رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

دفاتر تبادل تکنولوژی و استانداردسازی اتاق شیراز راه‌اندازی شد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: دفتر تبادل تکنولوژی فعالیت‌های خود را جهت مجهز کردن واحدهای اقتصادی به دانش و تکنولوژی روز و ثبت اختراعات دنبال خواهد کرد.

23 دی 1396
کد خبر : 11782
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: دفتر تبادل تکنولوژی فعالیت‌های خود را جهت مجهز کردن واحدهای اقتصادی به دانش و تکنولوژی روز و ثبت اختراعات دنبال خواهد کرد.

 جمال رازقی در آیین افتتاح دفاتر تبادل تکنولوژی و استاندارد سازی در اتاق بازرگانی شیراز افزود: با افتتاح این دفاتر زمینه برای فعالیت استارت‌آپ‌ها در استان فارس فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که همواره به عنوان ضعف بخش خصوصی عنوان می‌شود موضوع بهره‌وری در فعالیت این بخش است اضافه کرد: این ضعف به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی روز، دانش فنی و استفاده از فناوری نوین در کسب و کار است.

رازقی اظهارداشت: با بیان اینکه شکوفایی استعداد و انتقال تکنولوژی نیاز به پشتیبانی و حمایت دارد بنابراین باید روند ثبت اختراع در کشور تسهیل شود.

رئیس اتاق شیراز اضافه کرد: ثبت اختراع در کشور ما بسیار سخت و زمان‌بر است و علاوه بر بروکراسی اداری دست و پاگیر در بعضی موارد سلیقه‌ای است.

رازقی ادامه داد: واحدهای تجاری برای ثبت علامت تجاری و تمدید آن با مشکل روبه‌رو هستند که در این زمینه اتاق بازرگانی شیراز آمادگی دارد که شعبه‌ای از دفتر ثبت اختراعات و دفتر ثبت علائم تجاری را با هزینه اتاق شیراز راه‌اندازی کند.

وی گفت: برای فراهم شدن زمینه فعالیت استارت‌آپ‌ها ظرف یک یا دو هفته آینده انتخابات شورای جوانان در اتاق بازرگانی شیراز برگزار می‌شود و این درحالی است که با اساتید مطرح بین‌المللی برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای فعالیت استارت‌آپ‌ها در استان فارس مذاکراتی انجام شده است.

جمال رازقی با اشاره به خدمات اتاق شیراز به مخاطبان و فعالان اقتصادی استان تصریح کرد: در حال حاضر در اتاق شیراز دبیرخانه شورای پژوهشی، شورای گفت و گوی استان، دبیرخانه کمیسیون‌های تخصصی، دفتر مطالعات اجتماعی و اقتصادی، دفتر پایش فضای کسب و کار و نیز دفتر مطالعات بهره وری آب و خاک فعال است.

رازقی افزود: اتاق شیراز حرکت خود به سمت دانش بنیان کردن فعالیت‌ها و ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز به فعالان بخش خصوصی با جدیت دنبال می‌کند که در آینده نزدیک دفتر آینده پژوهی نیز در اتاق شیراز راه اندازی می‌شود.

عدم بهره گیری از تکنولوژی، خلاء بزرگ اقتصاد کشور است
رئیس اداره ثبت اختراعات کشور گفت: بخش خصوصی ما رویکرد خلق و بهره برداری از تکنولوژی را ندارد که این موضوع خلاء بزرگ و مهمی در بخش اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

مهرداد الیاسی در آیین افتتاح دفاتر تبادل تکنولوژی و استاندارد سازی در اتاق شیراز بیان کرد: در حال حاضر تکنولوژی‌ها مدام در حال پیشرفت و نو شدن است و اگر بنگاه اقتصادی و تولیدی اشراف کامل به تکنولوژی‌های جدید نداشته باشد نمی‌تواند وارد بازار رقابتی بشود.

وی با بیان اینکه بخش دولتی باید پشتوانه  بخش خصوصی باشد افزود: در بحث ثبت اختراعات حضور بخش خصوصی بسیار کم رنگ است که در اتاق بازرگانی شیراز گام نخست حرکت بخش خصوصی به سمت بهره گیری از تکنولوژی را به خوبی برداشته است.

الیاسی ادامه داد: بخش خصوصی باید وارد تولید تکنولوژی شود زیرا امروز در کشورهای بزرگ دنیا از توانایی دانشگاه‌های خود برای رسیدن به تکنولوژی جدید استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: در فارس این ظرفیت بزرگ ایجاد شده و حتی استان‌های همجوار فارس هم می‌توانند از این حرکت بزرگ استفاده کنند و به طور حتم حضور و استفاده از توانایی دانشگاه شیراز بسیار مؤثر است.

الیاسی با تاکید بر استفاده از ظرفیت دانشگاه برای برندسازی اظهارداشت: با توجه به ظرفیتی که دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارد افتتاح دفتر تبادل تکنولوژی در اتاق بازرگانی شیراز در توسعه منطقه جنوب کشور نیز مؤثر است.

وی اضافه کرد: پیشنهاد افتتاح دفتر پیشخوان ثبت اختراعات در استان‌ها ارائه شده است که در مرحله نخست این دفاتر در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی راه‌اندازی می‌شود و رویکرد ما افتتاح این دفاتر در پارک‌های علم و فناوری است.

وی در پایان اعلام کرد: 16 هزار اظهارنامه ثبت اختراع در کشور داریم که یک چهارم آن به ثبت رسیده است.

 نخستین کریدور انتقال فناوری جنوب کشور

یلدار اهدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران طی سخنانی در این نشست گفت: دفتر تبادل تکنولوژی در اتاق شیراز نخستین کریدور انتقال فناوری در جنوب کشور است که با هدف خلق فرصت‌های خاص و نوآورانه در کسب و کار برای ایجاد زمینه اشتغال جوانان تحصیل‌کرده ایجاد شده است.

راهدار گفت: انتقال تجاری دانش فنی، فرایند صادرات فن آوری، فرآیند تبادل فن آوری به داخل، فرایند استفاده دو طرفه، خدمات تخصصی مالکیت فکری و ایجاد نخستین کریدور انتقال فن آوری در جنوب کشور از خدمات قابل ارائه در دفتر تبادل تکنولوژی در اتاق شیراز است.

راهدار اظهارداشت: در شرایط فعلی بیکاری یکی از مهمترین مشکلات کشور است که جذب و تسهیل سرمایه گذاری خارجی راهکار رفع این مشکل است که برای تحقق این امور نیازمند ایجاد شرایط خلق ثروت از طریق دانش هستیم.

راهدار ادامه داد: اتاق بازرگانی شیراز به عنوان یکی از ارکان کلیدی بخش خصوصی که دارای بستر مناسب ارتباطی و اقتصادی در داخل و خارج از کشور است، می‌تواند میزبان مناسبی جهت توسعه دفتر بین المللی تبادل فن آوری بعنوان یکی از ارکان کلیدی زیرساختی باشد.

وی با اشاره به وجود مشکلات برای صادرات فناوری عنوان داشت: متاسفانه ما در کشور در صادرات فناوری مشکل داریم که راه اندازی این دفتر با هدف خلق ثروت از دانش دنبال شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به ضرورت راه اندازی دفتر استانداردسازی در اتاق شیراز تصریح کرد: باتوجه به گستردگی مشکلات بخش خصوصی و واحدهای تولیدی و صنعتی استان در استانداردسازی کالاها و خدمات در تمامی موضوعات، ضرورت راه اندازی دفتر استانداردسازی در اتاق شیراز احساس شد. هدف از راه اندازی این دفتر ارتقای آگاهی بخش خصوصی نسبت به استانداردسازی و ارکان نوین آن و استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و بخش خصوصی در اجرایی کردن استانداردها در سطح ملی و ترویج آموزش مباحث استاندارد و استانداردسازی است.

وی گفت: تلاش شده با راه اندازی این دفتر مسائل و مشکلات استانداردسازی کالاها و خدمات در استان گامی نو و شایسته برداشته شد.

استانداردسازی، زمینه ساز رشد اقتصاد استان

 مرتضی رهنما، مدیر کل استاندارد استان فارس نیز با اشاره به جایگاه استاندار در اقتصاد گفت: رشد و توسعه اقتصاد استان در سایه استانداردسازی انجام خواهد شد؛ به خصوص صادرات بدون توجه به استاندارد ممکن نیست.

رهنما گفت: روند حرکتی اتاق شیراز قابل تقدیر است زیرا توجه به استاندارد در بحث کالاها اولویت و به خصوص در صادرات بسیار مهم است. استاندارد باید در خدمت تولید باشد و حلقه اتصال بین تولید و استاندارد نیز اتاق بازرگانی است.

رهنما به تدوین استاندارد در بخش گردشگری نیز اشاره کرد و افزود: در استان فارس باید به بحث گردشگری توجه کرد که استانداردسازی خدمات تدوین شده و باید از طریق همین دفتر مطرح و اجرایی شود و از طرفی از موازی کاری جلوگیری شود.

 

موضوعات :
در همین رابطه