رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

رئیس اتاق شیراز در نشست مدیران آموزش اتاق‌های سراسر کشور مطرح کرد

ضرورت استفاده از اقتصاد دانش بنیان در کشور

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز می گوید در اقتصاد دانش بنیان، به دانش از نظر کیفی و کمی با اهمیت تر از گذشته نگریسته می شود. اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که مستقیما بر مبنای تولید، توزیع و مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته باشد.

28 بهمن 1396
کد خبر : 12275
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست مدیران آموزش اتاق های سراسر کشور در اتاق شیراز، با هدف توسعه مهارت ها و توانمندی های اقتصادی برای افزایش سطح دانش فعالان اقتصادی، برگزار شد.

رئیس اتاق شیراز در این نشست گفت: بر این باوریم رشد اقتصادی استان از مسیر توسعه توانمندی فعالان اقتصادی می گذرد. ما در اتاق شیراز خود را موظف می دانیم تا به عنوان پیشران توسعه اقتصادی با برنامه ای مدون نسبت به افزایش سطح دانش فعالان اقتصادی اقدام کنیم.

جمال رازقی در این نشست بیان کرد: اتاق شیراز به عنوان یکی از اتاق های پیشرو در میان اتاق های کشور و با رویکردی نو و توسعه گرا از خرداد سال گذشته با تمرکز بر راهبرد توانمند سازی ذینفعان خود تلاش کرده است تا بر بنیه اقتصادی استان اثر مثبت و موثری داشته باشد.

رازقی افزود: تلاش کردیم ضعف های دانشی فعالان اقتصادی، خصوصا اعضا تشکل های وابسته به اتاق و خلاهای آموزشی در بازار آموزش استان را شناسایی کنیم. مهمترین چالش پیشرو در امر مهارت های بازرگانی از جمله مارکتینگ و برندینگ در بازارهای داخلی و خارجی است.

وی افزود: به همین منظور طی دو سال گذشته با تمرکز بر این دو محور، دوره های آموزشی به روز و موثری را برگزار کرده که آمار منتشره از دفتر ترویج و آموزش های اتاق شیراز نشان می دهد تنها در سال گذشته با برگزاری ٨٠ دوره آموزشی بیش از سه هزار نفر از فعالان اقتصادی استان از این آموزش ها بهره برده اند. این آمارها اگرچه نشان از رشد جهشی در فعالیت های اتاق شیراز است اما تا نقطه مطلوب و درخور اقتصاد استان فاصله زیادی دارد.

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: یکی دیگر از راهبردهای اتاق شیراز در امر توسعه مهارت ها و توانمندی های فعالان اقتصادی، تلاش در جهت افزایش استفاده از ابزارهای ترویجی بوده است. نشست های تخصصی، همایش ها و سمینارهای آموزشی از جمله ابزارهای ترویجی بوده است که برای افزایش اثربخش این ابزارها، تلاش شده با نیازسنجی دقیق از ذینفعان و خصوصا تشکل های اقتصادی استان طراحی و اجرا شود.

رازقی گفت: علاوه بر این اتاق شیراز از نگاه به درون سازمان نیز غافل نبوده و در سال گذشته ارتقا دانش و مهارت های پرسنل اتاق را در دستور کار قرارداده و با شناسایی نیازهای آموزشی واحد های اتاق نسبت به برگزاری دوره های آموزشی اقدام کرده است.

رئیس اتاق شیراز افزود: اتاق شیراز فصل رویکردی جدید و کاملا متفاوت نسبت به آموزش را در پیش گرفته است و انتظار دارد اتاق ایران بیش از پیش به حمایت از برنامه های آموزشی این اتاق بپردازد.

رازقی بیان کرد: به باور تمامی کارشناسان آسیب شناسی اقتصاد ایران در درجه اول باید به وابستگی اقتصاد ایران و بودجه دولت به فروش مواد خام و با ارزش افزوده پایین اشاره کرد. ریشه اصلی این معضل در ضعف دانش و تکنولوژی در صنعت و شرکت های فعال در این حوزه است که متاسفانه باعث شد نقطه قوتی به نام وجود منابع زیرزمینی به اهرمی برای تحریم و فشار بر اقتصاد ایران تبدیل شود.

رازقی افزود: همچنین یکی از نقاط ضعف اقتصاد کشور پایین بودن میزان خلاقیت و نوآوری و ضعف فناوری بنگاه های اقتصادی است که این مسئله اقتصاد و صنعت کشور را مصرف کننده فناوری های خارجی کرده و این خود زمینه آسیب پذیری اقتصاد کشور رافراهم می کند.

وی ادامه داد: با شناسایی این نوع آسیب ها می توان به نقش بی بدیل دانش در حل معضلات کشور پی برد. دانش به عنوان یکی از نیروهای بسیار موثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی بوده و یک کالای عمومی محسوب می شود زیرا می توان دانش را بدون کاهش و استهلاک با دیگران به اشتراک گذاشت.

رازقی عنوان کرد: در عصر حاضر، اصطلاح اقتصاد دانش بنیان که مورد تاکید خاص در استراتژی توسعه ملل قرار گرفته است گویای تاکید بر نقش دانش و فناوری در جریان توسعه اقتصادی است. در اقتصاد دانش بنیان، به دانش از نظر کیفی و کمی با اهمیت تر از گذشته نگریسته می شود. اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که مستقیما بر مبنای تولید، توزیع و مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته باشد.

رئیس اتاق شیراز  افزود: نکته ای که باید همواره در نظر داشت این است که برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان فقط تولید و توزیع اطلاعات و پرداختن به آموزش و پژوهش کافی نیست بلکه نکته مهم، به کارگیری آنها در استفاده از منابع اقتصادی به صورت مستمر و پایدار است.

رازقی گفت: اتاق های بازرگانی چاره ای به جز حرکت به سمت اتاق های نسل چهارم ندارند لذا نقش آموزش و دانش بنیان شدن اتاق ها و بنگاههای اقتصادی غیر قابل انکار است.

موضوعات :
در همین رابطه