رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

در نشست تجربیات کره جنوبی در مسیر توسعه در اتاق اصفهان مطرح شد

تولید بر مبنای صادرات، رویکرد اصلی شرکت‌های کره‌ای

نشست تجربیات کره جنوبی در مسیر توسعه اقتصادی مورد مطالعه صنعت خودرو با حضور مدیرگروه پژوهشی آفریقا و خاورمیانه و عضو اتاق فکر دولت کره جنوبی در مطالعات تجاری و منطقه ایی در سالن اجتماعت اتاق اصفهان برگزار شد.

11 بهمن 1396
کد خبر : 12033
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست تجربیات کره جنوبی در مسیر توسعه اقتصادی مورد مطالعه صنعت خودرو با حضور مدیرگروه پژوهشی آفریقا و خاورمیانه و عضو اتاق فکر دولت کره جنوبی در مطالعات تجاری و منطقه ایی در سالن اجتماعت اتاق اصفهان برگزار شد.

مصطفی رناسی نایب رئیس اتاق اصفهان در ابتدای این نشست گفت:کره جنوبی راه صنعتی شدن را با  ایران در دهه 1960 آغاز کرد و نخستین کارخانه خودروسازی در ایران با عنوان ایران ناسیونال سال 1958 و در کره جنوبی سال 1961 فعالیتش را شروع کرد.

وی تاکید کرد: صنعت خودروسازی کره یکی از صنایع پیشرو این کشور شناخته می شود که توانسته در مدت 50 سال به عنوان یکی از برندهای معتبر در این عرصه شناخته شود.

وی رمز موفقیت کره جنوبی  در مسیر توسعه را استفاده از امکانات موجود دانست و گفت:این کشور در دهه  1960 با اتکا بر توانایی های موجود توانست ظرفیت صادراتش را در بخش های مختلف افزایش دهد.

رئیس کمیسیون سیاست گذاری و پایش اتاق اصفهان افزود: استفاده از تجربیات کره جنوبی در توسعه اقتصادی می تواند به ایران در رسیدن به اهداف اقتصادی خود کمک کند.

وی دولتی بودن اقتصاد ایران را یکی از چالش های مهم این بخش برشمرد و گفت:کره جنوبی بر پایه شرکت های بخش خصوصی توانست مسیر توسعه اقتصادی را سریع تر از سایر کشورها طی کند.

تولید بر مبنای صادرات ،رویکرد اصلی شرکت های کره ایی است

کون هیونگ لی مدیرگروه پژوهشی آفریقا و خاورمیانه و عضو اتاق فکر دولت کره جنوبی در مطالعات تجاری و منطقه ایی  دراین نشست گفت: کره از سال 1960 برنامه توسعه اقتصادی را آغاز کرد و در دهه 1960 با صادرات محصولات سبک صنعتی و در دهه 1970 با صادرات محصولات سنگین صنعتی وارد بازارهای بین المللی شد. 

هیونگ لی تاکید کرد:برنامه ریزی صادراتی و صنعتی سازی بخش های تولیدی مهمترین عامل توسعه اقتصادی کره جنوبی است که با همکاری دولت و بخش خصوصی امکان پذیر شد.

وی درآمد سرانه کره  را در سال 1954 را برابر 70 دلار و در سال 2016 ،1047 دلار اعلام کرد و گفت:تولید ناخالص داخلی (G.D.P) کره در سال 1954 ،2 میلیارد دلار و در سال 2016 به 1400 میلیارد دلار رسید.

وی مهمترین عامل توسعه اقتصادی کره را توجه به صادرات محصولات کالا  و خدمات برشمرد و گفت:رویکرد تولید در کره صادرات و فروش در بازارهای جهانی است و بر این اساس تولیدکنندگان باید کالایی تولید کنند که بتوانند آنرا صادرکنند.

وی برنامه ریزی راهبردی دولت برای افزایش صادرات را نخستین عامل موفقیت اقتصادی این کشور  عنوان کرد و گفت:دولت کره  مهمترین وظیفه خود را  نظارت  بر  اجرای این برنامه تعریف کرد و بخش خصوصی به خوبی این برنامه  را  عملیاتی کرد.

وی ارتباط دو طرفه دولت و بخش خصوصی را از دیگر عوامل موفقیت این کشور در عرصه اقتصادی   برشمرد و گفت: برقراری مکانیسم پویا و فعال بین بخش دولتی و بخش خصوصی عامل موفقیت یک کشور است زیرا بخش دولتی زمینه توسعه بخش خصوصی را فراهم می کند.

وی تاکید کرد:دولت کره همواره مراقب بخش خصوصی بوده و بخش خصوصی همواره برای رسیدن به اهداف صادراتی مورد نظر دولت تلاش می کرده است .

وی تاکید کرد:شرکت هایی  که می توانستند به برنامه دولت در صادرات و تولید صنعتی عمل کنند از مالیات معاف می شوند و این بهترین مشوق برای شرکت های کره ایی است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مهم و اثرگذار  نوآوری سازمانی در شرکت های کره ایی اشاره کرد و گفت:  شرکت های کره ایی در اندازه کوچک تا بزرگ  به ایجاد واحد تحقق و توسعه اهتمام می ورزند.

هیونگ لی با تشریح مسیر رشد صنعت خودروسازی کره گفت:در دهه 1950 کره جنوبی با واردات خودرو ،در دهه 1960 با مونتاژ خود را به شیوه S.K.D و C.K.D وارد مسیر خودروسازی  شد.

وی خاطر نشان کرد: تولید خودرو به دو روش تولید قطعه و مونتاژ در کره آغاز شد و در قالب یک سیستم مدون از مونتاژکاری قطعات ژاپنی به تولید تمام قطعات رسیدیم.

وی افزود: دولت با برنامه ریزی  مدون توانست تعداد خودروسازان کره ایی را از 10 شرکت به 3 شرکت کاهش دهد و مقیاس تولید این شرکت ها را افزایش دهد .

هیونگ یاداور شد:برقراری ارتباط بین قطعه سازان و مونتاژکاران خودرو و افزایش کمی و کیفی قطعات و پلتفورم های جدید باعث موفقیت صنعت خودروسازی کره شد.

وی از سرمایه گذاری مشترک برخی از خودروسازان مطرح جهان مانند فولکس واگن،میتسوبشی،فورد و GM با  خودروسازان کره ایی طی یک دهه اخیر خبر داد و گفت:این سرمایه گذاری های باعث انتقال تکنولوژی و حضور در بازارهای جدید شد.

در سال 2012 ،3 میلیون خودرو کره ایی به بازارهای جهانی صادر شد

وی تصریح کرد:در سال 2003 بیش از 1.8 میلیون خودرو و در سال 2012 ،3 میلیون خودرو از کره جنوبی به بازارهای جهانی صادر شده است .

سید کمیل طیبی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در این نشست از برگزاری نشست های مشترک بین دانشگاه های کره جنوبی و دانشگاه اصفهان در زمینه توسعه اقتصادی خبر داد و گفت:کره جنوبی یکی از کشورهایی است که می توان از تجربیات ان در مسیر توسعه صنعتی ایران  بهره گرفت.

موضوعات :
در همین رابطه