رادیو مجازی اتاق ایران - 27 فروردین 1403

به همت اتاق کرمان انجام شد

بررسی مشکلات شرکت‌های پخش کرمان در نشست با مسئولان دولتی

مشکلات شرکت‌های صنعت پخش کرمان در نشستی با حضور رئیس اتاق کرمان و رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیرکل امور مالیاتی استان، رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان، رئیس اتاق اصناف و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان کرمان بررسی شد.

23 دی 1396
کد خبر : 11784
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مشکلات شرکت‌های صنعت پخش کرمان در نشستی با حضور رئیس اتاق کرمان و رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیرکل امور مالیاتی استان، رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان، رئیس اتاق اصناف و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان کرمان بررسی شد.

 دبیر انجمن شرکت‌های صنعت پخش کرمان در این نشست به بیان مشکلات در حوزه‌های مالیاتی، احداث شهرک صنعت پخش، تعامل با اتاق اصناف و اتحادیه امور فروش بنکداران و بارنامه‌های بین شهری برای کامیون‌های صنعت پخش استان پرداخت.

 محمد رفیع زاده، درخواست شناسایی برخی فعالان این حوزه که فرار مالیاتی دارند را مطرح کرد و گفت: خواهان بخشودگی جرائم مربوط به ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم برای فعالان این صنعت هستیم، زیرا عده‌ای از افراد به دلیل عدم آگاهی به قوانین و مقررات دچار مشکلات مالیاتی شده‌اند که باید به آنها کمک شود.

وی در ادامه با اشاره به احداث شهرک صنعت پخش کرمان به عنوان خواسته دیگر فعالان این حوزه گفت: برای احداث این شهرک، زمینی در شهرک صنعتی شماره دو کرمان اختصاص یافته و نقشه آن آماده شده است اما فعالان این حوزه نمی‌توانند این قطعات زمین را به قیمت آزاد خریداری کنند و خواستار واگذاری این زمین‌ها به صورت رایگان یا به قیمت صنعتی هستند.

رفیع زاده، تصریح کرد: امیدواریم شرکت شهرک‌های صنعتی استان بررسی‌های لازم در زمینه واگذاری زمین به قیمت مناسب را برای راه‌اندازی هر چه سریعتر این شهرک انجام دهد.

وی مزایای احداث این شهرک را کاهش ترافیک، آلودگی هوا و خطر تصادفات ناشی از تردد کامیون‌های صنعت پخش در سطح شهر، دسترسی و نظارت آسانتر بر این شرکت‌ها، کنترل شرکت‌های پخش غیرقانونی و ساماندهی و متمرکز شدن انبارهای این شرکت‌ها عنوان کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های صنعت پخش کرمان، در ادامه به مشکل بارنامه‌های بین شهری استان برای کامیون‌های صنعت پخش اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات یک کامیون بار که از مرکز استان به شهرستان‌ها ارسال می‌شود باید در چندین مکان متفاوت توزیع شود و همین مساله امکان صدور بارنامه به نام یک فرد یا شرکت را فراهم نمی‌کند، که در این رابطه خواستار مساعدت پلیس راهور با ناوگان حمل و نقل بین شهری در صنعت پخش استان هستیم.

رفیع زاده یادآور شد: همچنین ایجاد و تصویب قوانین مربوط به صنعت پخش توسط قانونگزار، ایجاد کمیته‌ای برای ساماندهی پخش‌های غیرقانونی، جلوگیری از ورود شرکت‌های پخش غیرمجاز سایر استان‌ها در نقاط مختلف استان و حمایت قوه قضاییه از شرکت‌های پخش در زمینه احقاق حقوق آنها در ارتباط با چک‌های برگشتی از جمله دیگر پیشنهادات این انجمن است.

پیگیری واگذاری زمین به قیمت صنعتی در شهرک صنعت پخش کرمان

در این نشست  رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با اشاره به لزوم احداث شهرک صنعت پخش کرمان و استقرار واحدهای فعال در آن گفت: واگذاری زمین به قیمت صنعتی به این واحدها را در کرمان و تهران پیگیری می‌کنیم تا شهر کرمان از مزایای راه اندازی این شهرک برخوردار شود.

سیدمهدی طبیب زاده، افزود: اداره کل مالیاتی استان تعامل و همکاری خوبی برای رفع مشکلات فعالان بخش خصوصی دارد که امیدواریم مشکلات این حوزه نیز بررسی و رفع شود.

وی توسعه تشکل‌ها و ایجاد تشکل‌های فراگیر را به عنوان بازوان مشورتی اتاق، از سیاست‌های اصلی این مجموعه دانست و گفت: در اتاق کرمان به دنبال تشکل‎گرایی به جای فرد گرایی هستیم.

طبیب زاده، در ادامه با اشاره به راه اندازی مرکز داوری اتاق کرمان در راستای بهبود فضای کسب و کار استان تصریح کرد: اتاق به تریبونی شفاف، صریح و واضح برای بیان مشکلات و پاسخگویی قاطع مسئولان دولتی تبدیل شده است.

حذف قانون «تعیین حد آستانه» به شرکت‌های پخش کمک می‌کند

 رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست در رابطه با مطالبات بحق شرکت‌های صنعت پخش کرمان و پیگیری آنها، به ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم در قانون مالیات بر ارزش افزوده، اشاره کرد و گفت: مشکل شرکت‌های پخش در این قانون به موضوع «تعیین حد آستانه» برمی گردد که اگر چه به اصناف کمک می‌شود اما به نوعی ظلم به شرکت‌های پخش است.

 جلیل کاربخش افزود: در اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده درخواست حدف تعیین حد آستانه را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه داده‌ایم زیرا این بخش از قانون، تولیدکننده، عمده فروش و شرکت‌های پخش را زمین گیر کرده است.

وی ادامه داد: قرار است لایحه اصلاحی این قانون که توسط دولت به مجلس ارائه شده، برگردانده شود و به نوعی اصلاحیه دو ساله که مطالبات بخش تولید در آن دیده شده در نظر گرفته و اجرایی شود.

کاربخش اظهار کرد: همچنین اگر قانون صندوق‌های مکانیزه که قبل از لایحه مالیات بر ارزش افزوده مطرح شده، اجرایی شود مشکل همه حل خواهد شد که امیدواریم این مسئله در لایحه بودجه سال 97 هم پیگیری شود.

رئیس کمیسیون بیمه، بانک و امور مالیاتی اتاق کرمان بیان کرد: در کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی برای سال جاری، 70 درصد ضرایب حوزه عمده فروشی و 95 درصد ضرایب حوزه تولید، کاهش یافته که این مصوبه با توجه به اهمیت آن، تا پایان سال 97 قابل اجراست.

وی با اشاره به اینکه سه نماینده مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق (بررسی بودجه سال 97) حضور دارند، افزود: به نظر می‎رسد افزایش سهم مالیات استان برای سال 97 نیز در نظر گرفته شده که با توجه به اینکه استان توان پرداخت بیش از دو هزار میلیارد تومان مالیات را ندارد، این مسئله باید توسط نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق پیگیری شود.

از مقابله با فرار مالیاتی استقبال می‌کنیم

 مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان نیز در این نشست از تشکیل کمیته‌ای از متولیان مربوطه برای شناسایی شرکت‌های پخش غیرقانونی که به نوعی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند، استقبال کرد و گفت: باید این افراد شناسایی و از آنها مالیات گرفته شود.

محمد سلمانی خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های پخش دارای مجوز با برچسب یا کدهای مشخص خاص فعالیت کنند شاید بتوان شرکت‌های غیرقانونی این حوزه را شناسایی کرد.

وی همچنین در زمینه بخشودگی جرائم مالیاتی مربوط به ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم اعلام کرد: همکاری و مساعدت‌های لازم در راستای اجرای قانون انجام خواهد شد.

در این نشست برخی نمایندگان شرکت‌های پخش کرمان از جمله شرکت‌های پخش دارو به بیان مشکلات و معوقات خود از دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداختند و پیگیری حل این مسائل را از مسئولان استان درخواست کردند.

موضوعات :
در همین رابطه