رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

استاندار مازندران در جلسه شورای گفت و گو تاکید کرد

ضرورت شناسایی حلقه های مفقوده در کسب و کار

استاندار مازندران می گوید درد فعالان اقتصادی پول نیست، نکته کلیدی تسهیل گری و شتاب دادن به کسب و کار و عرصه تولید و پایداری آن در کشور و استان است.

06 دی 1396
کد خبر : 11566
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

استاندار مازندران می گوید درد فعالان اقتصادی پول نیست، نکته کلیدی تسهیل گری و شتاب دادن به کسب و کار و عرصه تولید و پایداری آن در کشور و استان است.

نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با هدف رسیدگی و رفع مشکلات فراروی فعالان اقتصادی استان در محل اتاق مازندران برگزار شد.

استاندار مازندران در این نشست با بیان اینکه درد فعالان اقتصادی پول نیست، گفت:  نکته کلیدی تسهیل گری و شتاب دادن به کسب و کار و عرصه تولید و پایداری آن در کشور و استان است. خواستار رسیدگی و رفع مشکلات فراروی فعالان اقتصادی استان هستیم.

محمد اسلامی با اشاره به جایگاه و نقش شورای گفت وگو گفت: مهمترین وظیفه این شورا شناسایی موانع و برطرف کردن آن است تا بتواند نظام کسب و کار و مالی کشور را ارتقاء دهد. باید به دنبال حلقه های مفقوده باشیم و با ایجاد ظرفیت های مناسب دراستان شاهد رکود، فقر و بیکاری نباشیم.

اسلامی با تاکید براینکه در مباحث بانکی آمارها باید به ریز ارائه شود، افزود: باید مصداقی و موضوعی به این مسائل پرداخته و مشکلات موجود در نظام بانکی استان مشخص و رسیدگی و یک گزارش وضعیت توسط بانکهای عامل استان ارائه شود.

وی خطاب به شهرداری ها گفت: مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها باید صرف کارهای عمرانی و سازندگی شهرها شود نه هزینه های جاری. توانمند سازی دولت و ملت به هم آمیخته است. برای پیشرفت، منسجم بودن نیاز است تا سازندگی درتمامی زمینه ها در استان صورت گیرد.

اسلامی تصریح کرد: باید در کارگروههای تخصصی این مشکلات و نقیصه ها بررسی شود و مشکلات و موانع رونق کسب و کار شناسایی و با همفکری و هماهنگی در جهت رفع این مشکلات گام برداریم.

استاندار مازندران با اعلام اینکه بحث نقدینگی و سرمایه در گردش هزینه مالی فروانی برای واحدهای تولیدی داشته است، گفت: کسی با وام بانکی نتوانسته به موفقیت دست یابد. تکیه بر بازار سرمایه و بورس در تامین مالی و رونق کسب و کار موثر خواهد بود.

صادرات مازندران، بیش از ۳۰۳ میلیون دلار

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران در این نشست گفت: در سال جاری بیش از ۵۱۳ هزار تن محصولات لبنی، میوه، مواد خوراکی و فلزی به ارزش ۳۰۳میلیون  و 219 هزار دلار به دیگر کشورها صادر شده است.

عبداله مهاجر دارابی افزود: مرکبات و کیوی یکی از ظرفیت های تولیدی استان است. در ۹ ماه نخست امسال ۵۶ هزار تن کیوی به ارزش ۳۱ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

مهاجر دارابی با بیان اینکه ۵ هزار شغل استان با مشکل مواجه شده اند، اظهار کرد: دربرنامه ششم توسعه ظرفیت گفت وگوی دولت و بخش خصوصی جدی تر دیده شده است، شورای گفت وگو نقش مهمی در روند فعالیت اقتصادی کشور دارد. حفظ اشتغال موجود در استان نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه فعالان اقتصادی در بانک ها با مشکل مواجه هستند، افزود : تسهیلات بانکی باید به افراد واقعی پرداخت شود، قطعا تنها پرداخت وام رونق تولید و بازار را به همراه نخواهد داشت. شرایط دولت نیز در حال حاضر مشخص است و در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان برای رونق اقتصادی تزریق شده است.

رئیس اتاق مازندران تصریح کرد: نرخ تورم در کشو ر ۸ درصد و نرخ سود بانکی ۱۸ درصد و ۹ درصد نیز ارزش افزوده که در مجموع ۳۵ درصد هزینه سربار تولید در کشور است. به همین علت نتوانستیم به خوبی در بازار فروش ورود پیداکنیم.

مهاجر به برخی مشکلات شرکت ها و پیمانکاران ‌اشاره کرد و گفت: مشکلات این شرکتها مربوط به قوانین و مقررات است که باید اصلاح و به موقع اطلاع رسانی شود. بحث قاچاق ورود کالا به کشور نیز مشکلات عدیده ای برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است و بدهی به دارایی، تامین اجتماعی و شهرداری برخی از مشکلات واحدهای تولیدی است.

 

موضوعات :
در همین رابطه