رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق کرمانشاه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان

دولت برای برگزاری نمایشگاه در عراق یارانه پرداخت کند

کیوان کاشفی، رئیس اتاق کرمانشاه می گوید: ضروری است نشست های تخصصی با مسئولین اقتصادی کشور عراق برگزار شود تا تکلیف برخی مسائل نظیر تعرفه و حمل یکسره کالا مشخص شود.

30 دی 1396
کد خبر : 11875
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس اتاق کرمانشاه و اعضای کارگروه در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمانشاه در این نشست خواستار تخصیص یارانه جهت برگزاری نمایشگاه در عراق شد و گفت: سالهای قبل استان کرمانشاه نمایشگاه های موفقی در عراق و خصوصا اقلیم کردستان برگزار کرده که در آخرین نمایشگاه توانستیم 180 میلیون دلار قرارداد رسمی منعقد کنیم.

کیوان کاشفی با بیان اینکه اکنون ظرفیت برگزاری نمایشگاه در عراق وجود دارد، گفت: از سازمان توسعه تجارت یارانه ای، درخواست داریم برای برگزاری نمایشگاه در عراق طی سال آینده بودجه ای اختصاص یابد. در صورت تخصیص یارانه قطعا نمایشگاهی در خور نام ایران برگزار خواهیم کرد.

کاشفی به لزوم گفت وگو با طرف عراقی برای رفع مشکلات نیز اشاره کرد و گفت: نیاز داریم نشست های تخصصی با مسئولین اقتصادی کشور عراق برگزار کنیم تا تکلیف برخی مسائل نظیر تعرفه و حمل یکسره کالا مشخص شود. همچنین خواستار رسمی شدن مرز سومار هستیم و طرف عراقی نیز تقریبا با این امر موافق است.

رییس اتاق کرمانشاه ادامه داد: بخشی از جوایز صادراتی سالهای 89 و 90 صادرکنندگان ما هنوز پرداخت نشده که انتطار داریم تدبیری اندیشیده شود تا این جوایز به آنها پرداخت شود.

رشد هفت درصدی صادرات ایران به عراق در سال جاری

رئیس سازمان توسعه تجارت در این نشست گفت: سهم ما از بازار عراق طی سه سال گذشته کاهش نیافته است. صادرات ایران به عراق در سال جاری حدود هفت درصد رشد داشته و در 9 ماهه امسال به قریب پنج میلیارد دلار رسیده است ولی سهم ترکیه از بازار عراق با کاهش مواجه بوده است. البته از وضعیت موجود راضی نیستیم و باید سهم بیشتری از بازار عراق به دست آوریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ایجاد یک مرکز تجاری در کشور عراق، گفت: شرکت های ایرانی باید روی بازاریابی در عراق بیشتر کار کنند. باید با عراق به سمت تجارت آزاد برویم. متاسفانه هنوز طرف عراقی این موضوع را بدلایلی نپذیرفته است.

مجتبی خسروتاج با بیان اینکه واحدهای تولیدی باید نگاه تخصصی به حوزه صادرات داشته باشند، گفت: امروزه واحدهایی که در تولید محصول نوآوری دارند در کسب سهم بیشتر از بازارهای صادراتی موفق ترند. ما نیز باید با نوآوری، بازارهایمان را از دست ندهیم که لازمه این کار ارتباط بیشتر واحدهای تولیدی با مراکز علمی و دانشگاهی است.

خسروتاج با تاکید بر تکیه به ظرفیت و پتانسیل های کشور و استانها گفت: باید یک برند ملی داشته باشیم و علاوه بر آن استانها نیز با توجه به ظرفیتشان برای توسعه برنامه ریزی کنند. همچنین 4600 میلیارد تومان تسهیلات با سود 13.5 تا 14.5 درصد برای این بخش در نظر گرفته شده که توسط سه بانک عامل پرداخت می شود.

زیرساخت مرزهای استان باید با اعتبارات ملی تکمیل شود

استاندار کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه مرزهای استان فرصت خوبی برای کشور و استان است، گفت: سود حاصل از صادرات از مرزهای کرمانشاه به کل کشور بر می گردد.

هوشنگ بازوند به وضعیت نامناسب زیرساختهای مرز سومار اشاره کرد و گفت: با توجه به راه دسترسی نامناسب مرز سومار، نیاز است با همت مسئولین کشوری بازسازی شود. انتظار داریم از منابع ملی اعتباراتی جهت ایجاد زیرساختهای مناسب در مرزهای استان اختصاص یابد زیرا این امر منجر به توسعه صادرات و منفعت آن برای کل کشور خواهد بود.

بازوند همچنین با تاکید بر شناسایی بازارهای جدید برای توسعه صادرات، گفت: صادرکنندگان ما برای حضور در بازارهای جدید و بازاریابی، نیازمند آموزش هستند.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ایجاد اشتغال نیازمند رونق تولید و سرمایه گذاری است، از روند فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید انتقاد کرد و گفت: هدف این کارگروه رفع موانع فراروی واحدهای تولیدی است، اما از یکسو دستگاه های مرتبط با تولید از بیم دستگاه های نظارتی نمی توانند به رفع موانع کمک کنند و از سوی دیگر بانکها با این توجیه که تابع قوانین هیات مدیره هستند اقدامی نمی کنند. پس دولت باید فکری برای ستاد رفع موانع تولید بکند تا کارآمدتر شود.

نعمت الله حقیقی، رئیس سازمان صنعت، معذن و تجارت استان، تجارت خارجی را از محورهای اصلی توسعه استان عنوان کرد و گفت: صادرات 9 ماهه استان با رشد دو درصدی به یک میلیارد و 430 میلیون دلار رسیده است. در استان نگاه ویژه ای به این حوزه می شود و امسال با تاکید استاندار 19 میلیارد تومان برای تکمیل زیرساختهای مرزهای استان در نظر گرفته شده است.

حقیقی افزود: با توجه به شروع بازسازی در عراق و سوریه این امکان وجود دارد که صادرات استان به پنج تا شش میلیارد دلار برسد.

در همین رابطه