رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

پایگاه خبری اتاق ایران از تحولات بازارهای طلا و ارز گزارش می‌دهد

ریزش قیمت سکه با ورود بانک مرکزی به حوزه پیش‌فروش

اعلام ورود قریب‌الوقوع ورود بانک مرکزی به حوزه پیش‌فروش سکه در روز گذشته، روند معاملات سکه در بازار امروز را نزولی کرد به‌گونه‌ای که تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت انواع مسکوک طلا از 2 هزار تومان تا بیش از 32هزار تومان افت کرد.

07 بهمن 1396
کد خبر : 11972
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

دیروز مسعود رحیمی، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از ورود بانک مرکزی به حوزه پیشفروش سکه خبر داد.

به گفته رحیمی، بانک مرکزی با هدف تعادل بخشی به بازار، گسترش عرضه و سهولت دسترسی عموم مردم از ۱۵ بهمن ماه سال جاری، اقدام به پیش فروش سکه می‌کند؛ اعلام این خبر روند معاملات سکه در بازار امروز را نزولی کرد به‌گونه‌ای که تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت انواع مسکوک طلا از 2 هزار تومان تا بیش از 32هزار تومان افت کرد.

در جریان معاملات امروز در بازار طلای تهران، بیشترین افت قیمت مربوط به سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بود که با 33هزار و 500 تومان کاهش، یک‌میلیون و 484هزار و 500 تومان معامله شد و هم‌زمان کمترین افت قیمت نیز در معاملات نیم‌سکه تجربه شد که از 2هزار تومان فراتر نرفت.

بانک مرکزی پیش‌ازاین نیز در 4 آذرماه سال جاری با آغاز حراج سکه در بانک کارگشایی با هدف تخلیه حباب قیمتی مسکوکات طلا وارد عمل شده بود که در روز نخست منجر به افت قیمت مسکوکات طلا در معاملات نقدی و آتی شد.

هم‌زمان با آغاز حراج دولتی سکه در بانک کارگشایی، قیمت فروش سکه آتی حدود 40 هزار تومان برای همه سررسیدها کاهش یافت؛ اتفاقی که با رسانه‌ای شدن خبر ورود بانک مرکزی به حوزه پیش‌فروش سکه نیز دوباره تکرار شده و به افت بیش از 30 هزارتومانی قیمت سکه در سررسیدهای آتی منجر شده است.

از سوی دیگر با ورود دولت به بازار ارز، قیمت‌ها در این بازار نیز نسبتاً کنترل شده و خبری از وضعیت چند نرخی هفته گذشته نیست.

در هفته گذشته قیمت دلار که به‌صورت غیررسمی به بالای 4هزار و 700 تومان نیز رسید اما با ورود بانک مرکزی به بازار، هفته را با قیمت 4هزار و 533 تومان به پایان رساند و شواهد حاکی از این است که این روند کاهش همچنان ادامه دارد.

بر این اساس، تا لحظه تنظیم گزارش، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران حدود 19 تومان کاهش یافته و به 4هزار و 515 تومان رسید.

همچنین قیمت یورو نیز که در هفته گذشته افزایش چشم‌گیری تجربه کرده بود، در نخستین جلسه معاملاتی هفته جاری با افت قیمت 11 تومانی مواجه شد و به 5هزار و 724 تومان رسید.

البته بانک مرکزی نرخ دلار و یوروی مبادله‌ای را به ترتیب با 85 و 65 ریال افزایش اعلام کرده است و اینک هر دلار مبادله‌ای 3هزار و 686 تومان و هر یورو مبادله‌ای 4هزار و 580 تومان قیمت دارد.

موضوعات :
در همین رابطه