رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق ایلام پیشنهاد کرد

طرح جامع توسعه صادرات ایران به عراق تدوین شود

شعبان فروتن رئیس اتاق ایلام تاکید کرد: با توجه به اینکه بیشتر کشورهای منطقه به عنوان رقیب تجارت ما در عراق برنامه‌های خاصی را تدارک دیده‌اند بنابراین ضرورت دارد که ما نیز از این فرصت به نحو شایسته‌ای بیشترین بهره را ببریم.

26 دی 1396
کد خبر : 11829
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام خواستار تدوین طرح جامع توسعه صادرات غیرنفتی در مرزهای رسمی فعال کشورمان با کشور عراق شد.

شعبان فروتن در جریان دیدار با معاون بازرگانی امور هماهنگی و نظارت اقتصادی و بازرگانی رئیس جمهوری و هیات همراه گفت: این طرح جامع باید راهبردهای کوتاه، میان و بلندمدت در حوزه تجارت مرزی بین ایران و عراق را به صورت کارشناسی شده و دقیق مشخص کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر کشورهای منطقه به عنوان رقیب تجارت ما در عراق برنامه‌های خاصی را تدارک دیده‌اند بنابراین ضرورت دارد که ما نیز از این فرصت به نحو شایسته‌ای بیشترین بهره را ببریم.

رئیس اتاق ایلام سرعت در راه اندازی بازارچه‌های جدید چنگوله و چیلات در مهران و دهلران در مجاورت عراق، سهولت در فعالیت‌های گمرکی، رفع مشکلات حوزه صادرات، افزایش محوطه گمرکات و ارائه خدمات مؤثر از جمله صدور ویزای متعدد به تجار را از جمله درخواست‌های مرزی این استان از مسئولان دانست.

فروتن افزود: کاهش تعرفه گمرکی از جانب عراق در مرز، حمل یکسره کالا از ایران به عراق و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به تجار و بازرگانان نیز از دیگر درخواست‌های فعالان عرصه تجارت از مسئولان است.

سرپرست معاونت اقتصادی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: مهم‌ترین تلاش ما این است که مشکلات بخش تجارت جمع بندی شده در اختیار مقامات کشورمان برای پیگیری و رفع آنها قرار گیرد.

حیدر نعمتی بیان کرد: افزایش صادرات غیرنفتی در گرو حمایت همه جانبه از صادرکنندگان و تجار است و باید در این زمینه برنامه ریزی اصولی و دقیقی انجام گیرد.

وی ادامه داد: استان ایلام با وجود مرز طولانی با عراق تنها دارای یک مرز بین المللی است که ضرورت دارد بازارچه‌ها و مرزهای جدیدی برای توسعه فعالیت با کشور همسایه ایجاد شود.

معاون بازرگانی امور هماهنگی و نظارت اقتصادی و بازرگانی رئیس جمهوری نیز در این نشست گفت: گزارش وضعیت مرز بین المللی مهران در مجاورت کشور عراق در قالب بازدید میدانی تهیه شده است.

حجت الله زیار بیان کرد: این گزارش قرار است در نشستی با حضور مسئولان ارشد کشوری، استانی و بخش خصوصی بررسی شده تا راهکارهای لازم برای رفع آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که در نشستی با محوریت بخش خصوصی از ابزارهای قوی و منسجم برای رفع مشکلات مرزی استفاده شود.

زیار اظهار کرد: در نشست‌های تخصصی که با حضور مسئولان ارشد حوزه اقتصادی و وزارت امور خارجه تشکیل می‌شود، زمینه لازم برای رفع مشکلات فراهم خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه