رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

عضو کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران:

رشد بنگاه، رشد اقتصاد است

سیدبهادر احرامیان، عضو کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران می گوید: برای بهبود فضای کسب و کار و رشد اقتصادی از دولت بخواهیم که دخالت خود را در این حوزه کم کند نه اینکه بگوییم دولت برای اقتصاد چه‌کار کند.

15 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1143
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سیدبهادر احرامیان،عضو کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران درباره محیط کسب و کار در ایران و نقش آنها در رشد اقتصادی می‌گوید: «قبل از پاسخ به این سوال باید تاکید کنم که برخلاف آنچه گفته می‌شود دولت مسئول رشد اقتصادی نیست؛ موتور رشد اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی هستند نه دولت. البته هدف دولت و سیاستگذاران حوزه اقتصادی، رشد و توسعه اقتصاد است اما باید توجه داشت که این حد از دخالت در شرایط کسب و کار مخرب است.»

عضو کمیسیون رقابت، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران، با اشاره به اینکه در گذشته اقتصاد ما و نگاه اقتصاددان‌ها به این حوزه، اساسا نگاه دولتی بوده و برای همین تمام سیاستگذاری‌ها رنگ و بوی دولتی داشت می‌گوید: «در واقع در تمام دوره‌ها اقتصاد ایران با دخالت دولت پیش رفته اما امروز شرایط متفاوت شده و دنیا و ایران متوجه اهمیت بخش خصوصی در اقتصاد هستند و برای همین از نهاد دولت انتظار نمی‌رود که در اقتصاد چه کار انجام دهد. بلکه دولت باید از دخالت بی‌مورد در اقتصاد، فضای کسب و کار و بنگاه‌های اقتصادی پرهیز کند. برای همین بهتر است به‌جای "دولت چه باید بکند" بگوییم "دولت چه کار نکند" تا فضای کسب و کار بهبود یابد و یا دولت از چه کارهایی منع شود تا اقتصاد ایران رشد کند.»

او به مقررات، رویه‌ها و دستورالعمل‌هایی اشاره می‌کند که مشکلات زیادی را در اقتصاد کشور بوجود آورده و تاکید می کند دولت مداخله گر مشکل‌آفرین است تا درمان‌گر. درآمدهای کلان نفتی باعث می‌شود که دولت پاسخگو نباشد و دامنه فعالیت و نفوذ خود را گسترده کند.

احرامیان افزود: «فضای کسب و کار را با شاخص‌های ساده و مشخصی می‌سنجند و فعلا ایران رتبه خوبی ندارد. از طرف دیگر قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار هم به این شرایط خیلی کمک نکرده است و نتیجه عملی که باعث تغییر در رتبه بندی بشود در پیش نداشته و بهبود ملموسی حس نشده است.» او دلیل این عدم موفقیت را بزرگ بودن نهاد دولت می‌داند که می‌خواهد از تولید فولاد تا سیمان، ازخدمات تا بازرگانی و کشاورزی را خود در اختیار گیرد و درنهایت هیچ کدام را با کیفیت خوبی انجام نمی‌دهد. به‌گفته احرامیان دولت در ایران خود رقیب بخش خصوصی است. برای همین نه می توانیم از فضای کسب و کار صحبت کنیم و نه اینکه اقتصاد ایران توان رقابت به اقتصادهای مشابه دنیا را خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید می کند: «رشد بنگاه های اقتصادی، همان رشد اقتصادی است و من در وضعیت این بنگاه ها بهبودی نمی بینم اما روند حرکت به سمت بدتر شدن متوقف شده است.» او درباره چشم‌انداز بهبود فضای کسب و کار در سال جدید می‌گوید: «روند و شیب تند برای بدتر شدن وضع اقتصادی و بنگاه ها، یا کند شده و یا متوقف شده ولی اینکه نشانه‌های پیشرفت و بهبود مشخصی را بتوانیم مشاهده کنیم اینگونه نیست؛ هیچ جهش مشخصی در اقتصاد و فضای کسب و کار دیده نمی‌شود.»

در همین رابطه