رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان مطرح شد

افق یک‌میلیارد دلاری تجارت با عمان دور از دسترس نیست

همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان، با حضور فعالان بخش خصوصی و جمعی از میهمانان سیاسی و اقتصادی در اهواز برگزار شد و در آن روابط اقتصادی دو کشور و راهکارهای توسعه این روابط مورد بررسی قرار گرفت. به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، شرایط ایجاد شده در روابط دو کشور باعث شده افق یک‌میلیادر دلار تجارت با عمان دور از دسترش نباشد.

27 آذر 1396
کد خبر : 11447
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور عمان، با حضور سفیر عمان در ایران، فعالان بخش خصوصی و روسای اتاق‌های اهواز و مشترک ایران و عمان در اهواز برگزار شد.

در این همایش شهلا عموری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: اولویت اتاق اهواز ایجاد روابط پایدار اقتصادی با کشورهای همسایه است و در این زمینه تاکنون نمایشگاه‌هایی در قطر و عمان برپا کرده و تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسانده است.

عموری با اشاره به اینکه خوزستان رتبه نخست تولید گندم، رتبه سوم تولید برنج، رتبه دوم تولید گل رز و نرگس و رتبه دوم در تولید ماهی‌های گرمسیری کشور را دارد، تصریح کرد: استان خوزستان ظرفیت‌های بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری و صادرات کالا دارد و برای تسهیل این فرآیند، اقدام به گرفتن مجوز خط کشتیرانی بین بندر خرمشهر و بندر صحار عمان کرده‌ایم.

رئیس اتاق اهواز ادامه داد: بخش خصوصی در سال گذشته ۸۳ میلیون دلار به عمان صادرات داشته و امسال نیز تا اکنون ۷۱ میلیون دلار صادرات انجام است که نشان‌دهنده رغبت و میل برای همکاری و تعامل است.

تعصب برای حفظ خط بوشهر- صحار

همچنین در این همایش رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، خط کشتیرانی میان بندر خرمشهر به بندر صحار عمان را اقدام مهم و ارزنده‌ای دناست که باید حمایت شود.

محسن ضرابی با بیان اینکه خط کشتیرانی خرمشهر به بندر صحار از 9 دی امسال راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: از نظر اتاق مشترک ایران و عمان با راه‌اندازی خط فقط 10 درصد از کار انجام شده است و 90 درصد کار، نگهداری و حمایت از این خط خواهد بود.

ضرابی خطاب با فعالان اقتصادی حاضر در این همایش تأکید کرد: باید روی این موضوع تعصب داشته باشید و اجازه ندهید شرکت کشتی‌رانی خصوصی که دست‌به‌کار راه‌اندازی این خط شده متضرر شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان اظهار امیدواری کرد: سازمان توسعه تجارت و مسئولان استان خوزستان از این خط حمایت شایسته‌ای داشته باشند و پس‌ازاین خط، خط مستقیم بین بندر چابهار - صحار نیز راه‌اندازی شود.

ضرابی در ادامه، ایجاد اتاق مشترک ایران و عمان در سال ۹۲ را نقطه عطفی برای شناخت و رفع موانع موجود در مسیر توسعه روابط اقتصادی با عمان دانست که باعث حرکت صعودی تراز تجاری ایران با عمان شد.

به گفته وی پس از ایجاد اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، حجم صادرات به این کشور از ۱۴۸ میلیون دلار در سال 92 به ۵۴۰ میلیون دلار در سال 95 رسید و با ادامه روند فعلی، افق یک میلیارد دلاری نیز دور از دسترس نخواهد بود. 

ضرابی در ادامه روابط بانکی بین دو کشور ایران و عمان را بسیار نزدیک و دوستانه ارزیابی کرد و گفت: دو بانک در کشور عمان هم برای گشایش اعتباری و ضمانت‌نامه بانکی فعال هستند و واردات کالا از طریق LC انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ثبت شرکت در کشور عمان نیز با سهولت بیشتری انجام می‌شود که مراحل ثبت از 12 مرحله به 6 مرحله کاهش یافته است و در مناطق آزاد در کشور عمان ثبت شرکت و اقامت به سهولت انجام‌پذیر است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان خاطرنشان کرد: طبق توافقاتی که با مناطق آزاد در کشور عمان داشتیم، شرکت‌های ایرانی می‌توانند بدون اینکه کالایی به کشور عمان وارد کنند در این کشور شرکت ثبت کنند؛ همچنین تفاهم‌نامه‌ای با منطقه آزاد صحار منعقد شده که در صورت اجرایی شدن حجم صادرات خرما به این کشور سالیانه 300 هزار تن افزایش خواهد یافت.

ویزای مولتی عمان به‌زودی برای تجار ایرانی صادر می‌شود

سفیر کشور عمان در جمهوری اسلامی ایران نیز در این همایش گفت: در طول سفرهایم به استان‌های مختلف ایران، بیشترین سوالی که توسط فعالان اقتصادی مطرح می‌شد در خصوص ویزا بود که باید گفت قرار است به‌زودی ویزای مولتی عمان برای بخشی از تجار ایرانی صادر شود.

سعود بن احمد البروانی، افزود: تصمیم سیاسی برای صدور ویزای مولتی عمان گرفته شده و فقط مسائل فنی در این موضوع باقی‌مانده که به‌زودی برطرف خواهد شد.

او اظهار کرد: در سال گذشته بازدیدهای و سفرهای بسیاری بین مسئولان بانک‌های مرکزی ایران و عمان صورت گرفت که در خلال این صحبت‌ها تفاهم‌نامه‌ها و گفت‌وگوهای مفیدی انجام شد و بانک‌های مرکزی دو کشور تفاهم‌نامه‌های مناسبی باهم داشتند.

البروانی حضور فعالان اقتصادی و اعضای اتاق مشترک ایران و عمان در این همایش را نشانگر اهتمام به توسعه روابط اقتصادی عمان عنوان کرد و گفت: دو کشور از دیرباز روابط حسنه سیاسی و فرهنگی داشته‌اند و می‌توانند روابط اقتصادی خود را نیز تا سطح بالایی افزایش دهند.

در همین رابطه