رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران:

ترانزیت کالا با کشورهای همسایه سودآور نیست

عضو کمیسیون حمل‌ونقل، لجیستیک و گمرک اتاق ایران بر این باور است که هزینه‌های ترانزیت کالا از کشورهای همسایه در برابر حق ترانزیتی که دریافت می‌شود بسیار بالاست

20 اردیبهشت 1395
کد خبر : 1189
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سود حاصل از محل ترانزیت به محلی برای اختلاف تبدیل شده‌است. در حالی‌که بعضی از فعالان اقتصادی بر این باورند که این درآمد بسیار از کمتر از ظرفیت‌های موجود در کشور است، برخی دیگر معتقدند در ایران نباید چشمی به این منبع درآمدی داشت چرا که هزینه‌های حاصل از آن بیشتر از سودش است. سیدعلی حسینی عضو کمیسیون حمل‌ونقل، لجیستیک و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این باره معتقد است که دولت نباید چشم طمع به درآمدهای ترانزیتی داشته باشد چرا که هزینه‌های آن بسیار بیشتر از سود آن است.

کشوری که در مسیر ترانزیت کالا قرار می‌گیرد می‌تواند درآمدی را از این طریق عاید خود کند اما حسینی بر این باور است که این درآمد چندان سودبخش نیست. این عضو کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اظهار کرد: «درآمد ترانزیتی برای کشور ما از قبل تعیین شده اما برای ما بهتر است که به درآمد حاصل از صادرات فکر کنیم.»

حسینی با انتقاد از تکیه بر درآمدهای ترانزیت کالا برای کشور، گفت: «درآمد ترانزیتی یعنی ما نظاره‌گر فعالیت‌های  تجاری کشورهای دیگری باشیم که با عبور دادن کالاهای صادراتی خود از سرزمین ما به سودهای کلان دست پیدا می‌کنند و سود مختصری را از این مسیر به ما می‌دهند. این در حالی است که ما می‌توانیم چشم طمع از درآمد ترانزیت کالا برداریم و خودمان وضعیت صادرات کالاهای‌مان را روان‌تر کنیم.»

او در ادامه گفت: «اگر ما بتوانیم کالاهای صادراتی خود را در بازارهای هدف‌مان به فروش برسانیم دیگر نیازی به ترانزیت کالا هم نخواهیم داشت. تکیه ما به درآمدهای ترانزیتی در حقیقت نوعی بی‌تفاوتی و ضعف به شمار می‌آید.»

البته این فعال اقتصادی به طور کامل از ترانزیت کالا انتقاد نمی‌کند و دلایلی را برای رد این مسئله در ایران می‌آورد. حسینی در این باره گفت: «گاهی ترانزیت کالا از قاره‌ای به قاره دیگر صورت می‌گیرد که می‌تواند درآمد خوبی را به همراه داشته باشد اما در کشور ما در اکثر موارد شاهد ترانزیت کالا بین کشورهای همسایه هستیم که چندان سودآور نیست.»

طبق گفته حسینی ترانزیت کالا با کشورهای همسایه باعث می‌شود به حق ترانزیتی بسیار پایین دل خوش کنیم؛ او در ادامه اظهار کرد: «حق ترانزیتی که کشورهای همسایه به ما می‌دهند از هزینه‌ای که صرف ترمیم، نگهداری و بهبود وضعیت جاده‌ها می‌شود کمتر است و به همین خاطر برای ما تنها هزینه را در پی خواهد داشت.» این عضو اتاق ایران در پایان گفت: «ما باید نگاه کارشناسانه‌ای در این زمینه داشته باشیم و به جای اینکه چشم به درآمدهای اندک داشته باشیم به فکر بهبود وضعیت صادرات خود باشیم. چرا این کالاها را خودمان صادر نکنیم؟»

در همین رابطه