رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در کمیسیون گردشگری، اقتصاد، هنر و ورزش صورت گرفت

بررسی رویکردهای تجاری‌سازی و توسعه اقتصاد موسیقی

در نشست کمیسیون گردشگری، اقتصاد، هنر و ورزش اعلام شد که درآمد کنسرت‌های موسیقی ما در سال 1393 به 80 میلیون دلار از 5 هزار کنسرت رسید که در همین سال در دنیا 80 میلیارد دلار درآمد کنسرت‌های موسیقی بوده است.

25 دی 1396
کد خبر : 11827
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست رویکردهای تجاری سازی و توسعه اقتصادی موسیقی به میزبانی رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد، هنر و ورزش و با حضور مهدی تاجیک رئیس دبیرخانه کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران و پیروز ارجمند و محمدرضا آزاده‌فر به عنوان فعالان موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این نشست احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد، هنر و ورزش اتاق ایران با اشاره به رسالت این کمیسیون در حوزه اقتصاد هنر گفت: هیات نمایندگان اتاق ایران در دور هشتم، در کمیسیون‌های تخصصی نوزده‌گانه، در راستای رسالت خود در احیای اقتصاد در حوزه گردشگری به ویژه در بخش هنر بر آن شد که عنوان کمیسیون را از گردشگری خدمات به کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و ورزش تغییر نام دهد و تلاش خود را بخصوص در بخش اقتصاد موسیقی دو چندان کند.

در ادامه این نشست پیروز ارجمند مشاورعالی کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و ورزش اتاق ایران با اشاره به وضعیت اقتصاد موسیقی در چندین دهه اخیر گفت: پیش از انقلاب در دهه 50 شاهد اوج شکوفایی اقتصاد موسیقی از راه برگزاری کنسرت‌ها بودیم اما پس از انقلاب در دهه‌های 60 و 70 عمده درآمد ما از موسیقی بر عهده تهیه‌کنندگان آلبوم‌های موسیقی بود و کنسرت‌های ما عملاً رایگان بودند چرا که بلیط‌های آن‌ها فروش نمی‌رفت. در دهه 80 و 90 این جریان تغییر پیدا کرد که حاصل گرایش مردم به اجرای موسیقی زنده است. به عنوان مثال درآمد کنسرت‌های موسیقی ما در سال 1393 به 80 میلیون دلار از 5 هزار کنسرت رسید که در همین سال در دنیا 80 میلیارد دلار درآمد کنسرت‌های موسیقی بوده است که نشان دهنده رشد بسیار خوب ما در این حوزه و تبدیل شدن موسیقی به یک صنعت است.

ارجمند اعلام کرد: ما در کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و ورزش اتاق ایران، در بخش اقتصاد هنر در حال تهیه سندی هستیم که براساس آن تحول و توسعه اقتصاد هنر را محقق کنیم. در بخش اقتصاد موسیقی به طور مشخص دنبال سرمایه گذاری در حوزه موسیقی، اصلاح قوانین موجود و ارسال به مجلس شورای اسلامی برای تصویب آن‌ها، ساماندهی به بحث کپی رایت، بهبود نقش رسانه‌ها در این حوزه، توجه به ارزش کالای هنری و توجه به افزایش تسهیلات برای زیرساخت‌ها در حوزه موسیقی هستیم.

وی با اشاره به کارکرد موسیقی در صنعت افزود: درآمد چرخه صنعت موسیقی در مقایسه با درآمد صنعت ما شاید ناچیز باشد اما وقتی موسیقی در کنار صنعت به حوزه فرهنگ تزریق می‌شود تبعات و تاثیرات فرهنگی آن بسیار زیاد و ارزشمند است. در بخش سرمایه‌گذاری وقتی با سرمایه گذاران صحبت می‌کنیم که سرمایه خود را در این عرصه بیاورند به دلیل اینکه موسیقی جز صنایع خلاقه است و ریسک زیادی دارد خیلی سخت متقاعد می‌شوند. اما تجربه نشان داده کسانی که در بخش مسئولیت اجتماعی در این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند، سرمایه گذاری را افزایش می‌دهند.

ارجمند به نقش موسیقی در اشتغال‌زایی پرداخت و ادامه داد: در صنعت با هر 100 میلیون تومان می‌توانید شغل ایجاد کنید اما در بخش هنر با هر 5 میلیون تومان امکان ایجاد یک شغل وجود دارد. به عنوان نمونه من تجربه احیای موسیقی زار در روستای "سلخ" در جزیره قشم را با همکارانم دارم که نتایجی شگفت داشت. در روستایی که درآمد ساکنان آن از طریق قاچاق گازوییل بود تنها با اجرای هر شب موسیقی زار در این روستا در حال حاضر سالانه 50 هزار توریست می‌رود که حدود 20 هزار نفر آن‌ها خارجی هستند. 500 شغل در این روستا ایجاد شده و موسیقی‌ای که در حال نابودی بود احیا شده است.

در این نشست همچنین محمدرضا آزاده‌فر، محقق و عضو هیات علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر به پیشینه موسیقی در ایران و ارتباط آن با اقتصاد و گردشگری پرداخت و گفت: بهره‌های موسیقی در تجارت و گردشگری ما در حال رشد است و ما به دنبال بهره‌بری بیشتر از موسیقی در حوزه صنعت هستیم. در زندگی صنعتی امروز ما مشکلات فردی و اجتماعی زیادی داریم که در هر دو بخش، هنر و موسیقی می‌تواند به رفع مشکلات ما کمک کند. ما در حال انجام پژوهش‌هایی برای استفاده بیشتر از موسیقی برای توسعه اقتصادی به کمک اتاق ایران و وزارت صنعت هستیم که خوشبختانه کار رو به پیشرفت است؛ خصوصاً در حوزه کنترل اصوات در محیط صنعتی و همینطورتولید موسیقی برای فضاهای صنعتی جهت بالا بردن راندمان کاری که نتایج آن بسیار راضی کننده بوده است.

در پایان این جلسه هنرمندان و دانشجویان هنر در قالب پرسش و پاسخ نظرات و پیشنهادات خود را در اختیار این کمسیون قرار دادند.

در همین رابطه