رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

ظریف و خوانساری در دیدار با مقامات و تجار بوسنی و هرزگوین مطرح کردند

آمادگی ایران برای لغو روادید برای تجار و گردشگران بوسنیایی

اعضای هیات تجاری ایران که به سرپرستی مسعود خوانساری، نائب رئیس اتاق ایران، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را در سفر به کشورهای صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی همراهی می‌کنند، در چهارمین کشور، با کارآفرینان و بازرگانان بوسنیایی دیدار کردند. در این دیدار بر لزوم توسعه همکاری تجاری و تسهیل رفت‌وآمد بین دو کشور تأکید شد.

12 اسفند 1396
کد خبر : 12490
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

اعضای هیات تجاری ایران که به سرپرستی مسعود خوانساری، نائب رئیس اتاق ایران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان را در سفر به کشورهای صربستان، بلغارستان، کرواسی و بوسنی همراهی می‌کنند، در چهارمین کشور، با کارآفرینان و بازرگانان جمهوری بوسنی و هرزگوین دیدار کردند. در این دیدار معاون نخست‌وزیر، وزیر تجارت خارجه و رئیس اتاق بازرگانی بوسنی و هرزگوین حضور داشتند.

مسعود خوانساری، نایب‌رئیس اتاق ایران گفت: امروز پا به سرزمینی گذاشته‌ام که سال‌ها مردم ایران را در کنار خود به‌عنوان حامی داشتند. مردم بوسنی و هرزگوین، ایران را برای همیشه در حافظه خود حفظ خواهند کرد. ایران از زمان استقلال این کشور، استقلال و همزیستی مسالمت‌آمیز همه اقوام در آن را به رسمیت شناخته است. صلح و آرامش در سراسر جهان، به‌خصوص کشور مسلمان بوسنی و هرزگوین خواسته اصلی ایران است. اشتراکات تاریخی و مذهبی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بوسنی و هرزگوین می‌تواند نقطه اتصال و پیوند تاریخی-اقتصادی دو کشور به هم باشد.

 خوانساری افزود: همکاری مشترک اقتصادی و تجاری، کانون اصلی توجه دولتمردان دو کشور است. سفر هیات قوی و با ظرفیت بالا از فعالان بخش خصوصی ایران به این کشور دلیلی به توسعه روابط اقتصادی فی‌مابین است.

او تأکید کرد: اکنون اقتصاد ایران در کانون توجه بین‌المللی است و با موقعیت ممتاز خود در منطقه و با تکیه ‌بر سرمایه انسانی و زیرساخت مهم، فضای امنی را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است.

خوانساری، رئیس اتاق تهران ادامه داد: زمینه همکاری میان دو کشور فراهم است و امروز باید فرصت را غنیمت دانسته و از حمایت و اراده سیاسی دولت‌ها بهره‌برداری لازم را نمود.

خوانساری افزود: ما به‌عنوان بخش خصوصی در ایران، معتقد هستیم که در صنعت گردشگری، صنایع کشاورزی و صنایع تبدیلی، خدمات فنی و مهندسی و مدیریت شهری و برنامه‌ریزی، صنعت ساختمان، حمل‌ونقل و زیرساخت جاده و راه می‌توانیم همکاری مشترک و مناسبی با همتایان خود در بوسنی و هرزگوین داشته باشیم.

خوانساری گفت: ما می‌توانیم با بهره‌گیری از ظرفیت کانون زنان بازرگان، نسبت به توانمندی این قشر مهم فعالیت مشترکی انجام دهیم. همچنین صنعت حلال با توجه به جایگاهی که در اقتصاد دنیا پیدا کرده است، ازجمله درزمینهٔ صنعت غذایی و سلامت از سرفصل خوب همکاری دو کشور می‌تواند باشد.

او تصریح کرد: ایران و بوسنی و هرزگوین برای توسعه همکاری اقتصادی نیازمند توسعه گردشگری و تردد بیشتر است. برای همین دو کشور باید در راستای تسهیل صدور روادید و اتخاذ راهبرد لغو روادید بیندیشند. امیدواریم در فصل جدید از همکاری‌ها شاهد نقشه راهی باشیم که درنهایت به همکاری اقتصادی، مشارکت در سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری بینجامد.

به گفته نایب‌رئیس اتاق ایران برای دو کشور با توجه به سابقه همکاری تاریخی از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین، قابل‌قبول نیست که مشکلاتی برای مبادلات بانکی وجود داشته باشد. لذا از مقامات عالی حاضر در جلسه تقاضا داریم برای بهبود ارتباط بخش خصوصی دو کشور کوشش نمایند.

او از رئیس اتاق بازرگانی بوسنی و هرزگوین دعوت کرد تا در رأس هیاتی به تهران سفر کنند تا ادامه این رفت‌وآمدها پشتیبان گسترش روابط دوجانبه باشد.

ایران شریک خوبی برای تامین انرژی بوسنی و هرزگوین است

بعد از آن محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در میان فعالان اقتصادی دو کشور سخنرانی کرد. ظریف گفت: برای ایران روابط گسترده با جمهوری بوسنی و هرزگوین از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در ایران برای امینت، آرامش و همبستگی همه اقوام جمهوری بوسنی و هرزگوین ارزش و اهمیت بسیار زیادی قائل هستیم و اعتقادداریم روابط گسترده اقتصادی بین دو کشور می‌تواند در جهت صلح و ثبات و آرامش بین همه مردم دو کشور مطرح باشد و به ضرر هیچ‌کس نخواهد بود.

ظریف تصریح کرد: ما زمینه گسترده‌ای برای همکاری با بوسنی و هرزگوین داریم. با گسترش روابط بین دو کشور و با رفت‌وآمد گردشگران و بازرگانان در دو کشور و دیدن امکانات اقتصادی و زیبایی طبیعی و قرابت تاریخی بین دو کشور، شهروندان می‌توانند زمینه‌های بهتری برای همکاری و همفکری داشته باشند.

او افزود: ما دارای تاریخی هستیم که از روابط سیاسی ما بسیار فراتر و عمیق‌تر است. تاریخ روابط بین ایران و این منطقه از اروپای جنوب شرقی بسیار قدیمی‌تر از تاریخ جمهوری بوسنی و هرزگوین و دولت سابق یوگسلاوی است.

وزیر خارجه ایران با اشاره به قدمت روابط چندصد ساله ایران و هرزگوین، تصریح کرد: اعتقاد داریم اگر ارتباط و رفت‌وآمد تسهیل شود، اگر این امکان به بازرگانان و گردشگران دو کشور داده شود که به کشور ایران و بوسنی و هرزگوین سفر کنند امکان بهتری برای گسترش روابط خواهد بود.

او تأکید کرد: ایران آمادگی دارد تا مرحله رفع روادید تجار و گردشگران پیش برود. امروز هیات خوبی از بخش خصوصی در سارایوو حضور دارند که نشان از علاقه کارآفرینان ایرانی به همکاری و مشارکت در جمهوری بوسنی و هرزگوین است. حضور فعالان اقتصادی و کارآفرینان جمهوری هرزگوین هم نشان از اراده آن‌ها برای همکاری است.

به گفته ظریف، ایران آمادگی دارد در زمینهٔ نفت، گاز، انرژی بدون در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی با بوسنی و هرزگوین همکاری کند. این اطمینان خاصی به شرکای تجاری ماست که به آینده تامین انرژی خود، روی روابط با ایران حساب کنند تا گفت‌وگوی بین دو بخش انرژی دو کشور داشته باشیم.

او بار دیگر تأکید کرد: ما با پیام دوستی و آشنایی دیرین با مردم خوب بوسنی و هرزگوین به سارایوو آمده‌ایم.

موضوعات :
در همین رابطه