رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

با حضور رئیس اتاق ایران

صادرکنندگان برتر استان کرمان تجلیل شدند

مسئولان ملی و استانی و جمع زیادی از فعالان اقتصادی در اتاق کرمان گرد هم آمدند تا در آئینی ضمن تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان، فرهنگ خودباوری ملی را به نمایش گذارند.

06 بهمن 1396
کد خبر : 11961
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

مسئولان ملی و استانی و جمع زیادی از فعالان اقتصادی در اتاق کرمان گرد هم آمدند تا در آئینی ضمن تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان، فرهنگ خودباوری ملی را به نمایش گذارند.

رئیس اتاق ایران در این همایش گفت: وجود محیطی نااطمینان و سیاست های اقتصادی ناپایدار، بزرگترین مشکل فعالان اقتصادی است که برای حل اساسی آن باید واقعیت های موجود را پذیرفت و درباره آنها صریح و شفاف سخن گفت.

غلامحسین شافعی، با بیان اینکه دیگر نمی‌توان با نادیده گرفتن این حجم ناکارآمدی ها و بحران‌های پیش رو همچنان بر اقدامات و تصمیمات گذشته پافشاری کنیم، تاکید کرد: با فرار از واقعیت و نپرداختن به ریشه‌ بحران‌ها نه تنها قادر به رفع اساسی این مشکلات نیستیم بلکه شرایط را وخیم‌تر و پیچیده‌تر می‌کنیم. وی ادامه داد: یکی از راههای خروج از این بحران ها، نگاه متفاوت به آینده کشور و استفاده از نسل جوان به عنوان نیروی پرتوان است تا بتواند در رقابت‌های جهانی خود را به خوبی نشان دهد.

رئیس اتاق ایران در ادامه بیان مشکلات صادرکنندگان خاطرنشان کرد: صادرکننده برای چاپ یک برچسب کالا باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران مراجعه کند که از این قبیل موارد در کشور فراوان و فراوان وجود دارد. شافعی، ضمن ادای احترام و قدردانی از صادرکنندگانی که با وجود همه مشکلات همچنان در میدان رقابت حاضر هستند، گفت: متاسفانه سهم ایران در صادرات و تجارت جهانی بسیار ناچیز و 24 صدم درصد است.

وی اظهار کرد: طرح مواردی مانند نرخ تسهیلات بانکی، یارانه‌های صادراتی، مالیات بر ارزش‌افزوده، تامین اجتماعی و... ابزار رسیدن به توسعه هستند و برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور باید هدف توسعه را مشخص کنند. وی افزود: در شرایط کنونی اطمینان می‌دهم اگر نرخ تسهیلات بانکی را نصف کنند، مالیات را به شدت تقلیل دهند، باز هم به توسعه پایدار نمی‌رسیم زیرا این امر به طور موقت در کسب و کارها تاثیر دارد و دوباره به وضعیت فعلی برمی‌گردیم.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه باید دیوار ستبر قدرت مرکزی شکسته و قدرت در کشور و استان‌ها توزیع شود، ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان همه مردم ایران هستند بنابراین اگر برنامه توسعه‌ای اجرا می‌شود باید توسعه متوازن در کل کشور دیده شود و به همین دلیل است که دور باطل محرومیت در برخی از نقاط کشور مرتب ادامه دارد.

تلاش برای 10 برابر شدن صادرات استان کرمان

رئیس اتاق کرمان نیز در این همایش گفت: صادرکنندگان استان با وجود همه مشکلات مردانه پای کار ایستاده‌اند و کالاها و خدمات مناسب و مطلوب را به نقاط مختلف دنیا صادر می‌کنند. سیدمهدی طبیب زاده، از توجه به بازارهای جدید، کالاهای استراتژیک و افراد جوان در حوزه صادرات استان خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم صادرات استان کرمان از 2 میلیارد و 200 میلیون دلار به 10 میلیارد دلار برسد که این امکان‌ وجود دارد. وی با تاکید بر اینکه عزم جدی ما تلاش برای 10 برابرشدن ارزش صادرات استان است، افزود: استاندار کرمان پیشنهاد داد در کنار انتخاب صادرکنندگان نمونه، جوانان مبتکر و خلاق نیز شناسایی شوند که در سال جاری 10 نفر از این افراد انتخاب شده‌اند.

کشور با فعالیت بیشتر بخش خصوصی ساخته خواهد شد

استاندار کرمان نیز در ادامه این آئین، معیشت و اقتصاد را بزرگترین مشکل و چالش ایران عنوان کرد و گفت: هنوز بخشی از بدنه حکومتی ما این چالش را باور ندارند اما در دولت های یازدهم و دوازدهم اقداماتی در این رابطه صورت گرفته است. علیرضا رزم حسینی، بیان کرد: در اقتصاد ایران هنوز تکیه بر اقتصاد مردمی و بخش خصوصی، واقعی نشده و موفق نشده‌ایم بستر آرام و بی‌دغدغه‌ای را برای بخش خصوصی فراهم کنیم. وی، وجود نداشتن قوانین ساده و روان، تامین مالی ارزان، مناسب، در دسترس و قابل اعتماد و سیاست‌های ناپایدار اقتصادی و کلان را از جمله مشکلات بخش خصوصی دانست و افزود: شرکت ها باید در زمینه اقتصاد وارد شوند زیرا با بودجه دولت نمی توان کشور را ساخت بلکه ایران با وجود شرکت‌ها و فعالیت بیشتر بخش خصوصی ساخته خواهد شد.

استاندار کرمان ادامه داد: مفتخریم در دولت یازدهم و در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، اتاق بازرگانی به عنوان معین اقتصادی شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد کار خود را آغاز کرد و اقدامات خوبی را در دو سال گذشته در این مناطق انجام داده است؛ به طور مثال اگر چهار سال پیش محصولاتی مانند گوجه فرنگی و خیار در جنوب کرمان فروش نمی‌رفت اما حالا این محصولات روی زمین نمی‌مانند. رزم‌حسینی، عنوان کرد: اگر چه امنیت پایدار، اقتدار ملی و همگرایی فرهنگی در کشور وجود دارد اما در حوزه اقتصاد ناکارآمد هستیم و باید تحول اقتصادی در ساختار اداری اقتصاد کشور باید ایجاد شود. وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم شجاعانه در اصلاح ساختار اداری کشور بگیرید و وحشت نکنید.

 برخی سرمایه گذاری ها رقابتی نیست

در ادامه رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه نیاز به ظرفیت سازی در تولید کالا و خدمات، فضای کسب و کار و بنگاه‌ها داریم، تصریح کرد: در بعضی بخش ها مانند سیمان و کاشی و سرامیک ظرفیت‌سازی ایجاد شده اما در بسیاری از بخش‌ها این ظرفیت را نداریم و گاهی می‌بینیم تقاضای بازار با تولید عرضه شده همخوانی ندارد. مصطفی خسروتاج افزود: در کارگروه توسعه صادرات موضوعاتی مانند ظرفیت‌های گردشگری، برنامه جامع گردشگری، فناوری اطلاعات و صنایع خلاق در دستور کار قرار دارد و ظرفیت سازی در این موارد ضروری است.

وی با اشاره به اینکه در مواردی اساس سرمایه‌گذاری‌ها رقابتی نبوده و مطالعات اقتصادی توجیه طرح ها خوب دیده نشده است، بیان کرد: به همین دلایل تعدادی از واحدهای صنعتی دچار مشکل هستند. خسروتاج، در ادامه سخنان خود بر تمرکز روی بازارها تاکید کرد و گفت: باید تعامل با دنیا را بر اساس حقوق متقابل و منافع مشترک دنبال و از روش‌های تنش‌زا و افراطی پرهیز کرد.

خسروتاج، اظهار کرد: امروز مذاکرات در چارچوب برد-برد است و توسعه ارتباطات، فضا را به جایی رسانده که از دقیق‌ترین تصمیمات و مقررات داخلی کشورها می توان اطلاع داشت. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای اینکه در توسعه صادرات و در بخش بانکی مشکلی وجود نداشته نباشد و همچنین صادرکنندگان در شرایط برابر به رقابت بپردازند نیاز به مراقبت از فضای سیاسی و فضای کسب و کار بین‌المللی وجود دارد.

وی افزود: ستاد اقتصاد مقاومتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد که مجموعه مقررات مورد نیاز برای صادرات را پیشنهاد دهد تا بدانیم برای یک دوره 10 ساله در کدام قوانین و مقررات باید ثبات وجود داشته باشد و صادرکنندگان ما دچار نوسان در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها نشوند و فضای اعتماد و اطمینان برای صادرات وجود داشته باشد. خسروتاج، با تاکید بر حمایت و پشتیبانی از صادرات خاطرنشان کرد: در سال جاری 43 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشور بوده که اگر 2 درصد آن برای مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شود یک گام به جلو برداشته ایم.

پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم صاحبان کالا در استان کرمان

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان نیز در این همایش با تاکید بر رونق تولید و توجه به بازار مصرف گفت: صادرات و توسعه بازارهای خارجی یکی از راه‌های موثر خروج از رکود اقتصادی است که به اشتغال پایدار نیز کمک می‌کند. حسین امیری، با بیان اینکه صادرات یکی از اصول اصلی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: باید مباحث مربوط به صادرات را از منظر مسائل مربوط به متغیرهای اقتصادی و تولید مانند هزینه‌های تولید، تامین منابع مالی و تولید رقابت‌پذیر، رقابت کمی برای حفظ بازار و رقابت قیمتی بررسی کرد.

نماینده مردم شهرستان زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس تلاش شده مسائل صادرات را در بخش حاکمیتی به دولت منتقل کنیم و پل ارتباطی بین دولت و بخش خصوصی به ویژه صادرکنندگان باشیم. وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان در زمینه انتقال پول، حمل و نقل، امورمالیاتی و مسائل بیمه‌ای بیان کرد: پیشنهاد می شود کنسرسیوم صاحبان کالا در استان تشکیل شود و یک قطار ویژه حمل بار برای انتقال محصولات از کرمان در نظر گرفته شود و در این زمینه منتظر کمک دولت نماند.

گفتنی است در این همایش جمعی از اعضای فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و از 20 صادرکننده نمونه استانی و 6 صادرکننده قابل تقدیر، تجلیل و بیانیه پایانی همایش در راستای بیان مشکلات صادرکننگان و حمایت از صادرات قرائت شد.

موضوعات :
در همین رابطه