رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رئیس انجمن ملی خرما

زمینه ورود خرمای ایران به بندر صحار عمان فراهم شده است

رئیس انجمن ملی خرما گفت: به دلیل استقبال عمانی ها از محصول خرمای ایران و عدم وجود بروکراسی اداری در این کشور، زمینه ورود این محصول به بندر صحار عمان فراهم شده است.

18 بهمن 1396
کد خبر : 12152
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

محسن رشیدفرخی در نشست انجمن خرمای استان کرمان، ضمن تقدیر و تشکر از اتاق مشترک ایران و عمان به منظور فراهم آوردن زمینه‌های همکاری با عمان، افزود: در بازدید از بندر صحار و نشست با مسئولان این منطقه، تفاهمنامه‌ای را با مسئولان مربوطه برای همکاری فعالان این صنعت در شش استان خرماخیز کشور به امضا می رسانیم تا همه بتوانند از شرایط سهل و مناسب ایجاد شده در عمان برای ثبت شرکت، گشایش حساب های بانکی، امکان صادرات دوباره محصول و... استفاده کنند.

وی ادامه داد: معتقدیم در کشور عمان به خوبی می توان محصولات را بسته بندی و در صنایع تبدیلی فعالیت کرد و در این صورت زمینه صادرات خرما به برخی کشورها مانند چین، ایالت متحده و ایالت های جنوبی آمریکا از طریق عمان راحت‌تر فراهم می شود.

رشیدفرخی، اظهار کرد: کشور امارات متحده عربی به ویژه دبی به دلیل مشکلات بسیار در صدور روادید، فعالیت های بانکی و... از مدار صادرات خرمای کرمان و ایران خارج شده و بنابراین چاره‌ای جز شناسایی بازارهای جدید نداریم. رئیس انجمن خرمای استان کرمان، در بخش دیگری از سخنان خود به مسائلی مانند قیمت ارز، مسائل مالیاتی و... اشاره و بیان کرد: عدم شفافیت این موارد در سازمان ها و نهادهای وابسته، قدرت رقابت را از بخش خصوصی گرفته است.

وی در ادامه به خرید تضمینی خرما توسط دولت اشاره و خاطرنشان کرد: همه اعضای انجمن و دلسوزان این صنعت با خرید تضمینی مخالف هستند زیرا معتقدند بازار این محصول را باید به عرضه و تقاضا واگذار کرد تا قیمت خرما را بازار تعیین کند. رشیدفرخی گفت: به هر حال خرید تضمینی خرما آغاز شده و مسئولان مربوطه معتقدند ابتکاراتی در این زمینه دارند که ما به عنوان بخش خصوصی در این شرایط بازار را به صورت روزانه رصد می کنیم. رئیس انجمن ملی خرما تصریح کرد: برای افزایش کیفیت محصولات خرما و وجود نظم در تولید، فروش، بسته بندی و مصرف این محصول باید طرح جامعی تعریف و اجرایی شود.

در ادامه رئیس انجمن خرمای شرق استان کرمان گفت: امسال تولید خرما منطقه شرق استان 200 هزار تن برآورد شده بود که تاکنون 60 هزار تن از این میزان به فروش رسیده و مابقی آن در سردخانه ها مانده است. محمدحسین اکبری یزدی افزود: مشکل فعلی خرما برای مصرف در داخل کشور، کاهش کیفیت است که گاهی اوقات محموله‌ها برگشت داده می شود و باید برای ارتقا کیفی محصولات چاره‌ای اندیشیده شود. وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی و عدم انجام عملیات به‌پروری توسط کشاورزان و توجه نکردن به توصیه ها و راهنمایی های کارشناسان باعث کاهش کیفیت محصول خرما می شود و به فروش نمی رسد.

در این نشست سایر اعضای انجمن خرما استان به ارائه نظرات خود در خصوص مباحث مطرح

موضوعات :
در همین رابطه