رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

گزارش پایگاه خبری اتاق ایران از تغییرات قیمتی دلار و یورو

آیا بازار ارز به ثبات می‌رسد؟

یک روز پس‌ازاینکه رئیس‌جمهور در گفت گوی تلویزیونی خود، اظهار کرد که خیال مردم از بابت دلار راحت باشد، بازار ارز نسبتاً وضعیت باثبات‌تری را تجربه کرد. دیروز یورو 106 تومان ارزان شد و رشد دلار آمریکا نیز فقط 2 تومان بود، ضمن اینکه قیمت انواع سکه طلا هم کاهش یافت.

04 بهمن 1396
کد خبر : 11945
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک
یک روز پس‌ازاینکه رئیس‌جمهور در گفت گوی تلویزیونی خود، اظهار کرد که خیال مردم از بابت دلار راحت باشد، بازار ارز نسبتاً وضعیت باثبات‌تری را تجربه کرد. دیروز یورو 106 تومان ارزان شد و رشد دلار آمریکا نیز فقط 2 تومان بود، ضمن اینکه قیمت انواع سکه طلا هم کاهش یافت.

عکس: تسنیم، ناصر جعفری.

دوشنبه‌شب، حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «به‌صراحت می‌گویم دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست، خیال مردم بابت دلار راحت باشد.» این پیام صریح رئیس‌جمهور به مردم و البته واکنش او به نوسان روزهای اخیر نرخ ارز در بازار آزاد بود.

یک روز پس‌ازاین اظهارنظر، دیروز بازارهای ارز و طلا با آرامش نسبی مواجه شد و البته شاخص بورس تهران نیز رشد 596واحدی را تجربه کرد.

در این میان، کاهش 106تومانی ارزش برابری یورو در برابر ریال در معاملات دیروز بازار ارز باعث شد تا این ارز اروپایی درنهایت 5712تومان به‌صورت نقدی دادوستد شود و تلاش واسطه‌های بازار ارز برای افزایش نرخ ارز در نتیجه انتظارات تورمی موجود در جامعه، به ثمر ننشیند.

از سوی دیگر، دیروز سرعت رشد قیمت دلار نیز به‌شدت کاسته شد و این ارز پرطرفدار فقط 2 تومان رشد کرد و در پایان معاملات نقدی 4هزار و 580تومان قیمت خورد. البته در این وضعیت قیمت دلار در معاملات فردایی افت 32 تومانی نسبت به روز قبل را تجربه کرد که می‌تواند نشانه‌ای از تعدیل انتظارات معامله گران از روند قیمتی دلار باشد.

بررسی وضعیت بازار ارز در روزهای قبل از سخنرانی روحانی، چند نرخی شدن دلار در بازار و افزایش بی‌حساب‌وکتاب قیمت آن را نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که در یک‌شنبه هفته جاری تفاوت نرخ دلار بانکی و دلار آزاد از 150 تومان نیز فراتر رفت و در شرایطی که قیمت دلار بانکی 4هزار و 545 تومان بود، هر دلار آمریکا در برخی از صرافی‌ها بالای 4هزار و 700تومان معامله می‌شد.

در بازار دیروز اما، قیمت‌ها نسبتاً ملایم‌تر شد و گرچه هنوز بین قیمت دلار بانکی و قیمت دلار در بازار آزاد تفاوت وجود داشت اما اختلاف نرخ‌ها نسبتاً کمتر شد.

بازگشت به دوران تعادل ارزی تا پایان سال

رئیس‌کل بانک مرکزی هم دیروز در اظهارنظری تأکید کرد: افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر، ارتباطی با سیاست تک‌نرخی کردن ارز ندارد و بازار ارز در اسفندماه به تعادل خواهد رسید.

ولی‌الله سیف در پایان نشست مشترک تیم اقتصادی دولت با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برای عملیاتی شدن یکسان‌سازی نرخ ارز، ما نیاز به اطمینان از وجود کانال‌های بانکی کافی داریم؛ درحالی‌که الآن وضع کانال‌های بانکی مطلوب نیست و یکی از پیش‌نیازهای این امر، افزایش سرعت در اتصال شبکه بانکی ایران به شبکه‌های بانکی بین‌المللی و پذیرش استانداردهای بانکی بین‌المللی است.

او درباره روند حرکتی نرخ ارز افزود: پیش‌بینی ما این است که با توجه به سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی در روزهای اخیر و کاهش التهابات جامعه این روند، کاهشی خواهد شد و به تعادل ماه‌های گذشته باز خواهد گشت.

وی افزود: روند ۴ تا ۵ سال گذشته همین بوده که نرخ ارز در 2ماه آذر و دی افزایش یافته و در اسفند متعادل می‌شود و مردم باید توجه کنند که کسی نمی‌تواند از سرمایه‌گذاری در بازار ارز سود ببرد و سود سپرده‌گذاری در نظام بانکی ما از درگیر کردن منابع مالی در بازار ارز بیشتر است.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین در رابطه با احتمال اخلال نقش پتروشیمی‌ها در بازار ارز نیز گفت: پتروشیمی‌ها با بانک مرکزی هماهنگ هستند و ارز خود را به شبکه صرافی‌های مجاز بانک مرکزی تحویل می‌دهند اما باید بدانند هرگونه عدول از مقررات نظام بانکی موجب برخورد قانونی بخش نظارتی بانک مرکزی می‌شود.

 سرنوشت دلار چه می‌شود

در گشایش بازار امروز، قیمت یورو در بازار آزاد 7تومان افت کرد و 5هزار و 705تومان معامله شد اما هنوز معاملات دلار آغاز نشده است اما با توجه به اعلام بانک مرکزی مبنی بر عرضه ارز به بازار، به نظر می‌رسد در بازار امروز دلار نیز همان مسیر کاهشی یورو را در پیش بگیرد.

از سوی دیگر بانک مرکزی نرخ مبادله‌ای همه ارزها به‌جز لیر سوریه را افزایش داد. بر این اساس امروز نرخ مبادله‌ای دلار آمریکا 51 ریال، یورو 270 ریال و درهم 13 ریال افزایش یافت.

موضوعات :
در همین رابطه