رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

نشست اوپک فردا برگزار می‌شود

نفت‌فروشان در آستانه توافق جدید برای محافظت از بازار

نشست 173 اوپک 30نوامبر یعنی پنجشنبه، ۹ آذرماه در مقر دائمی این سازمان در وین در حالی برگزار می‌شود که قیمت سبد نفتی اوپک نسبت به نشست ۱۷۱ این سازمان در نوامبر پارسال نزدیک به ۱۸دلار افزایش یافته است.

08 آذر 1396
کد خبر : 11218
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

وزرای انرژی کشورهای صادرکننده نفت پنجشنبه گردهم می‌آیند تا در مورد سرنوشت بازار نفت به مذاکره بپردازند. یک سال از توافق تاریخی اوپک بر سر کاهش 1.2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت می گذرد. نفت‌فروشانی که از آثار این توافق بهره‌مند شده‌اند، قرار است بر سر تمدید آن به تفاهم برسند تا عملیات احیای قیمت نفت را تکمیل کرده باشند و مانع ریزش دوباره قیمت طلای سیاه شوند.

این بار هم به مانند سال گذشته، اوپکی‌ها نتیجه نشست خود را با کشورهای نفتی غیراوپک در میان خواهند گذاشت تا توافقی همه‌جانبه بر سر مدیریت بازار نفت حاصل شود.

نشست 173 اوپک 30نوامبر یعنی پنجشنبه، ۹ آذرماه در مقر دائمی این سازمان در وین در حالی برگزار می‌شود که قیمت سبد نفتی اوپک نسبت به نشست ۱۷۱ این سازمان در نوامبر پارسال نزدیک به ۱۸ دلار افزایش یافته است.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشست ۳۰ نوامبر سال گذشته برای تثبیت بازار نفت و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت تصمیم گرفتند عرضه نفت خود را به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند. توافق مقدماتی این تصمیم دو ماه قبل از آن در نشست فوق العاده الجزیره صورت گرفته شد.

۱۰ روز پس از نشست نوامبر ۲۰۱۶ وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو و غیراوپک در وین گردهم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو این سازمان توافق شد، روسیه با تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است.

این توافق همه‌جانبه بازار نفت را تحت تاثیر قرار داد و قیمت نفت را طی یک سال گذشته از حدود 46 دلار به بالای 60 دلار رساند. این موضوع رضایت تولیدکنندگان نفت از توافق فریز نفتی را افزایش داد تا در آستانه نشست 173 اوپک، احتمال تمید توافق بیش از هر گزینه دیگری مطرح باشد.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد و در نشست ۱۷۲ این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق کاهش عرضه را تا مارس ۲۰۱۸ تمدید کنند و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

بررسی های کارشناسی نشان می‌دهد اعضای اوپک به توافق ماه نوامبر ۲۰۱۶ که از یکم ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شده است بیش از صد در صد عمل کردند، این در حالی است که این میزان برای غیر اوپک‌ها کمتر بوده است از این رو انتظار می رود کشورهای مانند مکزیک، ترکمنستان و آذربایجان به توافق کاهش تولید پایبند باشند.

در آستانه برگزاری نشست ۱۷۳ اوپک، تحلیلگران بازار جهانی نفت معتقدند اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها بار دیگر توافق نوامبر ۲۰۱۶ را برای حداقل ۹ ماه آینده یعنی تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید می‌کنند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت که راهی وین شده است، هفته گذشته در پاسخ به پرسشی درباره نشست آینده اعضای اوپک اظهار کرده بود: بیشتر پیشنهادها مبنی بر تمدید کاهش تولید است؛ اما تصمیم نهایی در نشست وزیران نفت و انرژی این سازمان گرفته می‌شود.

به گفته وزیر نفت، سیاست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای غیراوپک درباره کاهش عرضه نفت در بازار و کاهش سطح ذخیره سازی‎های نفت خام و فرآورده در جهان موفق عمل کرده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم اعلام کرده است که برای حمایت از تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت آمادگی دارد.

در همین رابطه