رادیو مجازی اتاق ایران - 4 فروردین 1403

رئیس اتاق اراک در بیست و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

نمایشگاه دائمی برای معرفی محصولات صنعتی استان مرکزی راه‌اندازی شود

رئیس اتاق اراک در بیست و دومین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی از ضرورت توجه به شهرک‌های صنعتی و ساخت نمایشگاه دائمی در این استان خبر داد.

02 اسفند 1396
کد خبر : 12326
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

بیست و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با هدف بررسی مشکلات صنعتی و تولیدی استان مرکزی با حضور استاندار، رئیس اتاق و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در محل اتاق اراک برگزار شد.

رئیس اتاق اراک، در این نشست گفت: انجمن عایق‌های رطوبتی دلیجان سهم 60 درصدی در زمینه تولید عایق‌های رطوبتی کشور برعهده دارد، همچنین این انجمن یکی از تشکل‌های تأثیرگذار در زمینه تولید و اقتصاد استان است که در صورت حمایت می‌تواند صادرات را افزایش و ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

منوچهر توسطی با بیان اینکه انجمن عایق‌های رطوبتی دلیجان (ایزوگام) سهم بسزایی در تأمین نیازهای کشور و صادرات و ارز آوری دارند، بیان کرد: درحال حاضر این انجمن حدود 100 عضو دارد که توانسته‌ محصولاتی با کیفیت عالی وارد بازار کند. همین مسأله رضایت مشتریان داخلی و خارجی را به همراه داشته، اما هم اکنون این انجمن نیز با مشکلات و چالش‌های بسیار جدی مواجه است.

توسطی با اشاره به مشکلات انجمن عایق‌های رطوبتی دلیجان ادامه داد: مشکل اصلی و مهم فعالان این حوزه در مورد سوء استفاده عده‌ای از سودجویان و شرکت‌های سودجو از نام و نشان تجاری عایق دلیجان است که متأسفانه کیفیت نامطلوب تولیدی آنها به تولیدات عایق رطوبتی دلیجان لطمه وارد کرده است.

رئیس اتاق اراک افزود: با توجه به سهم 60 درصدی تولید عایق‌های رطوبتی کشور در دلیجان سهم این بخش در بازارهای صادراتی تنها 20 درصد است، در حالی که با توجه به رکود و کاهش تقاضا در داخل، این انجمن باید بتواند صادرات خود را افزایش دهد که متأسفانه تحمیل هزینه‌های گزاف، طی کردن مراحل عضویت در بورس کالا و مشکلات دیگر مانع از صادرات این محصول شده است.

توسطی اظهار کرد: به منظور افزایش صادرات عایق‌های رطوبتی باید این محصول از گروه مواد و مشتقات نفتی خارج و به گروه کالای مصالح ساختمانی اضافه شود، زیرا درحال حاضر ایزوگام در لیست کالای قاچاق و سوخت قرار دارد و برای دریافت مجوز صادرات گمرک حتماً باید فاکتور مرجع قیر خریداری شده را داشته باشد. متأسفانه به دلیل مشکل و عدم توانایی در تأمین نقدینگی، خرید قیر از مجاری اصلی و بورس برای همه تولیدکنندگان وجود ندارد.

وی ادامه داد: این امر باعث شده ماده مصرفی از طریق واسطه و با شرایط پرداخت مدت‌دار تأمین شود که در این راستا امکان ارائه فاکتور مرجع خرید قیر از بورس وجود ندارد و خرید قیر از واسطه‌ها راه را برای فرار مالیاتی در بخشی از قیر تولیدی فراهم کرده است.

وی گفت: شهرک صنعتی خیرآباد یکی از شهرک‌های صنعتی بسیار کارآمد و فعال در استان مرکزی است که با مشکلاتی مواجه است. یکی از این مشکلات نبود راه دسترسی مناسب به این شهرک است که متأسفانه تاکنون سبب از بین رفتن نیروهای انسانی بسیار زیادی شده است. به همین منظور ایجاد تقاطع غیر همسطح در ورودی این شهرک باید به عنوان یکی از پروژه های عمرانی استان در اولویت قرار گیرد.

توسطی با اشاره به اهمیت وجود نمایشگاه دائمی برای ارائه محصولات صنعتی استان ادامه داد: ایجاد این نمایشگاه در استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی دارای اهمیت بسیار زیادی است، زیرا نبود این بخش سبب شده صنعتگران استان نتوانند سهم مناسب و قابل توجهی در زمینه فروش محصولات در بازارهای داخلی و خارجی کسب کنند.

وی تأکید کرد: طبق نظر کارشناسی در شرکت شهرک‌های صنعتی می‌طلبد زمین مورد نیاز را رایگان در اختیار صنعتگران قرار دهند. همچنین با توجه به استفاده عمده از آب شهرک صنعتی خیرآباد در حوزه فضای سبز و موارد غیر صنعتی تقاضا داریم یک حلقه چاه از ۴ حلقه چاه موجود در اختیار هیأت مدیره آن شهرک با کاربری کشاورزی محاسبه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: در طرح توسعه شهرک‌های صنعتی اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند. هدف از این اقدام ساماندهی واحدها در شهرک‌های صنعتی است.

همچنین بررسی موانع پیش روی صادرات عایق‌های رطوبتی دلیجان، تسهیل در اعطای مجوز به واحدها با در نظر گرفتن فاصله زمینی شهرک‌های صنعتی از پایتخت، ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل و بهبود راه دسترسی به شهرک صنعتی خیرآباد در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

ضرورت تقویت و توسعه زیرساخت‌های صنعتی دراستان

استاندار مرکزی در این نشست با اشاره به اهمیت تقویت و توسعه زیرساخت‌های صنعتی در این استان گفت: مجموعه مدیریت اجرایی استان و بخش خصوصی برای بهبود فضای کسب و کار و شکوفایی اقتصادی همکاری خوبی دارند و باید در کنار یکدیگر و با تعامل و هم‌افزایی، همکاری را هر روز بیشتر کنند تا مشکلات صنعت و تولید هرچه سریع‌تر برطرف و اقتصاد استان رونق دوباره‌ای بگیرد.

سید علی آقازاده بیان کرد: با وجود آنکه استان مرکزی یک استان صنعتی است اما مشکلات اشتغال به خصوص در بخش صنعت همچنان حاکم است. البته بخشی از مشکلات مربوط به استان بوده و قطعاً با بهره‌گیری از بخش خصوصی مرتفع می‌شود اما بخش دیگر آن کشوری است و رفع آنها نیاز به تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی ملی دارد.

در ادامه این نشست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی استان به ویژه شهرک صنعتی خیرآباد که یکی از مهم‌ترین شهرک‌های استان است باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد که یکی از این موارد طرح احداث تقاطع غیر همسطح در ورودی این شهرک است که نیاز به تأمین 7 میلیارد تومان اعتبار دارد.

مهدی زندیه ‌وکیلی بیان کرد: در اجرای این طرح مقرر شده اعتبارات لازم از 3 بخش استانی، شرکت شهرک‌های صنعتی و صنعتگران تأمین شود که تاکنون 3 میلیارد تومان استانی تخصیص یافته، اما از 2 بخش دیگر هنوز اعتباری دریافت نشده است. این در حالی است که قبل از ایجاد شهرک صنعتی خیرآباد باید این مورد در نظر گرفته می‌شد و شرکت شهرک‌ها بعد از ساخت تقاطع براساس قیمت تمام شده، زمین‌ها را واگذار می‌کرد، که متأسفانه این مهم مورد غفلت واقع شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: ایجاد پاویون برای استقبال صنعتگران شهرک‌های صنعتی از مقامات کشورهای دیگر لازم و ضروری است، البته تا ساخت آن می‌توان از پاویون استانداری استفاده کرد.

زندیه‌ وکیلی اظهار کرد: ایجاد نمایشگاه دائمی تولیدات صنایع در شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان مرکزی یک ضرورت است و استانداری آمادگی واگذاری برای این بخش را دارد، زیرا این اقدام می‌تواند گامی بسیار مهم به منظور رشد و شکوفایی اقتصادی و معرفی ظرفیت‌های صنعتی باشد.

موضوعات :
در همین رابطه