رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

شافعی در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید اتاق اهواز

رتبه تأثیرگذاری خوزستان در اقتصاد کشور قابل‌توجه است

رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید اتاق اهواز با بیان اینکه رتبه تأثیرگذاری استان خوزستان در اقتصاد کشور قابل‌توجه است، گفت: خوزستان از استعدادهای بی‌بدیل و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است و تنها استانی است که سه اتاق بازرگانی دارد.

17 دی 1396
کد خبر : 11696
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق ایران در مراسم افتتاح ساختمان جدید اتاق اهواز با اشاره به ظرفیت‌های نهفته در استان خوزستان، تصریح کرد: این استان در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، کشاورزی، ترانزیت و راه‌های ارتباطی دارای موقعیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای است. راه‌آهن خوزستان نه تنها موجب اتصال کشور به عراق خواهد شد، بلکه نقطه وصل به دریای مدیترانه خواهد بود و افق جدیدی در وضعیت حمل‌ونقل و ترانزیت کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی قرار است ۲۳ درصد توسعه کشت کشور در خوزستان انجام شود، اظهار کرد: مقایسه آب روان‌های اهواز با گذشته بسیار نگران کننده است و باید به این مسئله توجه ویژه شود.

رئیس اتاق ایران بیان کرد: نباید اجازه داد سرنوشت کارون هم به سرگذشت زاینده‌رود مبدل شود. این موضوع مهمی است که همه باید به آن توجه کنیم. امسال با مشکل خشک‌سالی و کاهش باران مواجه هستیم، هرچند هیچ‌کس درباره آن حرفی نمی‌زند.

شافعی عنوان کرد: اگر قرار باشد برنامه فوق‌العاده‌ای درباره آن اجرا شود باید از هم‌اکنون به فکر بود و نگذاریم به مرحله بحران برسیم. در این مراسم به بخش کشاورزی خوزستان و زمین‌های زیر کشت اشاره شد و باید گفت در چنین مسائلی تنها نباید به کمیت توجه کرد و باید کیفیت را هم مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار  زمین زیر کشت آبی در کشور وجود دارد اما میزان صادرات از این محصولات کشاورزی ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است. درحالی‌که ترکیه ۵ میلیون و ۲۱۵ هزار هکتار زمین زیر کشت آبی دارد و صادرات محصولات کشاورزی آن 16.6 میلیارد دلار است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: کره جنوبی ۷۵۳ هزار زمین زیر کشت دارد و میزان صادرات این محصولات  11.2 دلار است. همچنین در مالزی ۳۸۰ هزار هکتار زمین زیر کشت آبی وجود دارد که میزان صادرات این محصولات در این کشور نیز 25.5 میلیارد دلار است.

شافعی اظهار کرد: این آمارها نشان می‌دهد، توجه به کمیت تنها موجب پیشرفت نمی‌شود و توجه به کیفیت‌ها بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به افتتاح ساختمان جدید اتاق اهواز گفت: مهم این است که در این ساختمان جدید چه کمک‌هایی به اقتصاد استان و کشور خواهد شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران ادامه داد: مطمئن هستم با نیروهای توانمندی که اتاق اهواز از آن‌ها برخوردار است و اثرگذاری آن‌ها در اتاق ایران، فرصت‌های پیشرو مورد توجه قرار خواهند گرفت.

شافعی اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های اقتصادانان بزرگ، آینده اقتصاد دنیا در مرزهای چین و هند خواهد بود و جاده ابریشم نیز در اقتصاد آینده دنیا مؤثر است. خوشبختانه استاندار خوزستان اشراف خوبی بر مسائل اقتصادی دارد و امیدوارم با این رویه شاهد تحولات اقتصادی خوبی در استان باشیم.

در این مراسم شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز با بیان اینکه امروز اعضای اتاق‌های مشترک رشدی 100 درصدی داشته‌اند، تصریح کرد: صادرات غیرنفتی استان در 10 ماهه امسال بالغ‌بر 10 میلیارد و 700 هزار دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه از نظر ارزشی 25 درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: اتاق اهواز نقش بسزایی در بحث آموزش و به خصوص ارتقای توان علمی اعضای خود داشته است. در این زمینه از سال 94 تاکنون 61 عنوان دوره توسط اتاق برگزار شده که این آمار در مقایسه با دوره مشابه چهار ساله گذشته بیش از 50 درصد رشد داشته است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه استان خوزستان در زمینه صادرات به عراق، همواره استان اول بوده است، تشریح کرد: به‌زودی شاهد افتتاح خطوط مستقیم کشتیرانی به دوحه و کویت نیز خواهیم بود تا این خطوط کشتیرانی بتواند درهای کشور را به سوی بازارهای جدید صادراتی بگشاید.

عموری افزود: برای ارتقای سطح علمی کارکنان اتاق اهواز نیز دوره‌های آموزشی مختلفی بنا به ضرورت و نیاز اعضا برگزار شده است.

رئیس اتاق اهواز تصریح کرد: پیگیری مشکلات مالیاتی و تأمین اجتماعی از دیگر اقدامات انجام گرفته از سوی اتاق برای اعضای خود است. در سال‌های گذشته اتاق اهواز تنها دو تشکل داشت، اما در این دوره، 7 انجمن در اتاق تشکیل و مجوز تشکیل سه انجمن دیگر نیز دریافت شده است و امیدواریم به زودی شاهد برگزاری انتخابات این انجمن‌ها باشیم.

وی افزود: در هیچ جای کشور بخش خصوصی بدون دغدغه فعالیت نمی‌کند. فعالان اقتصادی استان با وجود این همه پتانسیل و زیرساخت با چالش‌های جدی مواجه هستند که باید به آنها رسیدگی شود.

عموری با اشاره به افتتاح اولین خط کشتیرانی خرمشهر به بندر صحار، گفت: به زودی شاهد افتتاح خطوط مستقیم کشتی‌رانی به دوحه و کویت نیز خواهیم بود تا این خطوط کشتیرانی بتواند بازارهای جدید صادراتی را افزایش دهد.

موضوعات :
در همین رابطه