رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

خط اعتباری 5 میلیارد یورویی ایتالیایی‌ها برای ایران

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران با قائم مقام وزیر خارجه ایتالیا در رُم دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت و گو کرد. در حاشیه این دیدار، توافقنامه اعطای خط اعتباری 5 میلیارد یورویی ایتالیایی‌ها به دو بانک ایرانی به امضا رسید.

22 دی 1396
کد خبر : 11767
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران با قائم مقام وزیر خارجه ایتالیا در رُم دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت و گو کرد. در حاشیه این دیدار، توافقنامه اعطای خط اعتباری 5 میلیارد یورویی ایتالیایی‌ها به دو بانک ایرانی به امضا رسید.

«محمد خزاعی» در دیدار با «وینچنتزو امندولا» Vincenzo Amendola  قائم مقام وزیر خارجه ایتالیا، با تاکید بر اراده دولت و ملت ایران بر توسعه مناسبات دوجانبه، همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دوجانبه و چند جانبه را عامل مهمی در ایجاد اشتغال، توسعه بازارهای صادراتی، کاهش فقر و مهاجرت دانست.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران همچنین ضمن مهم خواندن انعقاد قرارداد مالی پنج میلیارد یورویی بین ایران و ایتالیا، آن را نشانه روشن از سیاست‌های مدبرانه و مستقل ایتالیا و اتحادیه اروپا در قبال سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا برشمرد.

«وینچنتزو امندولا» قائم مقام وزیر خارجه ایتالیا هم در این دیدار همکاری دوجانبه را در همه زمینه‌ها، ضروری و اولویت دولت ایتالیا خواند و بر اهمیت نقش ایران در تحولات منطقه و نقش توسعه روابط اقتصادی در ایجاد آرامش و ثبات اقتصادی در منطقه تاکید کرد.

امضای قرارداد فاینانس پنج میلیارد یورویی میان ایران و ایتالیا

دو بانک ایرانی «صنعت و معدن» و «خاورمیانه» و موسسه ایتالیایی Invitalia Global Investment روز پنجشنبه قرارداد خط اعتباری 5 میلیارد یورویی به منظور تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی ایران، امضاء کردند.

این قرارداد  در حاشیه دیدار «محمد خزاعی» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری ایران با «پی‌یر کارلو پادوآن» Pier Carlo Padoan وزیر اقتصاد ایتالیا در رم امضا شد.

 این خط اعتباری مسیر تعاملات اقتصادی میان ایران و ایتالیا را توسعه و زمینه را برای همکاری های اقتصادی و اجرای پروژه های زیر بنایی با مشارکت دوطرف فراهم می سازد.

ایران پیش از این با کشورهای هند، چین، کره جنوبی، دانمارک، اتریش و روسیه‌ قرارداد فاینانس امضا کرده است.

امکان اضافه شدن بانک‌های دیگر به قرارداد باایتالیا

روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، امکان الحاق سایر بانک‌های ایرانی نیز به قرارداد اخیر وجود دارد. 

بر اساس این اطلاعیه، پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور که با استفاده تکنولوژی، ماشین‌آلات یا خدمات فنی و مهندسی کشور ایتالیا اجرا می‌شوند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. استفاده از این خط اعتباری، با رعایت قوانین و مقررات داخلی، خصوصاً الزامات مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، قوانین بودجه سنواتی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط میسر خواهد بود.

همچنین تمام پروژه‌های بخش دولتی و غیردولتی که اولویت آنها به تأیید دستگاه‌های ذیربط رسیده و مجوزهای مربوطه را اخذ کرده باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

در همین رابطه