رادیو مجازی اتاق ایران - 5 اردیبهشت 1403

با امضای توافقنامه میان اتاق ایران، سازمان فنی و حرفه‌ای و SBH آلمان

سیستم آموزش دوگانه آلمان با همکاری بخش خصوصی در ایران اجرا می‌شود

تفاهم‌نامه همکاری برای اجرا و پشتیبانی پروژه مؤلفه‌های سیستم آموزش دوگانه آلمان، میان اتاق ایران، بنیاد SBH آلمان و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور امضا شد. بر اساس این تفاهم‌نامه، طرف‌های ایرانی پروژه، مربیان آنها و معلمان مدارس فنی و حرفه‌ای به مدت سه سال تحت آموزش‌های لازم قرار خواهند گرفت.

12 اسفند 1396
کد خبر : 12497
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

تفاهم‌نامه همکاری برای اجرا و پشتیبانی پروژه مؤلفه‌های سیستم آموزش دوگانه آلمان، میان اتاق ایران، بنیاد SBH آلمان و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور امضا شد.

نایب رئیس اتاق ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری برای اجرا و پشتیبانی پروژه مؤلفه‌های سیستم آموزش دوگانه آلمان، گفت: هدف اصلی از امضای این تفاهم‌نامه، وارد کردن اتاق ایران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی کشور به موضوع آموزش است و یقیناً اتفاق خوبی است که در این توافق سه‌جانبه، توانستیم ارتباط بخش خصوصی ایران با یکی از سازمان‌های متولی آموزش کشور را به‌صورت رسمی و گسترده برآورده کنیم.

پدرام سلطانی افزود: معتقدیم برای اینکه اتاق‌ها به صورت حرفه ای و مستمر بتوانند در آموزش دوگانه نقش ایفا کنند، باید از دانش همتایان آلمانی استفاده کرده و با مشارکت بخش خصوصی آن را بومی کنیم.

سلطانی با اشاره به پژوهش‌هایی که درباره تاریخ اتاق‌ها انجام داده است، اظهار کرد: این پژوهش‌ها که میهمانان آلمانی این نشست نیز ارائه خواهد شد، نشان می‌دهد که اتاق‌های بازرگانی وارد نسل سوم شده‌اند؛ نسل اول اتاق‌های دولت محور و نسل دوم اتاق‌های عضو محور بوده‌اند اما نسل سوم اتاق‌های جامعه محور هستند و باید اقداماتی انجام دهند که مستقیماً با نیاز جامعه سروکار دارد و به تعالی آن می‌انجامد.

دبیر کل اتاق ایران نیز با بیان اینکه یکی از مسائل عمده در افزایش نرخ بیکاری کشورها، کمبود تخصص و مهارت متقاضیان کار است، گفت: این تفاهم‌نامه می‌تواند وضعیتی ایجاد کند که نیروی کار متخصص به بازار کار عرضه شود و از این مسیر نرخ بیکاری کاهش یابد.

علیرضا اشرف، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه افزود: تاریخچه همکاری‌های آموزشی ایران و آلمان به سال‌های دور برمی‌گردد اما این تفاهم‌نامه تلاش دارد امکان انتقال تجربیات نوین آلمان در حوزه آموزش به ایران راه فراهم کند.

در ادامه، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه آخرین تجربه همکاری آموزشی بین ایران و آلمان به آموزش‌های 18 ماهه برمی‌گردد، گفت: این آموزش‌ها که در دهه 90 اجرایی شد، بسیار موفقیت‌آمیز بود اما همکاری جدیدی که با امضای این تفاهم‌نامه آغاز می‌شود، دو وجه دارد که آموزش‌ها را وارد فاز جدیدی خواهد کرد.

سلیمان پاک‌سرشت یکی از وجوه همکاری جدید آموزشی با آلمان را همکاری با اتاق ایران در حوزه آموزش‌های مهارتی دانست که به‌عنوان یک راهبرد اساسی در دستور کار قرار گرفته است.

او ایفای نقش بخش خصوصی در حوزه آموزش را وجه دوم همکاری‌های جدیدی آموزشی طی تفاهم‌نامه جدید قلمداد کرد.

به گفته پاک‌سرشت، این تفاهم‌نامه قرار است به شکل نظام‌مند بخش خصوصی را درگیر آموزش‌های مهارتی کند چراکه بخش خصوصی بهترین مرجع برای تشخصی نیازهای آموزشی بازار کار است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، اظهار کرد: با اشرافی که در اتاق ایران و سازمان فنی و حرفه‌ای به وجود آمده است، معتقدیم اگر در حوزه آموزش همکاری نکنیم، هر دو طرف کاستی خواهند داشت به‌گونه‌ای که نه بخش خصوصی می‌تواند نیازهای تخصصی خود را از خروجی نظام آموزشی تأمین کند و نه سازمان فنی و حرفه‌ای می تواند اثربخشی لازم از طریق آموزش‌هایی که ارائه می‌دهد را داشته باشد.

تفاهم‌نامه همکاری برای اجرا و پشتیبانی پروژه مؤلفه‌های سیستم آموزش دوگانه آلمان، با هدف تشویق و ترغیب صنایع و شرکت‌های بخش خصوصی در زمینه آموزش نیروی کار طبق سیستم آموزش شغلی و تکمیلی دو گانه آلمان، میان اتاق ایران، بنیاد SBH آلمان و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به امضا رسیده است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، طرف‌های ایرانی پروژه، مربیان آنها و معلمان مدارس فنی و حرفه‌ای به مدت سه سال تحت آموزش‌های لازم قرار خواهند گرفت.

همچنین تأمین مالی پروژه از طرف وزارت همکاری‌های اقتصادی و توسعه دولت فدرال آلمان (BMZ) انجام شده و امکانات مکانی و پرسنل موردنیاز از طرف شریک ایرانی پروژه فراهم می‌شود.

گفتنی است آموزش حرفه‌ای دوگانه یک سیستم آموزش حرفه‌ای ویژه در آلمان است که در خارج از این کشور نیز شناخته شده است. آلمان 400 حرفه متفاوت دارد که فرد برای پرداختن به آنها نیازمند به آموزش حرفه‌ای است. بیشتر این آموزش‌ها در سیستم آموزش دوگانه تدریس می‌شوند. این سیستم آموزش تئوریک را با کار عملی در کارخانه‌ها ترکیب می‌کند.

این دوره‌ها غالباً دو تا سه سال به طول می‌انجامند و پیش از آغاز هر دوره، فرد با مرکز آموزش حرفه‌ای خود قراردادی را امضا می‌کند که در آن اهداف و محتوای آموزش به همراه مبلغی که به فرد پرداخت می‌شود قید خواهد شد.

موضوعات :
در همین رابطه