رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

علا میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به فضای آرام دارد

میرمحمد صادقی می‌گوید: اقتصاد و رشد اقتصادی نیاز به بسترهای آرام و متعادل دارد؛ باید اجازه دهیم که دولت در فضای آرام، برنامه‌های حوزه اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند. اقتصاد مقاومتی یکی از راهبردهایی اساسی است که می‌تواند راه برون‌رفت از مشکلات را برای اقتصاد ایران فراهم کند.

16 آذر 1396
کد خبر : 11291
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اقتصاد ایران به گواه تجربه شش دهه گذشته و به‌ویژه سه دهه بعد از پیروزی انقلاب دارای زمینه‌های آسیب‌پذیری متعددی از شوک‌ها در برابر تکانه‌های بیرونی و درونی و تغییرات محیطی و تحولات روندهای اقتصادی، اجتماعی و داخلی است. درگذشته آسیب‌های زیادی از ناحیه تغییرات در بازارهای جهانی به‌ویژه نفت و گاز، آشوب‌های منطقه‌ای در کشورهای پیرامونی اقتصاد را آسیب‌پذیر کرده و در موارد متعددی برنامه‌های توسعه و سیاست‌های مصوب را از مسند تعیین‌کنندگی به زیر کشیده است.

این شوک‌ها باعث شده برنامه‌ها بی‌اثر شوند؛ بلایای طبیعی، تغییرات یا نوسانات شدید در بازارهای نفت و گاز و درآمدهای ارزی کشور، تحریم‌ها، آشوب‌های منطقه‌ای و ... از این موارد هستند و سبب شده‌اند چندین برنامه توسعه از همان ابتدا به‌دلیل تغییرات شدید اجرانشدنی شوند. ازاین‌رو برخورداری از یک اقتصاد مقاوم یا مقاوم‌سازی اقتصاد برای تاب‌آوری در مقابل این تکانه‌ها، روندها و تغییرات پرشتاب، پیچیده، چندبعدی و شبکه‌ای به یک ضرورت بنیادی و یک هدف کلیدی قبل از هر برنامه توسعه دیگری در ایران تبدیل‌شده است.

علا میرمحمد صادقی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از اهمیت اقتصاد مقاومتی می‌گوید: «اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک رویکرد رهایی‌بخش، خردمحور و با تدبیر آینده‌نگری از سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری در فضای سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی ایران مطرح شد و با پیگیری و تدبیر ایشان در سال ۹۵ به یک دستور کار اجرائی و برنامه عملیاتی برای دولت یازدهم تبدیل شد.»

علا میرمحمد صادقی در ادامه می‌گوید: «اقتصاد مقاومتی یکی از راهبردهای اساسی است که می‌تواند راه برون‌رفت از مشکلات را برای اقتصاد ایران فراهم کند. این گفتمان می‌تواند به‌عنوان راه برون‌رفت و یک رویکرد رهایی‌بخش موردتوجه باشد.»

میرمحمد صادقی تصریح می‌کند: «دولت یازدهم به اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های اجرایی آن توجه داشته ولی باید در این دوره بیش‌ازپیش به این مسئله توجه شود.»

او درباره چگونگی این مسئله می‌گوید: «دولت‌های غربی بعد از برجام قول‌های متعددی در حوزه اقتصادی داده بودند ولی هنوز موانع بانکی را هم برطرف نکرده‌اند. مقام معظم رهبری با توجه به این مسائل و با شناخت وضعیت اقتصاد ایران راهبرد توجه به توانمندی درونی را موردعنایت قرار داده‌اند.»

میرمحمد صادقی تصریح می‌کند: ««یک مشکل برای رسیدن به هدف اقتصاد مقاومتی وجود دارد آن‌هم نبود درک هماهنگ و واحد از این مفهوم است. شاید دلیل اینکه در تدوین و رسیدن به اهداف برنامه‌ها کامیاب نمی‌شویم، همین باشد. مردم ایران هم با این مسئله همراهی و همدلی بیشتری دارند.»

میرمحمد صادقی، با سابقه‌ترین عضو اتاق ایران به اهداف مقام معظم رهبری پیرامون موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرده و می‌گوید: «ایشان تأکید کردند که اولاً در اقتصاد توانایی داشته باشیم و دوماً آمادگی لازم برای شوک‌های احتمالی را شناسایی و برنامه‌های مرتبط برای مقابله با این شوک‌ها را تدوین و منتشر کنیم.»

نایب‌رئیس اتاق تهران تاکید می‌کند: «همواره تولید داخلی از سوی مقامات کشور مورد تأکید قرارگرفته است ولی باید برای بهبود فضای کسب‌وکار، تقویت تولید یا گسترش سرمایه‌گذاری گام‌های عملیاتی برداشته شود.»

او تاکید می‌کند: «به غیر از تولید متکی به نفت، دولت باید بتواند به ظرفیت‌های تولید صادرات محورغیرنفتی و تقویت و حمایت از این حوزه توجه و تاکید کند. در صورت حمایت از تولید، ما می‌توانیم امیدوار باشیم که از وابستگی اقتصاد خود به نفت و سیاست‌های نفتی و شو‌ک‌های نفتی کاسته‌ایم. اگرچه من در ارزیابی این دوره نسبت به گذشته، معتقد هستم که دولت در مسیر درست‌تری قدم می‌گذارد و مسیر اقتصاد به سمت بهبود حرکت می‌کند.»

او درنهایت تصریح می‌کند: «اقتصاد و رشد اقتصادی نیاز به بسترهای آرام و متعادل دارد؛ باید اجازه دهیم که در فضای آرامش برنامه‌های دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود.»

در همین رابطه