رادیو مجازی اتاق ایران - 1 اردیبهشت 1403

در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق ایران تاکید شد

ضرورت ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری

ایجاد امنیت سرمایه گذاری و ضرورت ارائه مشوقهای لازم، کاهش تصدی‌گری دولت در صنعت گردشگری و برنامه جامع گردشگری از جمله موضوعات مورد بررسی در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق ایران بود.

01 اسفند 1396
کد خبر : 12323
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست و نهمین جلسه کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با محوریت با محوریت ارائه راهبردهای توسعه همکاری با کارگروه توسعه صنعت گردشگری مستقر در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

احمدی اصغری با اشاره به اینکه موضوع گردشگری امر فرابخشی بوده و عملکرد سازمانها و نهادهای متعددی برآن تاثیر گذار است، گفت: بر این اساس ارتقاء شاخص های گردشگری نیازمند ایجاد تعامل، هماهنگی و همسوئی سازمان‌های مختلف با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  است.

رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران اظهار کرد: براساس رویکرد و سیاست‌گذاری جدید دولت تدبیر و امید، انتظار می‌رود در اجرای هرچه بهتر طرح توسعه گردشگری داخلی و ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات قابل عرضه به مسافران وگردشگران کلیه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با همدلی و تعامل موثر بین بخشی و فرابخشی، امکانات رفاهی سفر را فراهم کنند.

امنیت سرمایه گذاری و ارائه مشوقهای لازم از جمله مهمترین دغدغه های صنعت گردشگری است

وی با اشاره به اینکه مهمترین بحث در تحلیل وضع موجود گردشگری کشور، امنیت سرمایه گذاری و ارائه مشوقهای لازم، تامین زیرساخت ها در بخش اقامتی و حمل ونقل اعم از هوایی، دریایی وزمینی شامل جاده و ریل در داخل و بازاریابی در خارج از کشور است، ادامه داد: همگان می دانند که توسعه صنعت گردشگری به عنوان یک بخش اقتصادی پویا و تاثیرگذار نیازمند تعامل سازنده میان قانونگذاران، مجریان و بخش خصوصی است.

اصغری همچنین تصریح کرد: بخش قانونگذاری با تأمین قوانین، مقررات و بسترهای حقوقی لازم، مجریان را در مسیر برنامه ریزی و اجرای اقدامات لازم حمایت و پشتیبانی می کنند تا از طریق آن بخش خصوصی بتواند با کمترین دغدغه، چرخ اقتصاد گردشگری را به تحرک درآورد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران اظهارکرد: متاسفانه گزارش ها و آمارهای داخلی و خارجی و شواهد و اظهارات فعالان بخش خصوصی حاکی از آن است که این گروه به دلیل چالش های موجود در بخش قوانین، دستورالعمل‌ها و فرایندهای ناکارآمد و به روز نشده، از اثر بخشی و کارآیی لازم برخوردار نیستند.

انعقاد تفاهمنامه همکاری و یا تشکیل کمیته مشترک میان کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران با سازمان توسعه تجارت در حوزه صادرات گردشگری، ورزش و هنر، تاکید بر برند سازی محصولات منحصربه فرد گردشگری و صنایع دستی و اقدام به صادرات آنها در بازارهای جهانی و اعمال قوانینی جهت کاهش تعرفه های گمرکی و مالیاتی، تاکید بر صادرات غیر مستقیم خدمات گردشگری (ایجاد زمینه های آشنایی توریست‌ها با محصولات و خدمات ایرانی به عنوان بهترین مبلغ و غیره از جمله پیشنهادات رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران بود.

استانداران به منظور معرفی ظرفیت های گردشگری ایران در کشورهای خارجی حضور می‌یابند

در این نشست کیاسری با اشاره به اینکه صنعت گردشگری یکی از عرصه های مهم برای توسعه اقتصادی محسوب می شود، اظهار کرد: بر این اساس استانداران به منظور معرفی ظرفیت های گردشگری ایران در کشورهای خارجی حضور می‌یابند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور تصریح کرد: همچنین تجار ترکیه اعلام آمادگی کردند با محوریت گردشگری با ایران اسلامی همکاری داشته باشند.

بررسی برنامه جامع گردشگری در شورای عالی صادرات

مجتبی خسروتاج نیز در ادامه با اشاره به اینکه باید تراز تجاری کشور را از طریق ابزارهای مختلف مانند بهره گیری از صنعت گردشگری افزایش دهیم، گفت: در این بین باید تلاش شود تا ورود گردشگران به ایران نیز رو به رشد باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه میلیونها نفر در دنیا از طریق این صنعت اشتغال مستقیم و غیر مستقیم دارند، افزود: بر این اساس اگر برنامه ریزی صحیحی در کشورمان در حوزه گردشگری وجود نداشته باشد با مشکل مواجه می شویم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشورمان باید از تقاضا محوری به سمت عرضه محوری حرکت کند، ادامه داد: بر این اساس باید هرچه سریع تر برنامه جامع گردشگری در شورای عالی صادرات بررسی شود تا بتوانیم شاهد رشد خوبی در این عرصه باشیم.

خسروتاج اظهار کرد: می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران در صنعت گردشگری بیش از پیش به اهداف مدنظر دست یافت.

ضرورت کاهش تصدی‌گری دولت و پررنگ شدن جایگاه بخش خصوصی در صنعت گردشگری

مظفر علیخانی در این نشست با اشاره به اینکه باید طرح جامع گردشگری قبل از طرح در شورای عالی صادرات در اتاق ایران نیز مورد بازبینی قرار بگیرد، گفت: گردشگری می تواند سر فصل صادرات در برنامه های سازمان توسعه تجارت قرار بگیرد.

معاون امور فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران با اشاره به اینکه ضرورت دارد شاهد کاهش تصدی‌گری دولت و پررنگ شدن جایگاه بخش خصوصی در صنعت گردشگری باشیم، اظهار کرد: امروزه صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزا تلقی می شود لذا مسئولان باید تدبیر ویژه ای در این خصوص داشته باشند.

وی همچنین بر نقش مهم دیپلماسی در توسعه گردشگری تأکید کرد و افزود: دیپلماسی نقش فراگیری در توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی کشورمان با جهان دارد.

عیلخانی با اشاره به نقش مهم گردشگری در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی،  اظهار کرد: اتاق ایران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه سه ضلع اقتصاد مقاومتی برای تحقق این امر هستند.

متاسفانه گردشگری بیشتر در ایام نوروز مورد توجه قرار می گیرد

در ادامه مهدوی با اشاره به اینکه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران آمادگی پذیرش ایده های بخش خصوصی برای توسعه گردشگری را دارد، گفت: باید از نظر متخصصان و فعالان و حتی خبرنگاران در حوزه گردشگری بهره خوبی برده شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران تصریح کرد: متاسفانه گردشگری بیشتر در ایام نوروز مورد توجه قرار می گیرد لذا باید همه دستگاه های کمک کنند این مهم در طول سال مورد توجه باشد تا بتوان گردشگری کشورمان را شکوفا کنیم.

در همین رابطه