رادیو مجازی اتاق ایران - 29 فروردین 1403

رایزن اقتصادی سفارت افغانستان مطرح کرد

تمایل افغان‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران

جابر انصار، رایزن اقتصادی سفارت افغانستان با بیان اینکه در حال حاضر اکثر افغان‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، افزود: ایران امن‌ترین کشور در منطقه خاورمیانه برای سرمایه‌گذاری است.

15 اسفند 1396
کد خبر : 12576
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری با
تلگرام واتس اپ
لینک

گردهمایی اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان امروز در اتاق ایران برگزار ‌شد.

علاءالدین میر محمدصادقی، رئیس اتاق ایران و افغانستان، هدف از برگزاری این نشست را تبادل‌نظر تجار برای ارتقای سطح بازرگانی بین دو کشور دانست و گفت: در حال حاضر سیاست دولت ایران افزایش سطح ارتباطات تجاری با همسایگان خود بوده و در این راستا خواستار رفع هرچه سریع‌تر موانع موجود هستیم.

روابط بانکی ضعیف یکی از عمده مشکلات مطرح‌شده از سوی شرکت‌کنندگان این گردهمایی بود. یکی از حاضران بابت لغو ناگهانی مناقصه‌ای از سوی وزارت آب افغانستان گلایه کرد که باعث خسارت شرکت ثبت‌نام کننده شده بود. همچنین یکی دیگر از فعالان اقتصادی درباره کم و کیف صدور مجوز از سوی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ابراز نارضایتی کرد و خواستار برگزاری جلسه مشترکی بین اتاق ایران با سازمان سرمایه‌گذاری خارجی شد.

حسین سلیمی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و افغانستان ضمن پاسخگویی به سؤالات حضار، به اهمیت قوانین بین‌المللی در زمینه سرمایه‌گذاری تاکید کرد و خواستار رعایت آن از سوی فعالان اقتصادی هر دو کشور شد.

در ادامه نشست جابر انصار، رایزن اقتصادی سفارت افغانستان در پاسخ به گلایه لغو مناقصه گفت: با یقین می‌توانم بگویم در افغانستان دو چیز دستکاری نمی‌شود، اولی مناقصات و مزایده‌ها و دومی تعیین اشخاص عالی‌رتبه است که شخصا با نظارت ریاست‌جمهور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر افغان‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، افزود: ایران امن‌ترین کشور در منطقه خاورمیانه است و همچنین فرهنگ و زبان مشترک بین این دو کشور وجود دارد که باعث تمایل افغان‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران می‌شود.

رایزن اقتصادی سفارت افغانستان معتقد است قوانین موجود در ایران باعث سرمایه‌گذاری پایین افغان‌ها در ایران می‌شود، چرا که بعضا سرمایه‌گذاری برای آن‌ها با ضرر همراه می‌شود و بهتر است این قوانین مورد بازبینی قرار گیرند. 

در همین رابطه