رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

محمد عدالت‌خواه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

جبر اقتصادی بازار مسکن را به سمت کارآمد شدن می‌برد

محمد عدالت‌خواه، کارشناس بازار مسکن معتقد است این بازار کارکرد درستی ندارد و هنوز عده‌ای با جوسازی به دنبال تهییج مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هستند و در این مسیر با تبلیغات کاذب مبنی بر جهش قریب‌الوقوع قیمت مسکن می‌خواهند سودهای بادآورده به جیب بزنند درحالی‌که عملاً شرایط اقتصادی طرف تقاضا چنین وضعیتی را برنمی‌تابد.

06 دی 1396
کد خبر : 11571
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

کارشناس بازار مسکن با تأکید بر اینکه ساختار بازار مسکن ایران باید اصلاح شود، گفت: در شرایط فعلی بازار مسکن کارکرد درستی ندارد و قیمت‌گذاری‌هایی که در آن انجام می‌شود نیز فقط بر پایه ارزشی که اسما برای یک واحد مسکونی تعریف شده انجام می‌شود نه ویژگی‌های مثبت ساختمان‌های مسکونی.

محمد عدالت‌خواه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، افزود: در بازار فعلی، فروشنده‌ها برای اینکه قیمت مسکن را بالا ببرند دست به تبلیغات و جوسازی‌های کاذب زده‌اند و امیدوارند با هجوم مردم به بازار مسکن، به هدف خود نائل شوند اما بررسی توان خرید طرف تقاضا در بازار مسکن عملاً این هدف آنها را نقض می‌کند.

عدالت‌خواه ادامه داد: وجود 2.5میلیون خانه خالی در کشور که پیامد سرمایه‌گذاری غلط چند سال اخیر در بخش مسکن بوده، گرچه نمی‌تواند برای پوشش دادن تقاضا در همه نقاط شهری مناسب باشد اما نشانگر رسوب بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها در این بازار بوده که حتماً از هر فرصتی برای خروج از بازار استفاده می‌کنند و قادرند سرمایه‌های سرگردان این بازار را سریعاً جذب کنند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه بخش زیادی از خانه‌های با تقاضای مصرفی بازار سنخیتی ندارد، تأکید کرد: از سوی دیگر قدرت خرید در بخش متقاضیان مصرفی بازار مسکن هرگز به‌گونه‌ای نیست که بتواند منجر به افزایش چشمگیر قیمت‌ها در این بازار باشد و چنانچه به هر دلیلی در حوزه واحدهای متناسب با قدرت خرید این افراد تغییرات قیمتی شدید رخ دهد، اتفاقی که باید منتظر رخداد آن باشیم، بازگشت کسادی به بازار مسکن است نه تثبیت قیمت‌ها در سقف.

عدالت‌خواه با اشاره به گزارش‌های تحولات بازار مسکن که از سوی بانک مرکز منتشر می‌شود، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد بخش عمده تقاضا در بازار مسکن تهران، به‌عنوان الگوی بازار مسکن کشور، مربوط به واحدهای با متراژ زیر 80 متر و با ارزش زیر 400میلیون تومان است که می‌تواند همان تقاضا مصرفی بازار مسکن قلمداد شود.

او افزود: در این وضعیت چنانچه فرضاً قیمت مسکن 25 درصد افزایش پیدا کند، برای تداوم معاملات متقاضیان مصرفی بازار مسکن باید توان این افراد برای خرید واحدهایی با ارزش تا 500میلیون تومان تاب آور باشد اما حقیقت امر این است که متقاضیان مصرفی عمدتاً به کمک تسهیلات بانکی توان خود را تا سقف 400میلیون تومان ارتقا داده‌اند و حداقل در کوتاه‌مدت قادر نیستند برای ارقامی بالاتر از این سقف قیمتی دست به جیب شوند.

کارشناس بازار مسکن، با تأکید بر کارکرد غلط بازار مسکن، اشتباه بودن الگوی قیمت‌گذاری در این بازار را نیز از جمله مسائلی عنوان کرد که دیر یا زود باید به همراه اصلاح ساختار این بازار، مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

عدالت‌خواه با اشاره به دو زلزله اخیر در محدوده تهران، اظهار کرد: اگر قیمت‌گذاری‌هایی که در بازار مسکن انجام می‌شود را بررسی کنیم و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ایمن و مقاوم در برابر زلزله را ملاک قرار دهیم، عملاً قیمت واحدهای غیر ایمن، قدیمی و کلنگی، توفیر چشمگیری با آن نخواهد داشت درحالی‌که ایجاد رفاه و حفظ جان و مال مردم، کارکرد اصلی مسکن است.

او معتقد است، اگر زلزله هم نتواند نگرش‌های فعلی بازار مسکن را تغییر دهد، دیر یا زود جبر اقتصاد بازار مسکن را به سمت کارآمد شدن می‌برد ضمن اینکه به‌تدریج استفاده از تکنولوژی‌های نوین و مصالح مدرن در ساختمان‌سازی ناگزیر می‌شود و همین مساله قیمت تولید در این حوزه را به محدوده مناسب می‌رساند.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی در محدوده شهرها و همچنین برنامه بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، اظهار کرد: این دو سیاست از یک‌سو راه را برای الحاق واحدهای مسکونی کم تقاضا در محدوده‌های شهری پیرامون شهرهای بزرگ به بدنه شهری هموار می‌کند و از سوی دیگر سکونت‌گاه‌های جدیدی را در اختیار متقاضیان مصرفی بازار می‌گذارد که عملاً می‌تواند منجر به بروز تعادل در بازار مسکن شود.

در همین رابطه