رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

غلامحسین شافعی در همایش تجاری هند و ایران در دهلی‌نو

چابهار را به بهار سرسبز روابط ایران و هند تبدیل کنیم

در جریان سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به هند، امروز همایش تجاری هند و ایران در محل فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت هند (فیکی) برگزار شد. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران که در صدر هیاتی اقتصادی، روحانی را در این سفر همراهی می‌کند، در این همایش بر لزوم رساندن روابط اقتصادی ایران و هند به چند ده میلیارد دلار تأکید کرد.

28 بهمن 1396
کد خبر : 12268
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

سفر سه‌روزه حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به هند از 5شنبه گذشته آغاز شد. در این سفر علاوه بر چهار وزیر کابینه و برخی مسئولان دولتی، یک هیات اقتصادی بخش خصوصی و در صدر آنها غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز حضور داشتند.

فعالان اقتصادی که در معیت رئیس‌جمهور به دهلی اعزام شدند، در زمینه‌های مختلف تجاری صنعتی از قبیل کشاورزی، پتروشیمی، آی تی، مواد شیمیایی، بازرگانی عمومی، بسته‌بندی، مواد غذایی و خودرو فعال هستند.

در سومین روز این سفر، امروز همایش تجاری هند و ایران با حضور، مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد، محمد خزاعی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران، مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت و همچنین رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت هند (فیکی) در محل این اتاق برگزار شد.

لازم به ذکراست در این سفر، یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق ایران و فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت هند (فیکی) نیز به امضاء رسید و بعد از همایش عمومی نیز نشست‌های تجاری ۲ دوجانبه بین فعالان اقتصادی ایران و هند برگزار خواهد شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، امروز در این همایش بر لزوم توسعه روابط اقتصادی ایران و هند و رساندن ارزش روابط اقتصادی ایران و هند به چند ده میلیارد دلار تأکید کرد و گفت: با توانمندی‌های بالقوه‌ای که هند و ایران دارند و با حمایت و اراده سیاسی رهبران دو کشور، اگر ما به‌عنوان فعالان اقتصادی نتوانیم روابط اقتصادی غیرقابل‌قبول چند میلیارد دلاری را به چند ده میلیارد دلار برسانیم، باید در مقابل تاریخ و نسل‌های آینده پاسخگو باشیم.

شافعی همچنین از فعالان اقتصادی دو کشور خواست: پس از بازدید نخست‌وزیر هند از منطقه چابهار، همکاری کنند تا این منطقه با توجه به موقعیت کم‌نظیر و امکانات ترانزیتی دریایی و زمینی فوق‌العاده، به بهار سرسبز و پرثمر روابط اقتصادی دو کشور تبدیل شود.

متن کامل سخنرانی غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در همایش تجاری هند و ایران به این شرح است:

خداوند بزرگ را سپاسگزارم که توفیق یافته‌ام در مجمع فعالان اقتصادی و بخش خصوصی دو کشور ایران و هند و باسابقه‌ای طولانی از حضور اثرگذار در تاریخ قاره کهن سخن بگویم و برای همه ما جای خوشحالی فراوان دارد که این همایش با حضور سران و مقامات عالی‌رتبه دو کشور برگزار گردد.

این حضور ارزشمند را باید ادامه سفر تاریخی جناب آقای مؤدی نخست‌وزیر محترم هند به ایران بدانیم و که دلیلی محکم بر تداوم پیوند دیرینه دولت‌هاست. ما به‌عنوان فعالان بخش خصوصی از این رابطه نزدیک و اراده سیاسی رهبران دو کشور باید حداکثر استفاده را کرده و این رابطه قوی سیاسی – فرهنگی – تاریخی را با تقویت و ارتقاء سطح روابط تجاری پاسخ داده و تکمیل کنیم.

سال‌ها پیش تلفیق هنر و فرهنگ ایران و هند شاهکاری بی‌نظیر بنام تاج‌محل را به وجود آورد و امروز ما فعالان اقتصادی با تجمیع سرمایه‌های خداداد و توانمندی‌های گسترده دو کشور باید تاج‌محل اقتصادی تجاری خلق کنیم رشد شتابان اقتصادی در تبدیل علم به ثروت بازار میلیاردی و جایگاه رفیع هند در اقتصاد جهانی ازیک‌طرف و معادن غنی نیروی تخصصی فراوان نفت و گاز موقعیت ژئواستراتژی و ترانزیتی خاص ایران از طرف دیگر امکانات فراوان ما برای تقویت و تحکیم بنیان روابط اقتصادی دو کشور باشد.

با این توانمندی‌های بالقوه و حمایت و اراده سیاسی رهبران هند و ایران اگر ما به‌عنوان فعالان اقتصادی نتوانیم روابط اقتصادی غیرقابل‌قبول چند میلیاردی را به چند ده میلیارد برسانیم در مقابل تاریخ و نسل‌های آینده باید پاسخگو باشیم.

ایران به‌عنوان یکی از صاحبان اصلی انرژی دنیا می‌تواند بر شتاب موتور اقتصاد هند به‌عنوان یکی از اقتصادهای برتر جهان بشدت بیفزاید و ایجاد شرکت‌های صنعتی مشترک در چابهار و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در چابهار و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در این منطقه نیز می‌تواند چابهار را تبدیل به هاب اقتصاد قدرتمند هند کند که با امکانات ترانزیتی بسیار خوب ایران به‌سادگی به کریدورهای شمال و جنوب و همچنین بازار 500 میلیونی منطقه‌ای ایران شامل کشورهای CIS، آسیای مرکزی، عراق و افغانستان دست پیدا کند.

من به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در اینجا اعلام می‌کنم که بخش خصوصی آماده همه نوع همکاری با همتایان هندی خود برای دستیابی به اهداف بلند اقتصادی دو کشور است و در حضور مقامات عالی‌رتبه سیاسی – اقتصادی دو کشور تقاضا و توصیه می‌کنم که با رفع بعضی موانع از قبل تعرفه‌های تبعیضی و مشکلات بانکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک از جمله در تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل به‌منظور بهره‌برداری از امکانات فوق‌العاده ترانزیتی موجود و ایجاد تسهیلات بیشتر برای رفت‌وآمد تجار و فعالان اقتصادی دو کشور بیانی مستحکم و پایدار برای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور فراهم کنیم .

و سخن آخر اینکه بعد از بازدید نخست‌وزیر هند از چابهار بیایید کاری کنیم که این منطقه را با توجه به موقعیت کم‌نظیر و امکانات ترانزیتی دریایی و زمینی فوق‌العاده به بهار سرسبز و پرثمر روابط اقتصادی دو کشور تبدیل شود. از همه شما که برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور زحمت می‌کشید سپاسگزارم.

در همین رابطه