رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

بانک مرکزی گزارش تحولات آذرماه مسکن تهران را منتشر کرد

میانگین قیمت مسکن از مرز ۵میلیون تومان گذشت

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در آذرماه سال جاری نشان می‌دهد، تعداد معاملات در این بازار نسبت به آذرماه سال گذشته، 50.2 درصد رشد کرده و از سوی دیگر ازنظر قیمتی نیز ضمن اینکه متوسط قیمت با ۱۵ درصد افزایش، به حوالی ۵ میلیون و ۹۰ هزار تومان نزدیک شده است.

06 دی 1396
کد خبر : 11573
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تازه‌ترین گزارش منتشر شده بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران حاکی از این است که در آذرماه سال جاری، تعداد معاملات این بازار 50.2 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۱۷ هزار  و 776 واحد مسکونی رسید است.

به  گزارش پایگاه خبری اتاق ایران در آذرماه 1396، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران نیز 50میلیون و 883هزار ریال بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آذرماه سال جاری حاکی از آن است که از مجموع ۱۷ هزار و ۷۷۶ واحد مسکونی معامله‌شده، سهم واحدهای مسکونی با عمر تا ۵ سال ۴۸.۸ درصد بوده و بیشترین سهم را از کل معاملات به خود اختصاص داده‌اند.

از سوی دیگر سهم واحدهای با عمر تا 5 سال ساخت در مقایسه با آذرماه سال قبل ۳.۷واحد درصد کاهش یافته که می‌تواند نشانه‌ای از افت تولید مسکن در دوره رکود باشد. در مقابل اما سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و واحدهای بیش از ۱۵ سال در مقایسه با آذرماه سال گذشته افزایش یافته است.

درعین‌حال توزیع تعداد معاملات انجام شده برحسب مناطق مختلف شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۹۶ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۹ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است، همچنین مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۱۱.۴ و ۹.۹ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

درمجموع ۷۴.۱ درصد از کل معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به ده منطقه شهر به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۸، ۱۴، ۱۰، ۷، ۳، ۱ و ۱۵ بوده و ۱۲ منطقه باقی‌مانده ۲۵.۹ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس این گزارش تعداد معاملات بازار مسکن در آذر ماه 1396 به ۱۷ هزار  و 776 واحد مسکونی رسیده که 50.2درصد نسبت به ماه مشابه در سال قبل افزایش داد. از نظر قیمتی نیز در این ماه قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی به 50میلیون و 883هزار ریال رسیدهکه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۴.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این گزارش همچنین حاکی از این است که معاملا 9ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر تعداد  12 درصد و از منظر قیمتی 8درصد رشد را تجربه کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد 10.6درصد از کل معاملات بازار مسکن تهران در آذرماه سال جاری مربوط به بازه قیمتی 3میلیون تا 3.5 میلیون تومان بوده و در مجموع 57 درصد از کل معالات در بازه قیمتی زیر میانگین قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی (5.9میلیون تومان) انجام شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، 14.3 درصد از کل معاملات مسکن تهران در آذر ماه 96 مربوط به واحدهای با زیربنای 60 تا 70 متر بوده و در مجموع 49.4درصد از کل معاملات مربوط به واحدهای زیر 80متر بوده است.

از سوی دیگر بررسی‌ها حاکی از این است که 11درصد از کل معاملات بازار مسکن تهران در آذرماه 96 مربوط به معامله واحدهایی با قیمت تمام شده 150 میلیون تا 200 میلیون تومان بوده است ضمن اینکه 53.4درصد از کل معاملات مسکن آذرماه در بازار تهران به معاملات زیر 400 میلیون تومان اختصاص دارد و این نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از رونق فعلی بازار مسکن ناشی از ورود متقاضیان مصرفی به بازار مسکن است که بخش زیادی از آنها با استفاده از تسهیلات مسکن اقدام به خرید مسکن می‌کنند.

 

در همین رابطه