رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

هدف‌گذاری برای متعادل کردن تجارت با اروپای شرقی

دفتر نمایندگی اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین در قزوین راه‌اندازی شد

دفتر نمایندگی اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین در آیینی با حضور معاون اقتصادی استاندار قزوین، بعدازظهر دیروز در این شهر راه‌اندازی شد. رئیس اتاق قزوین در حاشیه این مراسم با اشاره به منفی بودن تراز تجاری ایران با اوکراین، بر ضرورت توسعه صادرات به این کشور تأکید کرد.

21 آذر 1396
کد خبر : 11360
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دیروز طی مراسمی دفتر نمایندگی اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین باهدف ایجاد شرایط آسان و بهتر برای برقراری روابط تجاری و بازرگانی بین تجار و بازرگانان قزوینی و همتایان اوکراینی در شهر قزوین راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، این دفتر نمایندگی با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین افتتاح و به‌طور رسمی فعالیت خود را در استان قزوین آغاز کرد.

گفتنی است در سال گذشته، پنج درصد از صادرات کالاهای ایران به اوکراین، از استان قزوین صورت گرفته و شیشه مهم‌ترین کالایی بوده که بیشترین حجم صادرات این استان به کشور اوکراین را به خود اختصاص داده است.

رئیس اتاق قزوین در حاشیه این مراسم، بازار کشور اوکراین را بکر و دست‌نخورده توصیف کرد و افزود: متأسفانه سال گذشته فقط ۳۰ میلیون دلار کالا از ایران به این کشور صادر شد اما در مقابل در همین مدت ۶۰۰ میلیون دلار کالا از اوکراین به ایران صادرشده و تراز تجاری ما به‌شدت به نفع اوکراینی‌ها منفی است.

به اعتقاد علیرضا کشاورز قاسمی، زمینه توسعه تجار و بازرگانان ایرانی در بازار اروپای وجود دارد و باید با حمایت دستگاه دیپلماسی و همت بازرگانان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد، بهگونه که تراز منفی تجارت ما با برخی از کشورها این منطقه بهبود پیدا کند . تعدیل شود.

 آموزش برای تجارت با اوکراین

برگزاری کارگاه آموزشی «چگونه با اوکراین تجارت کنیم» جزو برنامه‌هایی بود که هم‌زمان با راه‌اندازی دفتر اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین در قزوین، در سازمان صنعت معدن و تجارت این استان برگزار شد .

در این کارگاه آموزشی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین با بیان اینکه وزارت امور خارجه کشورمان ارتباط تنگاتنگی با تجار و بازرگانان دارد: کشور اوکراین ازجمله کشورهایی است که از دیرباز با ایران روابط حسنه داشته اما هنوز حجم روابط اقتصادی دو کشور قابل‌افزایش است و تجار و بازرگانان ایران باید به کمک دیپلماسی اقتصادی و با حمایت وزارت امور خارجه، در مسیر توسعه روابط با این کشور قدم بردارند.

حمیدرضا قادی با تأکید بر ضرورت برپایی نمایشگاهی از توانمندی‌های اقتصادی استان قزوین در کشور اوکراین، ابراز امیدواری کرد: در پایان برگزاری این نمایشگاه تفاهم‌نامه‌هایی برای گسترش مناسبات اقتصادی با همتایان اوکراینی منعقد شود.

به گفته قادی، نفت، انرژی، ترانزیت کالا، صنایع پیشرفته و تولید محصولات کشاورزی از زمینه‌های مهم همکاری دو کشور به شمار می‌رود.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین نیز در این کارگاه آموزشی به ظرفیت‌های قزوین در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی اشاره و بر ضرورت معرفی توانمندی‌های استان برای سرمایه‌گذاران اوکراینی تأکید کرد.

کشاورز قاسمی با اشاره به اینکه کشور اوکراین در زمینه فلزات، فولاد، ذرت و غلات پیشرو است، اظهار کرد: در مقابل استان قزوین نیز در زمینه کشمش، خرما، کاشی و سرامیک ظرفیت خوبی دارد که می‌تواند زمینه‌ساز تبادل کالا و تجارت بین‌المللی شود.

در همین رابطه