نوروزی نائب رییس رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران نیز با ذکر این که مشکل اساسی حوزه ICT این است که بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها سهم اندکی دارد به مقایسه سهم بخش خصوصی در ایران با دیگر کشورها پرداخت و اینطور نتیجه‌گیری کرد که سهم تصمیم‌گیری بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در ایران بسیار کم است.

خسرو سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات، ویدا سینا مدیر عامل مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک و نمایندگانی از سازمان توسعه تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه حاضر بودند که به مسایل مختلفی همچون مشکلات تولید، نیاز مبرم به مقررات زدایی و برداشته شدن مجوزهای زائد و دیگر مسایل حوزه ICT در کشور پرداختند.

در همین رابطه