رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت‌وگوی استان

محوطه گمرک مهران جوابگوی نگهداری حجم کالاهای صادراتی نیست

شعبان فروتن، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با توجه به نقش مؤثر صادرات در فضای کسب‌وکار، بر ضرورت مرتفع شدن موانع صادراتی تأکید کرد.

20 آذر 1396
کد خبر : 11353
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شعبان فروتن، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با توجه به نقش مؤثر صادرات در فضای کسب‌وکار، بر ضرورت مرتفع شدن موانع صادراتی تأکید کرد.

فروتن در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام گفت: مشکلات مربوط به صادرات در استان ایلام با عراق جنبه داخلی و خارجی دارد. اختلاف تعرفه‌های گمرکی در مرز، عدم اطلاع‌رسانی در خصوص تعطیلات فعالیت‌های صادراتی، اعمال سلیقه در فعالیت‌های مرزی ازجمله موارد مربوط به مشکلات بخش خارجی و ناشی از مسئولان مرزی عراق است.

رئیس اتاق ایلام به مشکلات داخلی در مرز مهران اشاره کرد و گفت: مشکلات عدیده‌ای در مرز مهران وجود دارد که می‌طلبد دولت از طریق وزارت خانه‌های مرتبط برای رفع یا کاهش مشکلات مرز وارد عمل شود.
فروتن بابیان اینکه در مرز مهران خلاء های زیادی وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات ما در مرز مهران نبود رایزن تجاری و اقتصادی از سوی دولت عراق است. مسئولان ایرانی باید از طریق دولت مرکزی عراق و با کمک سفارت ایران مشکلات موجود در مرز مهران را مطرح و مرتفع کند.
فروتن بر لزوم هماهنگی بیشتر در بین گمرک زرباطیه عراق و مهران در خصوص صادرات کالا و مبادله‌های تجاری تأکید کرد و گفت: برای کاهش مشکلات و بهبود وضعیت مراوده‌های تجاری باید بین این دو مرز هماهنگی‌های بیشتری صورت بگیرد. یکی دیگر از موانع بر سر راه تجارت استان تداخل برنامه‌های مدیریتی و موازی کاری‌های دستگاه‌های اداری است که باید این موازی کاری‌ها اصلاح شود.
رئیس اتاق ایلام گفت: محوطه گمرک مهران جوابگوی نگهداری حجم کالاهای صادراتی نیست و تجهیزات و امکانات این مرز نیازمند توسعه بیشتر است. همچنین امکانات رفاهی در مرز مهران بسیار اندک و گاه در حد صفر است که باید این نیازها مرتفع شود.

رئیس اتاق ایلام پیگیری راه‌اندازی کنسولگری عراق در استان ایلام را ضروری دانست و گفت: ایجاد کنسولگری عراق در ایلام باعث سهولت در امور تجاری و همچنین رفع مشکلات عراقی‌های مستقر در این استان می‌شود.

ایوب غیاثی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایلام در این نشست خواست هیاتی متشکل از فعالان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی در مرز مهران تشکیل شود و مشکلات را به‌صورت هفتگی برای پیگیری به مسئولان اتاق ایلام و استانداری ارائه کند.

غیاثی گفت: بخش خصوصی استان ایلام دارای ظرفیت مناسبی است که باید از این توانمندی برای توسعه همه‌جانبه استان استفاده بهینه شود.

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام در این نشست از تصویب احتمالی منطقه ویژه اقتصادی مهران در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در صورت تصویب، این طرح باعث تحول اقتصادی زیادی در استان می‌شود.

سلیمانی دشتکی بر ضرورت رفع مشکلات بخش صادرات در این استان تأکید و گفت: مرز مهران با توجه به موقعیت خاص خود یک مرز منحصربه‌فردی است و مدیران باید از موقعیت این مرز برای رشد صادارت و توسعه و رونق استان استفاده بیشتری کنند.

استاندار ایلام گفت: معاون سیاسی امنیتی استانداری ظرف دو هفته آینده مقدمات تشکیل نشست مشترکی با حضور تجار، بازرگانان استان‌های ایلام و واسط را در عراق فراهم کند تا مسائل موجود در خصوص مراوده‌های تجاری این 2 استان بیان شود.

سلیمانی دشکتی بابیان اینکه گمرک باید برای رونق تجارت در مرز مهران تلاش کند، گفت: مدیران حوزه‌های مرتبط نیز باید برای دفع مشکلات تجاری و گمرکی در مرز مهران با گمرک همراهی و همکاری داشته باشند.

استاندار ایلام با اشاره به برخی مشکلات تجار و بازرگانان در مرز مهران گفت: باید قوانین وضع‌شده از سوی مدیران به نفع مردم باشد نه اینکه به دامنه مشکلات آن‌ها اضافه کند. اتاق ایلام از طریق اتاق ایران مقدمات نشست دوجانبه‌ای بین مسئولان ایران و عراقی در خصوص وضعیت مرز مهران پیگیری کند.

سلیمانی دشتکی بر راه‌اندازی مرزهای چیلات و چنگوله تأکید کرد و گفت: زیرساخت‌های لازم در مرز چیلات دهلران فراهم‌شده ولی مرز چنگوله نیازمند ایجاد تأسیسات و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی است.

در همین رابطه