رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق البرز

تجویز داروهای مسکن به صادرات رونق نمی‌دهد

رئیس اتاق البرز از نبود برنامه اصولی برای حمایت از واحدهای تولیدی مشکل دار و بحران زده انتقاد کرد و گفت: با تصمیمات مقطعی و تجویز داروهای مسکن، توسعه صادرات و رونق اقتصادی تحقق نخواهد یافت.

25 آذر 1396
کد خبر : 11398
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست هم‌اندیشی روسای شرکت شهرک‌های صنعتی با هیات رئیسه اتاق البرز، برگزار شد. رحیم بنامولایی، رئیس اتاق البرز در این نشست تصریح کرد: بر این تصور بودیم که برنامه‌های اقتصادی دولت در سال 96 بستر را برای رونق اقتصادی در سال آتی فراهم و رکود را برطرف کند اما متأسفانه به دلیل نبود نگاه کارشناسی به ویژه در ستاد تسهیل و طرح وام رونق کاری، تاکنون نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

وی با اشاره به نامه اخیر سازمان صنعت و معدن درخصوص شناسایی واحدهای مشکل‌دار گفت: رفع موانع کسب‌وکار این واحدها در صورتی عملی می‌شود که با تجزیه‌وتحلیل و ریشه‌یابی علل ایجاد مشکلات همراه باشد، اما متأسفانه این‌چنین نیست.

رئیس پارلمان بخش خصوصی البرز بر این باور است که اقدامات بدون برنامه‌ریزی و عدم وجود نگاه کارشناسی در مسیر توسعه اقتصادی، تداعی‌کننده طرح‌های زودبازده بدون ثمر و بی‌خاصیت گذشته است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تسهیلات باید به واحدهایی اختصاص یابد که مشکل فروش نداشته باشند و بتوانند با دریافت وام، کمبود نقدینگی را برطرف و بسترساز ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد شوند.

بنامولایی با اشاره به واگذاری طرح عارضه‌یابی شهرک‌های صنعتی کشور به جهاد دانشگاهی گفت: دو سال پیش اعتبار 370 میلیون تومانی اختصاص یافت تا در قالب یک پروژه، علل تعطیلی واحدهای تولیدی عارضه‌یابی شود. در سال 95 نیز شرکت شهرک‌های صنعتی البرز با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت قراردادی منعقد کرد تا ضمن آمایش سرزمین، واحدهای صنعتی عارضه‌یابی شود، بااین‌وجود تاکنون در این راستا به موفقیت نرسیده‌ایم.

به باور این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در دوره پسابرجام توجه ویژه به آمایش سرزمین بسیار ضروری است، چراکه بدون دسترسی به آمار و ارقام دقیق و واقع‌گرایانه حرکت به سمت توسعه اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره این مطلب که با گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی وقت آن رسیده که در بحث اقتصاد شعارها را به عمل تبدیل کنیم گفت: موانع موجود در مسیر شراکت، فروش و تکنولوژی از اهم معضلاتی است که امیدواریم با همیاری و همدلی بخش خصوصی و دولت برطرف شود.

بنامولایی گفت: همان‌گونه که در هر کشوری 10 تا 20 سال یک‌بار، استراتژی جدیدی برای نوسازی صنایع به کار گرفته می‌شود، ما نیز باید این استراتژی را در کشورمان دنبال کنیم.

وی با بیان این‌که در کشور عرضه و تقاضا هماهنگ نیست از آن به عنوان یکی از معضلات اصلی کشور یاد کرد و ادامه داد: واردات بی‌رویه، قاچاق کالا، تولید بیش از نیاز و کمبود نقدینگی در تولید از عوامل مؤثر در تداوم رکود است.

رئیس اتاق البرز معتقد است در مسیر توسعه باید نگاه‌های سنتی را کنار بگذاریم و این تصور غلط که هر محصولی تولید شود، خریدار دارد را فراموش کنیم.

بنا مولایی با اشاره به اینکه باید شهرک‌های صنعتی برای توسعه صادرات برنامه‌ریزی کنند، گفت: توصیه می‌شود شهرک‌ها برای هر سال با توجه به میزان پتانسیل‌های خود به نحوی برنامه‌ریزی کنند که صادراتشان 20 تا 30 درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد.

وی از "اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی"، "شهرک‌های صنعتی" و " سازمان صنعت، تجارت و معدن" به عنوان سه ضلع مثلثی نام برد که با همراهی، توسعه صادرات و موجبات رونق اقتصادی استان را فراهم کنند.

رفع مشکلات صنعت هماهنگی بخش‌های اجرایی را می‌طلبد

محمدامین فرشی، معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز نیز در این نشست از ناهماهنگی و عملکرد جزیره‌ای برخی دستگاه‌های اجرایی گلایه کرد.

وی گفت: متأسفانه در حوزه شهرک‌های صنعتی از تخصیص اعتبارات دولتی و ملی خبری نیست. تا اواخر سال ۹۵ درمجموع یک هزار ۱۱۴ طرح مورد بازدید قرار گرفت و مشکلات این واحدها بررسی شد. یک هزار و 382 واحد تولیدی استان دارای پروانه بهره‌برداری هستند که تعدادی از این واحدها فقط با 70 درصد ظرفیت کار می‌کنند.

فرشی از برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید این واحدها خبر داد.

این مقام مسئول ادامه داد: علیرغم مشکلات موجود در شهرک‌های صنعتی، استان البرز در طرح‌های تولیدی بهره‌برداری شده در سطح کشور رتبه دوم را کسب کرده است.

توسعه صادرات راه‌حلی مناسب بر مازاد تولید کشور

در ادامه این نشست مجید سریزدی، رئیس شرکت توسعه صادرات استان البرز نیز از مازاد تولید محصولات به عنوان عمده‌ترین مشکل استان نام برد و رهایی از این مشکل را در گرو حرکت به سمت توسعه صادرات و تولید محصولات صادرات محور عنوان کرد.

وی گفت: واحدهای تولیدی استان در مسیر توسعه صادرات باید شرکای تجاری قوی برای کالاهایشان در کشورهای هدف داشته باشند که این مهم در پوشش شرکت توسعه صادرات استان که روش‌های جدید جذب مشتری در کشورهای هدف را به کار گرفته، امکان‌پذیر است.

رئیس شرکت توسعه صادرات استان البرز اجرای طرح ایجاد مراکز عرضه محصولات صادراتی در کشورهای هدف را یک حرکت مهم در جذب شریک‌های تجاری دانست و تصریح کرد: تا به امروز سفارش‌های گوناگونی برای عرضه محصولات مختلف در بازارهای هدف دریافت کرده‌ایم.

سریزدی با اشاره به حضور فعال شرکت توسعه صادرات استان در روسیه، گفت: حضور فعال در این کشور تنها در بازار 150 میلیون نفری روسیه خلاصه نمی‌شود، چون با حضور در روسیه جمعیت 350 میلیون نفری کشورهای آسیای مرکزی را که همه آنها زبان مشترک دارند را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

وی دستور رئیس‌جمهور روسیه برای محدود شدن واردات روسیه از ترکیه را امتیاز ارزشمند برای توسعه صادرات ایران به این کشور عنوان کرد و افزود: آقای پوتین همچنین اعلام کرده است که 20 درصد کالاهای موردنیاز این کشور از ایران وارد شود. مدل‌های مناسبی برای توسعه صادرت و ورود به بازار روسیه طراحی کرده‌ایم و علاقه‌مندیم واحدهای تولیدی استان در بازار این کشور حضور پیدا کنند.

در همین رابطه