رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

محمدرضا طلایی خبر داد

تدوین نقشه راه توسعه ICT کشور در دستور کار کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران

اولویت‌های کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برای دوره 2 ساله دوم فعالیت‌ها در تازه‌ترین نشست این کمیسیون تشریح شد. بر این اساس، تدوین نقش ICT در توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی و آینده پژوهی و تدوین نقشه راه توسعه ICT کشور در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.

22 آبان 1396
کد خبر : 10998
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اولویت‌های کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برای دوره 2 ساله دوم فعالیت‌ها در تازه‌ترین نشست این کمیسیون تشریح شد.

محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات، در این نشست که با حضور محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران برگزار شد در تشریح اولویت‌های کاری کمیسیون گفت: این اولویت‌ها شامل بررسی مشکلات شرکت‌های فعال در حوزه فاوا و ارائه راهکار، تدوین و ترجمه استاندارهای نوین و به روز ICT و بین‌المللی کردن استانداردها در ایران برای توسعه و تسهیل صادرات، تدوین نقش ICT در توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، آینده پژوهی و تدوین نقشه راه توسعه ICT، شناسایی موانع کسب و کار برای شرکت‌های نوپا و نوآور در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه راه‌حل‌های عملیاتی برای رفع آنها بود.

 طلایی در ادامه سخنانش با انتقاد از ایجاد انحصار برای یکی از اپراتورهای موبایلی کشور در زمینه تولید محتوا گفت: یکی از اپراتورها در زمینه تولید محتوا مزایده‌ای را از طریق شرکت زیر مجموعه خود برنده شده که عملاً همان چیزی هم که در زمینه تولید محتوا در این سال‌ها به وجود آمده با انحصار این مجموعه از بین خواهد رفت.

وی افزود: این انحصار سه ساله موجب می‌شود هر کسی که در حوزه تولید محتوا می‌خواهد با صدا و سیما وارد مذاکره شود و تبلیغاتی داشته باشد حتماً باید از طریق این اپراتور و زیرمجموعه آن وارد شود که صحیح نیست.

طلایی به برنامه حضور وزیر ارتباطات در اتاق ایران همم اشاره کرد و گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، است صبح روز 7 آذر برای نشستی با فعالان بخش خصوصی در اتاق حاضر شود. کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق با مشورت اعضا، نظرات بخش خصوصی را تدوین کرده و در اختیار وزیر قرار خواهد داد.

وی همچنین به برنامه سفر یک هیات ایرلندی فعال در حوزه ICT به تهران برای دیدار با فعالان بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این هیات که به همراه وزیر بازرگانی ایرلند به تهران سفر می‌کند قرار است در زمینه انتقال دانش و فناوری، سرمایه‌گذاری در بخش استارتاپ‌ها با تاکید بر فین‌تک‌ها در ایران فعالیت کند.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین با تشریح برنامه‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای تعامل بهتر با بخش دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‌های استارتاپ‌ها گفت: اتاق ایران در سال‌های گذشته برای ارائه سرویس‌های بهتر با بخش دانشگاهی در ارتباط بوده و قصد داریم این ارتباط را در حوزه فناوری بهبود بخشیم.

در ادامه این نشست، مسعود شنتیایی رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان فناوری اطلاعات به تشریح برخی مشکلات موجود در محیط کسب‌وکار کشور پرداخت. شنتیایی گفت: مشکلات زیادی در زمینه قانون کار وجود دارد و نیروی کار دستمزد می‌گیرد اما عادت به انجام صحیح و کامل کار در میان نیروها وجود ندارد. به علاوه بحث زیاد بودن تعطیلات رسمی و غیر رسمی نیز از دیگر مشکلات فضای کسب‌وکار است. همچنین وجود 26 روز مرخصی علاوه بر تعطیلات، که با حقوق همراه است و پرداخت دوبار عیدی و پاداش در سال باعث شده که در عمل هزینه نیروی کار به شکل زیادی افزایش یابد.

وی افزود: ما در برنامه‌های وزارت ارتباطات و در برنامه ششم توسعه آثار زیادی از حمایت از بخش ICT نمی‌بینیم. در تهیه برنامه ششم ما به عنوان بخش خصوصی مشورت دادیم و پیشنهاداتی را در حوزه سخت‌افزار مطرح کردیم اما حدود 90 درصد مسائل و مطالبات ما در برنامه ششم لحاظ نشد.

محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران نیز ضمن تأیید برنامه‌های مطرح شده از سوی کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران ابراز امیدواری کرد، پیگیری کمیسیون منجر به رسیدن به اهداف مقرر گردد.

انصاری حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در کنار هم در کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران را مثبت ارزیابی کرده و گفت: امیدوار است تا با همکاری شکل گرفته مشکلات حوزه ICT احصا و برطرف شوند.

در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات نمایندگانی از سازمان فناوری اطلاعات، شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان توسعه تجارت نیز حضور داشتند.

در همین رابطه