رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه تخصصی صنایع کوچک

بنگاه‌های کوچک نیاز به حمایت برنامه‌ریزی‌شده دارند

رئیس اتاق ایران، اولویت‌بندی، مکان‌یابی و ظرفیت سنجی در توسعه صنعتی را مهم خواند و تصریح کرد: حمایت از صنایع کوچک باید بر اساس برنامه‌ریزی و سیاست‌های مشخصی انجام شود؛ حمایت‌های مالی مادام‌العمر به تضعیف صنایع منجر می‌شود.

21 مرداد 1397
کد خبر : 10862
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولین نمایشگاه تخصصی صنایع کوچک ایران هم‌زمان با 21 مرداد روز حمایت از صنایع کوچک با حضور رئیس اتاق ایران، وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع در مصلای امام خمینی افتتاح شد. این نمایشگاه از 21 تا 23 مردادماه دایر است. همچنین بیش از 1200 واحد صنعتی در این نمایشگاه حضور دارند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با حضور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به آخرین آمارها تصریح کرد: بیش از 80 درصد بخش تولیدی کشور در اختیار واحدهای کوچک و متوسط است. به همین دلیل باید برنامه‌ریزی دقیقی در راستای توسعه و حمایت از این واحدها داشته باشیم.

وی تأکید کرد: این حمایت‌ها باید همه‌جانبه باشد و نقش حاکمیت در آن بسیار پررنگ و برجسته است.

بر اساس اظهارات رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور تا زمانی که حاکمیت به این جمع‌بندی نرسد که تنها راه نجات کشور وارد شدن به بازارهای جهانی است، به موفقیت مطلوبی در حوزه اقتصاد نمی‌رسیم.

وی در ادامه به چند شاخص مهم برای رشد و ارتقای صنایع کوچک اشاره کرد. اولین نکته‌ای که به اعتقاد رئیس اتاق ایران باید مورد توجه قرار گیرد، ثبات در اقتصاد کلان کشور است. شافعی تصریح کرد: نبود آرامش و غیرقابل پیش‌بینی بودن اقتصاد منجر به فرار سرمایه‌ها می‌شود. اگر سرمایه‌گذاری پرریسک باشد، هیچ فردی علاقه به حضور در این عرصه ندارد.

رئیس اتاق ایران وجود آرامش و ثبات برای واحدها کوچک که بنیه ضعیفی دارند را ضروری خواند و ادامه داد: اگر شاهد بی‌ثباتی در کشور باشیم، سرمایه‌ها به سمت تولید میل نکرده و وارد عرصه دلالی و امور غیرمولد که زودبازده هستند، می‌شود. بنابراین باید در گام اول جذابیت تولید را بالا ببریم.

به باور شافعی، مسئله بعدی، حمایت‌های مالی از صنایع کوچک است. این حمایت‌ها باید برنامه‌ریزی شده و بر اساس اصول خاصی دنبال شود. حمایت‌های مداوم و مادام‌العمر موجب سستی و ضعف در صنایع شده و بهره‌وری آن‌ها را کاهش می‌دهد. بدین ترتیب برای حمایت مالی از این صنایع هم باید بر اساس اصول مشخصی حرکت کرد.

وی در ادامه به سه رویکرد مهم در برنامه توسعه صنعتی کشور اشاره و تصریح کرد: اولویت‌بندی در توسعه صنعتی بسیار مهم است. متأسفانه در حال حاضر این اولویت‌بندی در مناطق و استان‌های کشور انجام نشده و بی‌توجه به نیازهای واقعی، شاهد ایجاد و تأسیس صنایع مختلف در استان‌ها هستیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در ادامه از ضرورت مکان‌یابی در توسعه صنعتی سخن گفت. بر اساس اظهارات وی این ضرورت در مورد صنایع بزرگ نیز وجود دارد. برای اینکه این ضرورت لحاظ شود، باید آمایش سرزمین صورت گرفته و از نفوذهای محلی افراد در توسعه صنعتی دوری کرد.

شافعی در ادامه ظرفیت‌سنجی در توسعه صنعتی را نیز مهم خواند و تشریح کرد: در این رابطه باید به این سوال پاسخ داد که آیا با تکیه بر رقابت و اقتصاد بازار، تکثرگرایی در یک رشته صنعتی مفید است یا توجیه اقتصادی ندارد؟ در این رابطه نیز متأسفانه شاهد اثرگذاری‌های غیرمسئولانه در ایجاد واحدهای جدید در یک رشته صنعتی خاص هستیم. این تعداد واحد صنعتی در یک رشته، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که مسئولان کشور به جای اتخاذ تصمیمات ناگهانی و یک‌باره، برای برنامه‌های خود زمان بگذارند و روی آن مطالعه کنند. تصمیم‌گیری باید در زمان مناسب انجام شود اما نباید بدون مطالعه و مشورت، بخشنامه پشت بخشنامه صادر کرد.

بسته حمایت از تولید یکشنبه هفته بعد در دولت ارائه می‌شود

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از ارائه بسته حمایت از تولید به دولت در یکشنبه هفته آتی خبر داد و گفت: قرار است برای پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده تنفس شش‌ماهه‌ای لحاظ شود که این تصمیم به‌زودی از سوی سران سه قوه تصویب خواهد شد.

وی در ادامه از واحدهای کوچک و متوسط به عنوان ستون فقرات فعالیت‌های اقتصادی یاد کرد و گفت: صنایع کوچک در اقتصاد جهانی نیز نقش‌آفرین هستند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این نکته که بیش از نود درصد صنایع کشور جزو صنایع کوچک هستند از اشتغال آفرینی یک‌میلیون نفری آنها خبر داد و گفت: ارزش تولیدات این واحدها بالغ‌بر 17میلیارد دلار است.

وی افزود: باید در بهره‌ور کردن صنایع کوچک و متوسط کار را به نحو بهتری پیش برد و در این میان نقاط ضعف را از بین برد.

شریعتمداری گفت: صنایع کوچک و متوسط باید در بازارهای همسایه و دوردست حضور یابند و تولیدات صادرات محور را سرلوحه فعالیت خود بدانند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاب‌آوری صنایع کوچک در برخورد با مشکلات را کمتر از صنایع بزرگ دانست و افزود: آسیب‌پذیری این واحدها بالا بوده و در حال حاضر تکانه‌های ارزی آنها را متأثر کرده و لازم است برای حمایت از این بنگاه‌ها فکری کرد.

شریعتمداری گفت: وقتی سامانه نیما درست می‌کنیم بسیاری از واحدهای بزرگ می‌توانند به سرعت خود را با آن تطبیق دهند در حالی‌که صنایع کوچک این توان را ندارند.

این عضو کابینه دوازدهم بابیان اینکه واحدهای تولیدی از این به بعد باید با بازار ثانویه تأمین اعتبار شوند در حالی‌که تا یک هفته قبل ارز مبادله‌ای می‌گرفتند، تصریح کرد: بسته حمایت از واحدهای تولیدی یکشنبه هفته بعد به هیات دولت می‌رود؛ این در حالی است که ما باید این منابع را به فوریت تخصیص دهیم تا همه واحدهای تولیدی از یارانه سود تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی خواستار صفر شدن مالیات ارزش‌افزوده برای یک دوره شش‌ماهه شد و افزود: به دنبال آن هستیم تا ارزش‌افزوده هفتاد هزار میلیارد تومانی را به مدت شش ماه از تولید دریافت نکنیم؛ ضمن اینکه در حوزه بیمه تأمین اجتماعی نیز باید تدابیری را در نظر گرفت. البته این‌ها نیازمند قانون است ولی در ستاد سران سه قوه می‌توان این مباحث را طرح و تصویب کرد.

شریعتمداری در مورد صندوق حمایت از صنایع کوچک نیز گفت: این صندوق می‌تواند ضمانت‌نامه دهد تا تولید را به سمت تأمین وثایق موردنیاز خود هدایت کند.

در همین رابطه