رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در ملاقات سفیر اوکراین با رئیس اتاق مشهد پیشنهاد شد

تأسیس شعبه اتاق مشترک ایران و اوکراین در مشهد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در ملاقات با سفیر اوکراین در تهران، پیشنهاد تشکیل شعبه اتاق مشترک ایران و اوکراین در مشهد را مطرح کرد که مورد استقبال سفیر اوکراین نیز قرار گرفت.

11 آذر 1396
کد خبر : 11240
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفیر اوکراین در تهران طی سفر به شهر مشهد با رئیس اتاق ایران که ریاست اتاق مشهد را نیز برعهده دارد، دیدار کرد. در این ملاقات که حمیدرضا قادی رییس اتاق مشترک ایران و اوکراین نیز حضور داشت، همکاری دو کشور در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و به ویژه گردشگری مورد تأکید قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در این دیدار با اشاره به حضور بیش از 25 میلیون گردشگر مذهبی در طول سال در مشهد، تصریح کرد: مشهد از نظر جذب گردشگر مذهبی جزء شهرهای پیشرو محسوب می‌شود. از طرفی این شهر گلوگاه اقتصادی آسیای میانه نیز به شمار می‌آید و در زمینه صنایع غذایی، محصولات کشاورزی و نیز تولید سیمان از جمله استان‌های برتر کشور است.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با برشمردن سایر ظرفیت‌های موجود در استان تصریح کرد: مشهد به عنوان بارانداز مهم مبادله کالا و کریدور ترانزیتی منطقه به شمار می‌رود و از این حیث در موضوع حمل‌ونقل نقش مهمی ایفا می‌کند.

شافعی با تشریح سفر اخیر خود به اوکراین، دستاوردهای این سفر را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: در این سفر با ظرفیت‌های صنعتی و معدنی اوکراین آشنا شدیم. متوجه شدیم اوکراین به عنوان یک گلوگاه در حوزه انرژی در کل اروپاست و اکثر خطوط انرژی از مسیر این کشور وارد اروپا می‌شود.

وی افزود: خراسان رضوی در زمینه سنگ‌آهن جزو مناطق کم‌نظیر ایران و منطقه است. با توجه به ظرفیت اوکراین در تولید فولاد و سنگ‌آهن می‌توانیم در این زمینه همکاری‌های خوبی با اوکراین داشته باشیم.

رئیس اتاق مشهد مشکلات بانکی میان دو کشور را قابل رفع دانست و افزود: همکاری‌های اقتصادی پایه و اساس تحکیم روابط سیاسی- اجتماعی و فرهنگی است. همچنین به‌تازگی با روسیه و ترکیه نیز بر روی مبادله پول ملی و محلی به تفاهم رسیدیم و امیدواریم راهگشا باشد.

در این دیدار شافعی، پیشنهاد تشکیل شعبه اتاق مشترک ایران و اوکراین در مشهد را مطرح کرد که مورد استقبال سفیر اوکراین نیز قرار گرفت.

سفیر اوکراین در تهران در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ظرفیت‌های بالای صنعتی، کشاورزی، گردشگری و مذهبی استان از آمادگی این کشور برای توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها خبر داد و  راه های گسترش روابط دوجانبه بین ایران و اوکراین را نیز مورد بحث و بررسی قرار داد.

یوروی لیاک، معتقد است ایران کشور قدرتمند در منطقه محسوب می‌شود تا آنجا که هیچ موضوعی در منطقه بدون همکاری با ایران حل و فصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای تحکیم روابط دوجانبه بین ایران و اوکراین باید استراتژی و راهبرد مشخصی تعریف و اجرایی کنیم تا اهداف تعیین شده از حرف به عمل تبدیل شود.

موضوعات :
در همین رابطه