رادیو مجازی اتاق ایران - 3 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق اهواز در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات استان

مهمترین مشکل خوزستان در بازارهای صادراتی، ناتوانی در تجمیع کالاست

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز می گوید همه صادر کنندگان خوزستان که در این شرایط سخت و نابرابر صادرات تلاش می‌کنند، نمونه هستند.

29 آبان 1396
کد خبر : 11104
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

به مناسبت بزرگداشت روز ملی صادرات همایشی با حضور قائم مقام وزیر در امور تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و رئیس اتاق اهواز در محل اتاق اهواز برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در این همایش گفت: با توجه به اینکه در مرزهای عراق هر روز قانون جدیدی باعث می شود صادرات استان تحت شعاع این قوانین قرار گیرد، بازارهای قطر و عمان شناسایی شده که بازارهای خوبی برای کالاهای استان هستند.

شهلا عموری اظهار کرد: اگر بخش خصوصی در خوزستان نسبت به سایر استان ها آرامتر گام بر می دارد و یا عقب تر است، نشان از نداشتن قدرت اقتصادی نسبت به سایر استان ها و یا نداشتن دانش کافی برای ایجاد فرصت های تولیدی و یا صادراتی نیست.

عموری تصریح کرد: آمار صادرات نشان می دهد بیشترین تمرکز صادرات استان در کشور عراق است. مردم استان تشابه بسیار زیادی با عراق دارند اما باید دید که در مرزها چه سازوکاری برای ارتقاء شأن و فرهنگ اجتماعی صادرکنندگان اندیشیده شده است. همه صادر کنندگان استان نمونه هستند و از همه آن ها تشکر می کنیم که در این شرایط سخت و نابرابر صادرات انجام می دهند.

وی با بیان اینکه در دو مرز شلمچه و چذابه حدود یک هزار و 200 شغل مستمر وجود دارد، گفت: اگر بنا به دلایلی مرزها بسته شد، مرجعی که باید قدرت تصمیم گیری لازم داشته باشد در مرز حاضر نیست و این مشکل در مرز چذابه بیشتر مشاهده می شود. حضور گارد گمرک در مرز چذابه می تواند به حل مشکلات متفرقه ای که برای صادرکنندگان بوجود می آید کمک زیادی کند.

عموری با تأکید بر گسترش فرهنگ تولید برای صادرات عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات استان در بازارهای صادراتی، ناتوانی در تجمیع کالا است. نداشتن بسته بندی های مناسب صادراتی و عدم توجه به استانداردهای جهانی از جمله مشکلات موجود در این حوزه هستند که تقریبا می توان گفت در سطح ملی مشاهده می شوند.

رییس اتاق اهواز عنوان کرد: مشکلات بانک ها، مالیات و بیمه در سطح کشور فراگیر است. اما چرا در استان ما رتبه بانک ها برای سپرده گذاری سوم و در پرداخت تسهیلات 28 و یا 29 است. در استانی که از تولیدکنندگان خوب و بنامی برخوردار و تولیدات خود را با استانداردهای جهانی تولید می کند چرا باید چنین شرایطی وجود داشته باشد.

وی گفت: به دلیل تولید محصولات کشاورزی در دزفول انتظار داریم مرز هوایی دزفول هرچه سریع تر مورد بهره برداری قرار گیرد تا بتوانیم به کشور روسیه صادرات داشته باشیم. همچنین خط ریلی شلمچه به بصره می تواند در هزینه حمل به صادرکنندگان کمک کند. علی رغم وجود این مصوبه برای استان تاکنون این خط ریلی احداث نشده است.

 

عموری با بیان اینکه به دنبال ایجاد خط کشتیرانی خرمشهر و یا بندر امام خمینی(ره) به قطر هستیم، خاطرنشان کرد: طی دوسال گذشته مرکز داوری اتاق بازرگانی معضلات و مشکلات میان تجار ایرانی و عراقی را مرتفع کرده و علاوه بر این تمام نیازمندی های آموزشی اعضا با برگزاری دوره های آموزشی برطرف شده است.

سرمایه فکری بزرگترین سرمایه برای توسعه صادرات است

قائم مقام وزیر در امور تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این همایش با بیان این‌که نهادهای کشور صادرات گرا نیستند، گفت: نهادهایی پولی و مقرراتی در کشور وجود دارد که احساس می‌شود این نهادها صادرات گرا نبوده و صادرات هدف اصلی آن‌ها نیست.

مجتبی خسرو تاج با بیان اینکه بزرگترین سرمایه کشور برای توسعه صادرات سرمایه فکری است، اظهار کرد: این‌که امروز شورای عالی صادرات شکل گرفته و بر اساس آن برش‌های استانی در نظر گرفته شد به منظور آن بود تا کشور همه ظرفیت نیروی انسانی و خرد جمعی را به کار گیرد و بداند در این فضایی که مدام تغییرات تکنولوژیکی انجام می‌گیرد، به کدام جهت حرکت کند.

خسروتاج گفت: صادرکنندگان نمونه کشور توانستند در 7ماهه سال جاری حدود 180 میلیون دلار صادرات آبزیان را رقم بزنند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که 123 میلیون دلار بود، شاهد رشد 35درصدی هستیم. همچنین در7ماهه گذشته 500میلیون دلار محصولات لبنی به دنیا صادر کردند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 40 درصدی رقم خورده است.

وی تصریح کرد: در بحث صادرات فرآورده‌های لبنی نیز از ابتدای امسال تاکنون حدود 100میلیون دلار ماست، 73میلیون دلار شیر خشک صنعتی و 7میلیون دلار دوغ به کشورهای جهان صادر شده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: صادرکنندگان کشور در 7ماهه امسال موفق به صادرات 595 میلیون دلار میوه و تره‌بار شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته آن رشد 21 درصدی را نشان می‌دهد. 138 میلیون دلار صادرات هندوانه، 95 میلیون دلار صادرات گوجه فرنگی و 70 میلیون دلار صادرات سیب زمینی از جمله محصولاتی هستند که به کشورهای جهان صادر شده‌اند.

خسروتاج عنوان کرد: صادر کنندگان ایرانی 385 میلیون دلار محصولات شیرینی و شکلات در این مدت به کشورهای جهان صادر کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 296 میلیون دلار بود، نشانگر رشد 30درصدی در زمینه صادرات این نوع اقلام است.

وی گفت: در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی نیز در کشور از جمله محصولاتی مانند رب گوجه فرنگی، کمپوت و انواع کنسانتره و آبمیوه، صادرکنندگان ایرانی توانستند 572 میلیون دلار صادرات داشته باشند که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 10درصدی داشته است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی پوشاک در کشور از واردات و قاچاق پوشاک می‌نالند، اما در همین شرایط تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی در کشور در 7ماهه امسال 37 میلیون دلار صادرات پوشاک به کشورهای دیگر جهان داشته اند که این میزان نسب به مدت مشابه سال گذشته 48درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: استان خوزستان هم به مواد اولیه و هم به آب‌های آزاد جهت صادرات محصولات دسترسی دارد. امروزه در برخی از استان‌ها مشکل توجیه اقتصادی اجرای پروژه‌ها را داریم ولی در خوزستان چنین مشکلی وجود نداشته و عمده سرمایه‌گذاری‌ها، بر اساس یک توجیه اقتصادی اساسی است.

خسروتاج با اشاره به اینکه در سه چهار ماه گذشته برای شناسایی بازارهای صادراتی، سفرهایی به کشور قطر انجام گرفت، عنوان کرد: کل صادرات به کشور قطر در سال گذشته حدود 90میلیون دلار بود اما در طول 7 ماه گذشته تاکنون حدود 140 میلیون دلار محصولات به کشور قطر صادر کردیم.

موضوعات :
در همین رابطه