رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

وزیر انرژی روسیه خبر داد

حمایت روسیه از تمدید طرح کاهش تولید نفت

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، این کشور در نشست هفته آینده اوپکی‌ها از تمدید «طرح کاهش تولید نفت» حمایت می‌کند اما اکنون بحث بین کشورها درباره تمدید 6 یا 9 ماهه این طرح مطرح است.

04 آذر 1396
کد خبر : 11167
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد، این کشور در نشست هفته آینده اوپکی‌ها از تمدید «طرح کاهش تولید نفت» حمایت می‌کند اما اکنون بحث بین کشورها درباره تمدید 6 یا 9 ماهه این طرح مطرح است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه

روسیه آمادگی خود را برای حمایت از تمدید طرح کاهش تولید نفت اعلام کرد. قرار است هفته آینده 30 نوامبر در وین اتریش، اعضای اوپک گرد هم آیند و درباره تمدید طرح کاهش تولید نفت تصمیم بگیرند.

به گزارش رویترز، پیش‌ازاین شرکت‌های روسی درباره ادامه طرح کاهش تولید نفت مردد بودند و می‌گفتند افزایش تیز قیمت‌ها می‌تواند تولیدکنندگان نفت شیل را تقویت کرده و تولید آنها را افزایش دهد.

وزیر اقتصاد روسیه هم گفته بود طرح کاهش تولید نفت بر اقتصاد آنها تأثیر منفی گذاشته است. یک سال پیش کشورهای عضو اوپک و برخی تولیدکنندگان غیراوپک مانند روسیه توافق کردند تا روزانه تولید خود را 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. آنها این کار را با هدف افزایش قیمت نفت انجام دادند.

این توافق یک‌بار تمدید شد و در مارس 2018 پایان می‌یابد. در حال حاضر عربستان به دنبال رایزنی با دیگر کشورها است تا این طرح را 9 ماه دیگر تمدید کند.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که روسیه درباره جزئیات این تمدید بحث بیشتری خواهد داشت، اما اشاره‌ای به زمان تمدید آن پس از انقضا مهلت فعلی در مارس 2018 اشاره‌ای نکرد.

نواک در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «ما می‌بینیم 50 درصد ذخایر مازاد کاهش یافته است و قیمت تقریباً به حالت تعادل رسیده است».

نواک با بیان اینکه گزینه‌های زیادی وجود دارد، گفت: «به‌هرروی هدف متعادل ساختن بازار است، هرکسی از این تمدید طرح کاهش تولید نفت حمایت کرد تا اینکه درنهایت نتیجه محقق شد».

پیش‌ازاین پوتین رئیس‌جمهور روسیه از تمدید این طرح حمایت کرده بود. در حال حاضر روسیه به‌شدت به درآمدهای نفتی وابسته است، اما معتقد است افزایش زیاد قیمت نفت شرایط بدتری را رقم می‌زند.

خبرگزاری تاس اوایل این هفته گزارش داد که تولیدکنندگان نفت اوپک و روسیه درباره تمدید 6 ماهه بحث کرده بودند.

روز پنجشنبه ماکسیم اورشکین وزیر اقتصاد روسیه اعلام کرد که رشد اقتصادی روسیه از توافق کاهش تولید نفت اوپکی‌ها آسیب دیده؛ چراکه اجرای این توافق سرمایه‌گذاری در این حوزه را کاهش داده است.

این نخستین اظهارنظر شفاف منفی بر روی این توافق است که توسط یک مقام ارشد روسی مطرح می‌شود.

اظهارنظر نواک در نشست کشورهای صادرکننده گاز در بولیوی مطرح شد.

وزیر نفت روسیه در این نشست با همتایان قطری،ونزوئلایی دیدار کرد و همچنین با مقاماتی از امارات متحده عربی نیز دیدار داشت.

در همین رابطه