رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

فریال مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران:

دولت و مجلس برای استفاده از فضای پسابرجام همدل باشند

فریال مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران درباره سرماه‌گذاری خارجی در ایران و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران می گوید

12 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1111
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
فریال مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران درباره سرماه‌گذاری خارجی در ایران و مشکلات ساختاری اقتصاد ایران می گوید

فریال مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران

 فریال مستوفی، رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران، درباره چگونگی پیش‌روی مذاکرات اقتصادی با هیئت‌های تجاری خارجی به «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: «بعد از برجام حدود170  شرکت خارجی برای مذارکره به ایران آمده‌اند. این حجم از استقبال نشان می‌دهد که ایران پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد و بازار خوبی برای اقتصاد دنیاست. پول‌های سرگردان در دنیا خیلی زیاد است و اروپا درگیر معضل رکود اقتصادی است. به این بهانه خارجی‌ها ایران را بازار بکری می‌دانند که در زمینه‌های متعدد، مانند منابع زیرزمینی چون نفت و فرآورده‌های آن، معادن و صنایع غیرنفتی امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد.»

مستوفی در ادامه افزود: «این امتیازها و پتانسیل‌ها علاوه بر منابع زیرزمینی مادی، در حوزه‌های دیگری هم وجود دارد؛ حوزه‌هایی چون منابع انسانی با کیفیت و تحصیل‌کرده، نیروی کار، جمعیت بالای 80میلیون نفر و جامعه جوان و البته ایران گذرگاه کشورهای متعددی است که می‌تواند بازار 300میلیونی را اداره کند. این مشخصه‌ها باعث می‌شود که دنیا به بازارهای ایران اقبال نشان بدهد.» رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق ایران تاکید می‌کند که بعد از آمدن این هیئت‌ها به ایران، شرایط خیلی از حوزه‌های کار، بخصوص در حوزه خدمات چون هتلداری، گردشگری، توریسم، صنایع دستی هم رونق گرفته است که اگر ما بتوانیم از این امکان به‌خوبی استفاده کنیم می‌توانیم در همه حوزه‌ها، از این امکان استفاده کنیم.

او با اشاره به تحریم 20ساله ایران گفت: «اقتصاد ایران بعد از 20 سال تحریم با مشکلات متعددی روبه‌روست و امروز این فرصت پیش آمده است. بالاخره ما باید بتوانیم از این فرصت پیش‌آمده در اقتصاد خود استفاده کنیم. اما این یک روی سکه است. روی دیگر سکه موانع و مشکلات داخلی است.» مستوفی درباره موانع سرمایه‌گذاری در ایران می‌گوید: «ما برای سرمایه‌گذاری و تعامل خوب با دنیا، علاوه بر دیپلماسی اقتصادی، به اصلاح ساختار و سیستم نیاز داریم. ما باید بتوانیم در فضای کسب و کار خود تغییر ایجاد کنیم؛ قوانین و مقررات ما نیاز به اصلاح دارد و خیلی از پیش نیازهای دیگری که برای ثبات بازار سرمایه نیاز است، نیاز به اصلاح است.» به گفته مستوفی برجام و سرمایه خارجی در ایران معجره نمی‌کند و ما به اصلاح ساختار نیاز داریم. اما عده‌ای از منتقدان سعی می‌کنند به حجم مطالبات از دولت دامن بزنند. اما ما یک راه بیشتر در پیش‌رو نداریم؛ ما باید بتوانیم با برنامه‌ریزی درست و با صبر و حوصله، اولویت های خود را معین کنیم. اول باید وابستگی اقتصاد خود را به نفت کمتر کنیم و اقتصاد را به سمت صنایع تولیدی توسعه دهیم. یعنی بازار اقتصادی ما از بازار واردات به سمت صادرات به بازارهای دنیا حرکت کند.

مستوفی در پاسخ به این پرسش که حلقه مفقوده توسعه‌نیافتگی اقتصاد ایران کجاست؟ گفت: «توسعه اقتصادی نیاز به زمان دارد. ما باید بتوانیم با اصلاح رویه‌ها، در مسیر مناسب قدم برداریم.» او این مسیر را اصلاح ساختارهای اداری، قانونی، مقررات زاید می‌داند. مستوفی معتقد است: «باید واقعیت‌های روز اقتصاد ایران را دید و در کنار این امکان‌سنجی برای استفاده از فرصت‌های پیش‌آمده باید دولت و مجلس و اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی باهم همراه باشند.» او تنها راه رقابت‌پذیری اقتصادی و رونق اقتصاد ایران و البته استفاده از فضای پسابرجام را در توجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی می‌داند که در آن به بخش خصوصی واقعی، نه اقتصاد خصولتی تاکید شده است. مستوفی گفت: «هدف حاکمیت، مجلس دهم، و دولت باید تقویت بخش خصوصی باشد و در این راه نباید شعارگونه رفتار بشود. اگر این هدف پیش‌رو باشد حتما می توانیم از حضور سرمایه‌گذارهای خارجی و هیئت‌های اقتصادی به نحو احسن و در رونق اقتصاد کشور استفاده کنیم.»

در همین رابطه