رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق ایلام در نشست شورای گفت‌وگوی استان

قانون اخذ مالیات نیازمند اصلاح و بازنگری است

شعبان فروتن در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ایلام بیان کرد: دولت باید قوانین را به نفع بخش خصوصی که بازیگر اصلی حوزه اقتصاد به شمار می روند، تدوین و اجرایی کند.

25 بهمن 1396
کد خبر : 12234
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

شعبان فروتن در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان ایلام با موضوع بررسی مشکلات مالیاتی برای تجار و بازرگانان این استان بیان کرد: براساس اجرای مفاد ماده (18) قانون مقررات، صادرات و واردات، از وضع هرگونه عوارض بر اقلام و کالاهای صادراتی باید خودداری شود و ما تاکنون در نشست های مختلف کارشناسی شده در این زمینه بارها این موضوع را پیگیری کرده ایم.

وی ادامه داد: اما با وجود اینکه در قانون ، صادرات معاف از مالیات بوده اما امروز شاهدیم که مالیات های سنگینی برای تجار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تجار و فعالان اقتصادی ما در مرز مهران شبانه روز زحمت می کشند و بدنبال اشتغال، ارزآوری و رونق اقتصادی کشور هستند تاکید کرد: نباید کاری کرد که تجار ما مجبور شوند به سبب سختگیری ها و موانع از دایره کسب و کار خارج شوند.

رئیس اتاق ایلام افزود: دولت باید قوانین را به نفع بخش خصوصی که بازیگر اصلی حوزه اقتصاد به شمار   می روند، تدوین و اجرایی کند.

فروتن اظهار کرد: هر جا نیاز به رایزنی برای اصلاح این قوانین وجود دارد تلاش خواهیم کرد از طریق شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی نسبت به رفع این ایرادات اقدام شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در این نشست خواستار رفع مشکلات مالیاتی تجار شد.

یاراله نصیری گفت: اعمال مالیات های سنگین برای تجار و بازرگانان هیچ گونه توجیهی ندارد و باید در این زمینه اقدام مناسبی صورت گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان ایلام نیز در این نشست گفت: شرط برخورداری از نرخ صفر و هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی مندرج در این قانون ارائه اظهارنامه، دفاتر یا اسناد و مدارکی است که توسط مالیات کشور تعیین شده است.

غلامرضا امیدی بیان کرد: تجار باید نسبت به اعمال کارهای قانونی برای برخورداری از معافیت و یا مشوق های مالیاتی اقدام کنند.

وی ادامه داد: بنابراین نیاز است که تجار علاوه بر پلمپ دفاتر، کلیه مراحل کاری را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت و ضبط کنند.

وی اظهار کرد: امور مالیاتی استان ایلام مصمم است که با تعامل دو سویه با تجار و بازرگانان نسبت به بخش جرائم و معوق مالیاتی آنان اقدام کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام نیز در این نشست بر ضرورت تشکیل دو جلسه در ماه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در این استان تاکید کرد.

ایوب درویشی گفت: مشکلات و موانع فراروی بخش خصوصی باید در نشست های تخصصی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه دولت همواره بدنبال این است که با کوچک کردن خود بخشی از امور اقتصادی را به بخش خصوصی واگذار کند افزود: بدون تردید با واگذاری امور به بخش خصوصی پیکره دولت کوچک تر شده و فرصت لازم برای سهم بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر می شود.

وی بر ضرورت کار حرفه ای در تمامی زمینه های اقتصادی تاکید کرد و گفت: دولت و بخش خصوصی باید به یک زبان مشترک برسند تا امور به راحتی پیش برود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام اظهار کرد: باید تلاش شود که اعمال سلیقه ها در موضوع مالیات کم شود و این حوزه به صورت دقیق و قانونی اجرا شود و فعالان اقتصادی نیز عملیات مالی خود را در دفاتر ثبت و ضبط کنند.

درویشی بر ضرورت دوره های آموزشی برای تجار و بازرگانان  در حوزه های مختلف به ویژه مالیات تاکید کرد و گفت: سازمان مالیات نیز با اطلاع رسانی دقیق و ارائه مشاوره های لازم به تجار همفکری و همکاری لازم داشته باشد.

وی پیشنهاد کرد، کمیته ای متشکل از اتاق بازرگانی، صنعت و معدن، استانداری و سایر دستگاه های اقتصادی      آسیب ها و مشکلات فراروی تجارت و مرز بین الملل را تدوین کرده تا نسبت به رفع مشکلات اقدام شود.

موضوعات :
در همین رابطه