رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور خبر داد

ممنوعیت تردد کامیون‌های فرسوده از سال 97

رئیس سازمان راهداری از ممنوعیت تردد کامیون‌های با عمر بیش از 50 سال از ابتدای سال 97 خبر داد که به اعتقاد او منجر به افزایش انگیزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای می‌شود.

20 دی 1396
کد خبر : 11738
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: از ابتدای سال 97 از تردد کامیون‌های بیش از 50 سال در راه‌های کشور جلوگیری می‌شود.

داود کشاورزیان افزود: محدودیت تردد کامیون‌های فرسوده با سن بیش از 50 سال در راه‌های کشور انگیزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای را بیشتر می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کاهش تردد کامیون‌های فرسوده در سطح راه‌های کشور ایمنی تردد را ارتقا می‌دهد، یادآور شد: کاهش مصرف سوخت و جلوگیری بیشتر از آلودگی هوا از مزیت‌های نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: با اعمال این محدودیت هرچند که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور سرعت بیشتری می‌گیرد اما باز هم شرایط مطلوبی در اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی محقق نمی‌شود.

کشاورزیان با اشاره به مزیت‌های اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید اظهار داشت: به استناد این قانون به وزارت نفت اجازه داده شده است در طرح‌هایی که در آن صرفه‌جویی مصرف سوخت به دنبال دارد سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود و در این راستا با وزارت نفت توافق کرده‌ایم بخشی از سود تسهیلات نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را این وزارتخانه تأمین کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: هم‌اکنون سود تسهیلات نوسازی کامیون 9 درصد است و بقیه مابه‌التفاوت آن را وزارت نفت از محل صرفه‌جویی‌های مصرف سوخت پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان یادآور شد که بر اساس طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای قرار است در 5 سال آینده 65 هزار کامیون فرسوده از رده خارج شود و مالکان آن با استفاده از تسهیلات بانکی نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کنند.

بر اساس این گزارش، پیش‌تر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که در کشور بیش از 127 هزار کامیون بالای 35 سال داریم که هر 100 کیلومتر پیمایش چیزی در حدود 60 لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند.

وی افزود: پس از اجرای طرح پیمایش و اختصاص سوخت بر اساس تردد و حذف کامیون‌های بدون معاینه فنی تعداد ناوگان عمومی جاده‌ای فعال به 52 هزار دستگاه کاهش یافت و در واقع در قالب طرح پیمایش 70 هزار دستگاه کامیون فرسوده از ناوگان خارج شدند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با اجرای طرح پیمایش روزانه 7 میلیون لیتر گازوئیل کمتر مصرف شد که با احتساب قیمت جهانی هر لیتر گازوئیل یک دلار در واقع روزانه 7 میلیون دلار صرفه‌جویی در مصرف گازوئیل نصیب کشور شد.

آخوندی گفت: 65 دستگاه کامیون سالانه یک میلیارد لیتر مصرف گازوئیل دارند، این یعنی اینکه هر سال یک میلیارد دلار بهره‌وری در مصرف سوخت خواهیم داشت و ظرف 10 سال 10 میلیارد لیتر سوخت کمتر مصرف می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: متأسفانه به دلیل نرخ پایین سوخت در کشور ریخت و پاش‌های نامناسبی در بخش مصرف منابع انرژی وجود دارد که لازم است در صورت انجام فعالیت‌هایی که به کاهش مصرف سوخت می‌انجامد بخشی از این صرفه‌جویی به خود صرفه‌جو کننده برگردد.

وی اظهار داشت: اگر 10 میلیارد لیتر سوخت ظرف 10 سال صرفه‌جویی شود 10 میلیارد دلار حاصل خواهد شد که باید 2.7 میلیارد دلار به صرفه‌جو کننده برگردد.

آخوندی کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی را از مزایای نوسازی ناوگان جاده‌ای عنوان کرد و گفت:‌ با اجرای طرح نوسازی 65 دستگاه کامیون حدود 194 میلیون آلاینده کمتری در کشور تولید می‌شود.

در همین رابطه