رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

در نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو بررسی شد

اعتراض فعالان معدنی به تملک فیلتر کیک دپو شده توسط دولت

کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو در تازه‌ترین نشست خود اعتراض واحدهای تولید شمش روی به رأی شورای عالی معادن در خصوص دپوی فیلتر کیک روی را بررسی کردند. در نهایت مقرر شد این موضوع در جلسه اصلی شورا مطرح و یا از طریق نماینده قوه قضائیه موظف شورای گفت‌وگو، تسریع صدور رأی دیوان عدالت اداری درخواست شود.

09 اسفند 1396
کد خبر : 12451
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

نشست کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو با موضوع "بررسی مراتب اعتراض واحدهای تولیدی شمش روی به رأی شورای عالی معادن در خصوص دپوی فیلتر کیک روی" با حضور نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، خانه معدن، انجمن صنایع سرب و روی ایران و همچنین کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، برگزار شد.

یوسف مرادلو، رئیس انجمن صنایع سرب و روی ایران در این رابطه تشریح کرد: مواد معدنی به نسبت سهمیه‌ای که دولت برای هر واحد در نظر گرفته است، توسط واحدهای تولیدی روی، از معادن با پرداخت هزینه مواد معدنی، بارگیری و به کارخانه‌ها منتقل می‌شود. در سال 1384 واحدهای تولیدی با همکاری یکدیگر زمینی را از شهرک‌های صنعتی استان زنجان به منظور دپوی فیلتر کیک‌ها اجاره و شرکتی به نام بهین فرآور برای مدیریت این فیلتر کیک‌ها تأسیس کردند.

این فعال اقتصادی شروع مشکلات را از سال 1392 با ارسال نامه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌داند و با توضیح اینکه سازمان از وزارتخانه درخواست تعیین تکلیف مالکیت فیلتر کیک‌های موجود در شهرک صنعتی را کرد، گفت: این موضوع در شورای عالی معادن مطرح شد و با این استدلال که مواد مذکور به عنوان پسماند و ضایعات فرآوری نشده خاک‌های معدنی و انباشت آن خارج از محدوده واحدهای صنعتی قرار دارند و همچنین با در نظر گرفتن مواد (2) و (15) قانون اصلاح قانون معادن مصوب 1390، مالکیت کیک‌های حاصل از پسماند واحدهای روی به دولت داده شد.

فعالان معدنی معتقدند در این خصوص نمی‌توان به ماده 15 قانون معدن استناد کرد. بر اساس این قانون مواد باطله حاصل از عملیات استخراج و بهره‌برداری از معادن درصورت عدم استفاده بهره‌بردار، پس از انقضای مدت ذکر شده در پروانه یا اجازه برداشت، متعلق به دولت بوده و به طریقی که وزارت معادن و فلزات صلاح بداند استفاده خواهد شد.

مرادلو از پیگیری دوباره این مسئله در شورای عالی معادن و تأیید مجدد رأی قبلی شورا خبر داد و افزود: در نهایت 40 واحد تولیدی مجبور شدند که موضوع را از دیوان عدالت اداری دنبال کنند و در نتیجه یک رأی از شعبه 11 دیوان عدالت اداری با دستور موقت، مبنی بر توقف اقدامات شکایت، صادر شد.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به اینکه اگر وزارت صمت، کارشناسی را به عنوان مأمور رسیدگی برای این موضوع در نظر می‌گرفت به احتمال زیاد موضوع در آن زمان منتفی می‌شد، تصریح کرد: این فیلتر کیک‌ها، حاصل فرآوری و تولید شمش روی است و برای دپوی آنها زمینی در نظر گرفته شد. از طرفی سهم هر کارخانه از این فیلتر کیک‌ها نیز مشخص است تا در زمان لازم توسط این واحدها بازیافت شود. در نتیجه استفاده از کلمه رها شده برای فیلتر کیک‌هایی که مدیریت می‌شوند، مناسب نبوده و رأی شورای عالی معادن با استناد به ماده 15 قانون معادن در خصوص این فیلتر کیک‌ها صحیح نیست.

محمدرضا بهرامن، رئیس هیات مدیره خانه معدن نیز با اشاره به این موضوع که رأی شورای عالی معادن لازم الاجرا است، بهترین راهکار در کوتاه‌ترین زمان را طرح دوباره این مسئله در شورای عالی معادن دانست. وی با تأکید بر اینکه این مواد فیلتر کیک بوده و شامل ماده 15 قانون معادن نمی‌شود، گفت: با توجه به اینکه واحدهای تولیدی مذکور به دیوان عدالت اداری شکایت کردند، امکان بررسی هم‌زمان در شورای عالی معادن وجود ندارد.

مرتضی مصلحی راد، نماینده وزارت صمت با بیان اینکه موضوع فیلتر کیک‌ها دو سال پیش توسط وزارت پیگیری شده، گفت: درهمان زمان نماینده وزارتخانه از محل بازدید و گزارشی نیز برای وزیر تهیه کرد. در این گزارش به واحدهای تولیدی اجازه داده شده بود که از فیلتر کیک‌های دپو شده به میزان نیاز استفاده کنند، در این راستا با اعتراض واحدهای تولیدی، موضوع برای بار دوم در شورای عالی معادن مطرح و مجدد رأی اولیه شورا تأیید شد.

در پایان در نهایت مقرر شد این موضوع در جلسه اصلی شورا مطرح و یا از طریق نماینده قوه قضائیه موظف شورای گفت‌وگو، تسریع صدور رأی دیوان عدالت اداری درخواست شود.

در همین رابطه