رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین دانش بنیان اتاق ایران

بودجه 97 دچار سیاست‌زدگی است

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین دانش بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خواستار تعریف و تبیین زیست بوم کسب و کار از سوی تصمیم سازان کشور شد و گفت: دولت در نوشتن و حتی اجرای بودجه هم دچار سیاست زدگی است و باید در این زمینه شجاعانه عمل کند.

25 دی 1396
کد خبر : 11812
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین دانش بنیان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خواستار تعریف و تبیین زیست بوم کسب و کار از سوی تصمیم سازان کشور شد و گفت: دولت در نوشتن و حتی اجرای بودجه هم دچار سیاست زدگی است و باید در این زمینه شجاعانه عمل کند.

افشین کلاهی، در نشست بررسی مفاد بودجه 97 در حوزه اشتغال و کارآفرینی اتاق ایران، تصریح کرد: مشکل بزرگ کشور در زمینه بودجه، سیاست زدگی اقتصاد است.

وی ادامه داد: شوربختانه این موضوع به تنظیم بودجه سالانه نیز تسری یافته است. چنانچه بودجه سال 97 هم بر مبنای یکسری سیاست‌های کلی و رودربایستی‌هایی تنظیم و ارائه شده است و سیاست زدگی به وضوح در آن مشاهده می‌شود.

کلاهی تصریح کرد: دولت و حاکمیت اگر واقعاً می‌خواهند کسب و کار را در کشور راه بیندازند، باید از سیاست زدگی در اقتصاد بپرهیرند و زیست بوم و فضای کسب و کار را تعریف و تبیین کنند. در این صورت کسب و کارها خودشان راهشان را پیدا می‌کنند و نیازی به حمایت دولت ندارند.

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین دانش بنیان اتاق ایران، با اشاره به شکاف‌های موجود، گفت: تصمیم سازان با لحاظ این موضوع، بودجه سالانه را تنظیم می‌کنند و حتی با سیاست زدگی منطقه‌ای بودجه نوشته و اجرا می‌شود.

کلاهی ادامه داد: بر همین اساس، گاهی که بودجه‌های خوبی نوشته می‌شود نیز تأثیر مثبتی روی اقتصاد نمی‌گذارد و در اجرا سمت و سوی سیاست زدگی می‌گیرد.

وی با اشاره به تمرکز در بخش‌هایی از بودجه سال 97، اظهار کرد: تمرکز ثروت می‌آفریند و با این موضوع کاملاً موافق هستیم. دیگر زمان برنامه‌های دستوری برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای دور دست که گاهی هزینه‌های زیادی برای دولت دارد، گذشته است و باید منابع به درستی صرف شود.

کلاهی ادامه داد: گرچه در بودجه سال 97 هم رقم زیادی برای این موضوع اختصاص داده شد که مانند بنگاه‌های زودبازده تنها تقسیم پول است و خاصیت دیگری برای کشور ندارد.

وی با طرح این پرسش که چرا دولت‌ها برخلاف وعده‌هایشان، همچنان این رویه نادرست را ادامه می‌دهند، گفت: شاهد هستیم که هر دولت جدیدی، در ابتدای کارش حرف‌های جدید می زند اما در عمل همان سیاست‌های قدیمی دولتمردان پیشین را را تکرار می‌کند.

کلاهی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این نتیجه همان شکافی است که در کشور وجود دارد و دستگاه‌های مربوط تمایلی ندارند برای رفع آن نارضایتی عمومی ایجاد شود، در حالی که اگر بخواهیم به نتایج خوبی برسیم، باید اقدامات شجاعانه انجام شود.

وی در ادامه بر حضور و نقش پررنگ بخش خصوصی در قسمت‌هایی از بودجه تاکید و اظهار کرد: بخش خصوصی می‌تواند در بخش‌هایی از بودجه حضور داشته باشد.

کلاهی همچنین خواستار همکاری کمیسیون‌ها و تشکل‌های اتاق بازرگانی در زمینه‌های آموزشی شد و افزود: تشکل‌ها باید با دانشگاه‌ها برای آموزش نیروهای متخصص و ماهر_نه تحصیل کرده- وارد همکاری شوند.

 رونق تولید و اشتغال با اصلاح ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی

در ادامه این نشست سهیلا جلودارزاده، نایب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب وکارهای نوین دانش بنیان اتاق ایران، با اشاره به توانمندی بخش خصوصی برای اصلاح سیستم اقتصاد نابسامان کشور، گفت: برای رونق تولید، اشتغال و تجارت چاره‌ای تغییر ساختار سازمان مدیریت و برنامه ریزی نداریم.

 سهیلا جلودارزاده، افزود: اقتصاد کشور بدون تعریف زیست بوم و آمایش سرزمین، پیشرفتی نخواهد کرد و تا زمانی که برای زیست بوم فضای کسب و کار تعریف نشود، نمی‌توان امیدی به رونق اشتغال و تجارت داشت.

وی اظهار کرد: ما بیش از دو سال است که طرح تعریف زیست بوم کسب و کار را به سازمان‌های مربوط اعلام کرده‌ایم و می‌خواهیم بدون رایگان آن را اجرا کنیم اما کسی توجهی به این مهم ندارد و ادبیات زیست بوم برای تصمیم سازان و برنامه ریزان ناشناخته و نامفهوم است.

این نماینده مجلس، با بیان اینکه برای بودجه سال 97 نمی‌شود کاری انجام داد، گفت: به نظر من بخش خصوصی باید برای سال‌های بعد برنامه ریزی کند و اصلاح و تغییر ساختاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی را در دستور کار خود قرار دهد.

جلودارزداه، تصریح کرد: اتاق بازرگانی با استفاده از ظرفیت شورای گفت و گو می‌تواند در این زمینه اقدام کند و از هم اکنون تمام تلاش خود را برای اصلاح سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، به کار گیرد.

 نایب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب وکارهای نوین دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران، ادامه داد: اگر این اتفاق نیفتد با این روند نادرست بودجه ریزی، سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی و حتی سرمایه گذاری‌هایی که با رانت انجام شده است نیز نابود می‌شود.

وی بودجه ریزی‌های نادرست را پیش زمینه‌ای برای دوری از سرمایه گذاری در تولید و رونق تجارت (واردات) اعلام و اظهار کرد: اگر می‌خواهیم تولید، اشتغال و تجارت رونق بگیرد باید همه برنامه‌ها را به سمت تغییر زیربنایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ببریم.

جلودارزاده تصریح کرد: در حال حاضر و روند کنونی می‌توان گفت اصلاً اقتصادی نداریم که بخواهیم مدیریتش کنیم. بنابراین برای امسال نظری ندارم و تاکیدم این است که تمامی توان خود را برای سال‌های آینده و ایجاد تغییر بنیادی در نظام اقتصادی کشور بگذاریم.

موضوعات :
در همین رابطه