رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با حضور هیات اقتصادی روسی در ایران صورت گرفت

امضای تفاهم‌نامه برای تقویت همکاری اقتصادی ایران و روسیه

هیاتی بلندپایه تجاری به سرپرستی «بوریس چسناکوف»، رئیس اتاق بازرگانی استان آلتای روسیه با اسدالله عسکراولادی دیار کرد. آن‌ها در این نشست تفاهم‌نامه‌ای باهدف تقویت همکاری‌ها میان اتاق مشترک بازرگانی ایران-روسیه و اتاق بازرگانی و صنعت استان آلتای، امضا شد.

25 آذر 1396
کد خبر : 11403
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست‌ویکم آذرماه هیات بلندپایه تجاری، از استان آلتای، فدراسیون روسیه مهمان اتاق بازرگانی ایران و روسیه بود. این هیات بلندپایه با حضور 20 نفر از پنج شرکت بین‌المللی آلتای به ریاست «بوریس چسناکوف» با اسدالله عسکراولادی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت‌وگو کردند.

پنج شرکت «اینتک گروپ»(فعال درزمینهٔ طراحی و ساخت تجهیزات تولید بتن هوادار غیراتوکلاو)، «بیاد-خیم» (فعال در صنایع استخراج نفت و گاز و مجتمع نیروگاهی)، «ادووانچیک»(فعال در حوزه پتروشیمی)، «الی»(فعال در حوزه بازار غلات، دانه‌های روغنی، حبوبات، کارخانه‌های دامی و مرغداری) و «باناوول» (فعال درزمینهٔ اتصالات نیروگاهی) همراه چسناکوف با فعالان اقتصادی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

 در این دیدار رسمی، عسکراولادی درباره لزوم تسهیل کسب‌وکار و تجارت میان ایران و روسیه سخن گفت. او موانع این همکاری دوجانبه را چنین برشمرد: «مشکل بانکی (نمی‌توانیم نقل‌وانتقال بانکی با روسیه داشته باشیم)؛ مشکل مالی (ریال و روبل در دو کشور متزلزل است و باید بین بانک مرکزی این دو کشور قرارداد مالی-پولی بسته شود)؛ سیستم حمل‌ونقل و ویزا. ویزا همچنان مهم‌ترین مشکل تجاری ایرانی است

او گفت: «ما معتقدیم باید به کارآفرینان و تجار ایرانی ویزای یک‌ساله مولتی بدهند، ولی هنوز روس‌های هیچ کاری انجام نداده‌اند. البته آن‌ها ویزای توریستی را راحت می‌دهند ولی ویزای تجاری دشوار است.»

عسگراولادی تأکید کرد: «باید ایران و روسیه به‌عنوان دو کشور دوست که تعاملات سیاسی-تجاری باهم دیگر دارند با رفع مشکلات، ارتباط تجاری-اقتصادی خود را گسترش دهند. در بسیاری از گمرکات روسیه هنوز به تجار ایرانی و آنچه اظهار می‌کنند اعتماد نمی‌شود و در ارزش‌گذاری روی محصولات بالاترین نرخ را برای کالاهای ایرانی در نظر می‌گیرند.»

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران مهم‌ترین چالش تجار را سیاست‌های گمرکی روسیه می‌داند و معتقد است: «مهم‌ترین این چالش‌ها عبارت‌اند از: «سیستم ارزش‌گذاری بالای کالاهای ایرانی در گمرک روسیه»،‌ «ضعف در بازاریابی و شناسایی ظرفیت‌های بازاری روسیه»، «فقدان استانداردهای بهداشتی مشترک»،‌ «مشکلات مربوط به اخذ روادید»، «کشش تقاضای مصرف‌کنندگان روسی به کالاهای اروپایی» و «عدم اعتماد دوسویه بین تجار دو کشور» چالش‌های عمده صادرکنندگان ایرانی در مراوده با روسیه است.»

به گفته عسگراولادی در چهار نوع سیستم حمل‌ونقل یعنی سیستم هوایی، دریایی، ریلی و کامیونی ایرانیان برای سفر به روسیه مشکل‌دارند. خط کشتیرانی ایران از انزلی به آستراخان ممکن است و تجار باید کالای خود را به انزلی منتقل کرده و بعد به روسیه صادر کنند. راننده کامیون‌ها مشکل دریافت ویزا دارند. خطوط ریلی در ایران در خدمت تجارت نیست و سیستم هوایی ما مشکلاتی دارد. از طرفی ایران هواپیمای باری به روسیه ندارد و هواپیمای مسافربری هم فقط به مسکو پرواز می‌کند درحالی‌که تجارت با روسیه فقط در شهر مسکو انجام نمی‌شود. ما باید بتوانیم به شهر آستراخان و جنوب روسیه پرواز مستقیم داشته باشیم.

او تصریح کرد: «درحالی‌که حجم مناسبات ما با کشورهای همسایه جنوبی، عراق و افغانستان بیشتر از روسیه است، اعتماد بهتری میان ما با آن‌ها وجود دارد اما هنوز در گمرکات استان‌های مختلف روسیه به تجار ایرانی اعتماد نمی‌شود.»

عسگراولادی خواستار تعامل و رفع موانع شد و افزود: «باید تلاش کنیم که حجم مناسبات بین ایران و روسیه نه‌تنها بیشتر شود بلکه در مقایسه با کشورهایی مانند چین و اروپا به رقم بالاتری از هدف‌گذاری انجام‌شده برسیم.» بعد از او چسناکوف هم درباره رفع موانع و مشکلات تجاری ایران و روسیه و لزوم افزایش همکاری‌ها گفت.

در این نشست همچنین باهدف تقویت همکاری‌ها میان اتاق مشترک بازرگانی ایران-روسیه و اتاق بازرگانی و صنعت استان آلتای، تفاهم‌نامه‌ای میان بوریس چسناکوف و اسدالله عسکراولادی امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه دو طرف متعهد شدند زمینه تقویت ارتباطات تجاری، تحقیقاتی و تکنولوژیک میان فعالان بخش خصوصی و شرکت‌ها و سازمان‌ها را فراهم کنند.

دو تشکل همچنین باهدف تقویت روابط تجاری میان ایران و روسیه، اطلاعات موردنیاز در مورد اقتصاد و قوانین تجارت خارجی را در اختیار یکدیگر خواهند گذاشت.

 

در همین رابطه