رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس اتاق بجنورد عنوان کرد

رشد 92 درصدی صادرات خراسان شمالی در سال جاری

صمدی، رئیس اتاق بجنورد می گوید با وجود تحریم ها ی مختلف، محصولات استان خراسان شمالی به 24 کشور دنیا صادر می شود. صادرات انجام گرفته در سال جاری نسبت به سال گذشته 92 درصد رشد داشته است.

10 بهمن 1396
کد خبر : 12011
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مشترک ایران و پاکستان با هیات 24 نفره از تجار و بازرگانان پاکستان در محل اتاق بجنورد برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی در این نشست از وجود قابلیت های فراوان خراسان شمالی برای انجام مراودات تجاری با کشور پاکستان خبر داد.

محمد صمدی با اشاره به سابقه 10 ساله تشکیل اتاق بازرگانی استان از خراسان شمالی به عنوان استان باب الرضا و گنجینه فرهنگ ها یاد کرد و گفت: اتاق بجنورد در صحنه بین المللی و برگزاری دوره های آموزشی و بازاریابی، پذیرش و اعزام هیأت های تجاری و بازاریابی، جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی و سایر عملکردها بین 34 اتاق بازرگانی استانها در ردیف اول و دوم قرار دارد.

صمدی به صادرات محصولات این استان به 24 کشور دنیا با وجود تحریم ها ی مختلف نیز اشاره کرد و یادآور شد: صادرات انجام گرفته در سال جاری نسبت به سال گذشته 92 درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در خراسان شمالی حدود 450 واحد تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک فعالیت دارند که تولید کننده 71 نوع اقسام کالاهای صنعتی، ساختمان و غذائی هستند. همچنین در این استان به عنوان قطب کشاورزی بسیاری از محصولات کشاورزی و ارگانیک از قبیل انگور، زعفران، سیب زمینی، پیاز و انواع میوه و خشکبار برای مصارف داخلی و صادراتی تولید می شود.

صمدی با اشاره به صادرات بسیاری از این محصولات به وسیله بازرگانان و صادرکنندگان به کشور پاکستان، متذکر شد: میراث فرهنگی، آثار تاریخی و گردشگری و صنایع دستی مناسبی برای گردشگران از قبیل فرش دست باف، پشتی، جاجیم، گلیم و به ویژه فرش دو رو ترکمنی در این استان وجود دارد که در دنیا بی نظیر است.

رئیس اتاق بجنورد اظهار کرد: از دیگر مزیت های نسبی استان پرورش اسب اصیل ترکمن است که برای مسابقات اسب دوانی و ورزشی و اسب سواری بسیار حائز اهمیت است .

وی یادآور شد: خراسان شمالی دارای 28 هزار و 197 کیلومتر مربع وسعت است که 312 کیلومتر مرز مشترک خشکی با کشور ترکمنستان دارد و دارای 8 شهرستان بزرگ و 8شهر متوسط و45 دهستان و 960روستا و جمعیت حدود 950 هزار نفر است.

صمدی با اشاره به سابقه 12 ساله تاسیس این استان، خاطرنشان کرد: اقوام پارس،کرد، ترکمن، بلوچ و تات با آداب و رسوم و فرهنگ خودشان در کنار هم برادرانه زندگی می کنند که از این جهت به گنجینه فرهنگ ها معروف است.

وی به ارائه پیشنهاداتی پیرو مراودات تجاری با هیات پاکستانی از جمله امضای تفاهم نامه مشترک به منظور پیگیری و تحقق برنامه های مطرح شده طرفین و انعقاد قرارداد در خصوص صادرات و واردات پس از توافق فعالان اقتصادی دو طرف پرداخت.

رئیس اتاق بجنورد از اعزام یک هیأت تجاری، بازاریابی، صادراتی و سرمایه گذاری با استان های مختلف کشور در آینده بر اساس توافق و دعوت هیأت پاکستانی از طرف اتاق بازرگانی  خراسان شمالی خبر داد.

احیای نظام بانکی برای برقراری روابط تجاری قوی تر بین دو کشور

رئیس اتاق مشترک بین ایران و پاکستان در این نشست احیای نظام بانکی و برقراری پرواز به پاکستان برای برقراری روابط تجاری قوی تر بین دو کشور را خواستار شد و گفت: دراین راستا می خواهیم با توجه به این تغییرات جهان، امور تجاری خود را با امور تجاری منطقه پیشرفت دهیم و از ایران می خواهیم به آغاز این برنامه قوت بیشتری دهد چراکه بدون همکاری ایران، پاکستان توان انجام این کار را ندارد.

 والی محمد خاطرنشان کرد: ایران و پاکستان دو کشوری هستند که ازگذشته در امور تجاری با هم توافقات بسیار داشته و از لحاظ جغرافیایی و منطقه نیز نزدیکی بسیاری باهم دارند و می توانند از این نظر با هم بهترین مراودات  تجاری را داشته باشند.

والی محمد با ابراز امیدواری برای گسترش روابط تجاری در مسیر اروپا و سایر کشورهای جهان، افزود: با ایجاد یک مرکز مشترک در شهرهای مختلف دو کشور و راه اندازی اتاق مشترک می توان روابط تجاری و بین المللی را گسترش داد.

وی تصریح کرد: در دوران گذشته برخی کشورها و افراد تلاش کردند وحدت و دوستی بین دوکشور را برهم زنند که امروز این تلاش ها به نتیجه ای نرسیده و دو کشور در امور تجاری و روابط به هم نزدیک تر نیز شده اند.

سرپرست هیات تجاری پاکستان میزان صادرات و واردات انجام گرفته بین دو کشور را 230 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: سهم ایران از صادرات به پاکستان 184 و واردات انجام گرفته از پاکستان به ایران 44 میلیون دلار است. پیش بینی می شود میزان صادرات و واردات در آینده به میزان 500 میلیون دلار افزایش یابد و بیشترین محصولات تجاری صادر شده به پاکستان را خشکبار، میوه و انگور اعلام کرد.

وی همچنین خواستار قوی تر شدن امور بازرگانی بین دو کشور شد وگفت: پاکستان آماده هر نوع همکاری برای خدمت و راهنمایی به تجار ایران و خراسان شمالی در جهت تسهیل در امور تجاری بوده تا روابط گسترش یابد.

موضوعات :
در همین رابطه